Gerdab.IR | گرداب

مجبور شدن متا به عدم استفاده از ابزار تبلیغاتی خود

مجبور شدن متا به عدم استفاده از ابزار تبلیغاتی خود
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱

پس از این که الگوریتم تبلیغاتی این شرکت به خاطر تبعیض برپایه جنسیت، رنگ پوست، نژاد، ملیت، مذهب و ... مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفت، این غول شبکه‌های اجتماعی مجبور شد استفاده از این ابزار را متوقف کند.

به گزارش گرداب، به تازگی شکایت‌های حقوق بشری زیادی علیه شرکت متا (فیسبوک سابق) صورت گرفته است که در یکی از آن‌ها پرونده حقوقی در دادگاه ایالات متحده در نیویورک علیه متا صورت گرفته و این شرکت بنا بر نظر وزارت دادگستری آمریکا به تخطی از قوانین آمریکا متهم شده است.

حال متا تضمین داده است که استفاده از ابزار تبلیغات ویژه برای مخاطب را متوقف کند. این سرور ویژه و الگوریتم تبلیغاتی آن متهم شده بود که تبلیغات تبعیض‌آمیزی به کاربران نشان می‌دهد. هدف از این نوع الگوریتم‌ها نشان دادن تبلیغات سفارشی و شخصی‌شده برای کاربران شبکه‌های اجتماعی است.

این الگوریتم از فناوری یادگیری ماشین برای فهمیدن ویژگی‌های شخصی مخاطبان تبلیغات فیسبوک استفاده می‌کرده است و این مسئله باعث می‌شود ویژگی‌های نژادی و جنسیتی کاربران بدون اطلاع آن‌ها در اختیار کمپین‌های تبلیغاتی قرار بگیرد و هدف درآمدزایی متا باشد.

در این شکایت متا متهم شده بود که این الگوریتم را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که به‌طور عامدانه کاربران را بر پایه ویژگی‌های محافظت‌شده شخصی طبقه‌بندی می‌کند.

برطبق دیدگاه وزارت دادگستری آمریکا، حال متا تحت نظارت این وزارتخانه موظف است که «سامانه جدیدی ایجاد کند که مشکلات نژادی و سایر تبعیض‌هایی که توسط الگوریتم‌های شخصی این شرکت ایجاد شده است، حل کند». این نخستین بار است که این غول شبکه اجتماعی به خاطر سامانه تبلیغاتی هدفمند خود مشمول قوانین حقوقی آمریکا قرار گرفته است.

معاون دادستان کل بخش حقوق بشر وزارت دادگستری آمریکا، کریستن کلارک در این رابطه گفته است: «با پیشرفت فناوری، شرکت‌هایی مانند متا مسئولیت دارند تا از این که ابزار‌های الگوریتمی‌شان در شیوه‌ای تبعیض‌آمیز استفاده نشود، اطمینان حاصل کنند.

این توافق تاریخی خواهد بود و نخستین باری است که شرکت متا موافقت کرده تا یکی از ابزار‌های تبلیغات هدفمند الگوریتمی خود را متوقف کند و الگوریتم‌های خود را به خاطر شکایت‌های حقوق بشری تغییر دهد. وزارت دادگستری آمریکا متعهد شده است که متا و سایر شرکت‌های مسئول در این زمینه را وادار به پاسخگویی کند».
منبع: رویترز