Gerdab.IR | گرداب

نحوه رتبه‌بندی در موتور جستجوی گوگل تغییر می‌کند؟

نحوه رتبه‌بندی در موتور جستجوی گوگل تغییر می‌کند؟
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

گوگل می‌خواهد به محتوای بهتر و مفیدتری که برای کاربر انسانی نوشته شده و به آنها کمک می‌کند پاداش دهد. در مقابل محتوایی که باهدف رتبه‌بندی در موتورهای جستجو نوشته شده دیگر به‌عنوان محتوای خوب ارزیابی نخواهد شد.

به گزارش گرداب، گوگل الگوریتم اصلی خود برای نمایش نتایج در موتور جستجوی خود را تغییر داده است و از الگوریتمی با عنوان «محتوای مفید» (Helpful Content) رونمایی کرده است. این الگوریتمی است که شیوه رتبه‌بندی نتایج جستجو را تعیین می‌کند.

هدف از این به‌روزرسانی که جزو آپدیت‌های الگوریتم بشمار می‌رود، کمک به موتور جستجو برای یافتن محتوای بسیار باکیفیت است. در واقع گوگل می‌خواهد به محتوای بهتر و مفیدتری که برای کاربر انسانی نوشته شده استناد کند و به این محتواها ارزش بدهد. در مقابل محتوایی که باهدف رتبه‌بندی در موتورهای جستجو نوشته شده دیگر به‌عنوان محتوای خوب ارزیابی نخواهد شد. نکته بسیار مهم این است که گوگل می‌داند سایت‌های زیادی هستند که در نتایج رتبه خوبی دارند اما کاربران همیشه ناامید می‌شوند، این همان سایت‌هایی هستند که به هر ترتیب رتبه گرفته‌اند و فقط توجه شان به رتبه‌بندی بوده است.

هدف الگوریتم جدید گوگل کاهش رتبه آن نوع وب‌سایت‌هایی است که فرصت را از سایت‌های بسیار خوب و مستعد گرفته‌اند، بدین ترتیب صفحات و سایت‌هایی که کمتر شناخته می‌شوند، به‌زودی رتبه‌های بالایی خواهند گرفت.

هرچند این به‌روزرسانی هیچ حوزه به‌خصوصی را متمایز در نظر نمی‌گیرد و همه صفحات دارای محتوا در تیررس آن هستند، با این حساب موضوعات زیر بیشترین برخورد را خواهند داشت:

مطالب آموزشی آنلاین، هنر و سرگرمی، خریدوفروش، انواع محتوای مرتبط با فناوری.

این یک الگوریتم سایت محور است و برخلاف بسیاری از الگوریتم‌های گوگل که به‌صورت صفحه به صفحه عمل کرده و رتبه یک صفحه ابتدا کاهش یا افزایش پیدا می‌کند، به‌روزرسانی محتوای مفید بر روی سرتاسر سایت اعمال می‌شود. بدین ترتیب اگر گوگل تشخیص دهد که سایت شما حجم بالایی از محتوای غیرمفید را در خود جای‌داده است، کل سایت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و کار جایی خراب می‌شود که گوگل متوجه شود محتوا برای سرچ انجین بهینه شده نه برای کاربر انسانی.

دقت داشته باشید در این ماجرا اصلاً چیزی به نام درصد و مقدار وجود ندارد، به‌عنوان‌مثال اینکه اگر 90 درصد سایت غیرمفید باشد و نباشد، هرگز ملاک نیست. حتی یک محتوای غیرمفید روی سایت تأثیر می‌گذارد و باعث افت رتبه‌بندی می‌شود. اگر صفحات مفیدی دارید اما بخش زیادی از صفحات شما مفید نیستند، حتی محتوای مفید و بخش‌هایی از سایت شما تحت‌تأثیر این به‌روزرسانی قرار می‌گیرند. گوگل می‌گوید: حذف محتوای غیرمفید می‌تواند به رتبه‌بندی محتوای شما کمک کند.