Gerdab.IR | گرداب

تورنادوکش؛ امکان بازیابی ارز‌های دیجیتال قفل‌شده برای آمریکایی‌ها

تورنادوکش؛ امکان بازیابی ارز‌های دیجیتال قفل‌شده برای آمریکایی‌ها
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است ساکنان و شهروندان آمریکایی می‌توانند برای بازیابی هرگونه وجوهی که در تورنادوکش قفل شده است، درخواست دهند.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز در ماه‌های گذشته میکسر‌های حریم‌خصوصی شبکه اتریوم به اتهام استفاده توسط هکر‌های کره شمالی از آن برای پولشویی در لیست سیاه قرار گرفته است. ناظر تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک)، بخش سوالات متداول خود را به‌روز کرد و راهنمایی‌هایی برای کاربران ارز دیجیتال ارائه داده است و به این سوال پاسخ داد که چگونه افراد و شرکت‌ها می‌توانند از تحریم‌ها علیه تورنادوکش تبعیت کنند.

این تحریم‌های آمریکا با واکنش شدید متخصصان حوزه ارز دیجیتال مواجه شد؛ از جمله نگرانی‌هایی که آیا اساساً یک نرم‌افزار و کد می‌تواند تحریم شود یا خیر؟ و این که چگونه افرادی که از تورنادوکش برای مقاصد قانونی استفاده کرده‌اند، می‌توانند وجوه قفل‌شده خود را بازیابی کنند. از آنجایی که وزارت خزانه‌داری به نگرانی‌های مربوط به نرم‌افزار رسیدگی نمی‌کند، در قسمت پرسش‌های متداول گفته است که افراد می‌توانند برای برداشتن وجوه خود مجوز اوفک را درخواست کنند.

«مردم آمریکا باید آماده باشند تا حداقل تمام اطلاعات مرتبط در مورد این تراکنش‌های صورت گرفته در تورنادوکش را از جمله آدرس کیف پول برای ارسال‌کننده و دریافت‌کننده، هش‌های تراکنش و همچنین تاریخ و زمان تراکنش‌ها را ارائه کنند. اوفک سیاست صدور مجوز مطلوبی در قبال چنین برنامه‌هایی خواهد داشت؛ مشروط بر این که این تراکنش‌ها شامل سایر رفتار‌های قابل تحریم نباشد».

اتخاذ چنین سیاست‌هایی از سوی اوفک، تحریم سراسری و امکان دسترسی به بازیابی اموال تنها برای آمریکایی‌ها باعث این شده است که پرسش‌هایی درباره این که آیا این ابزار تحریم آمریکا نوعی نژادپرستی و رفتار تبعیض‌آمیز علیه مردمان سایر کشور‌ها نیست؟ آمریکا چه حقی برای تحریم یک کد برنامه‌نویسی دارد و چرا تنها شهروندان خود می‌توانند برای بازیابی وجوه درخواست ارائه دهند؟ این پرسش‌هایی است که اوفک به آن‌ها پاسخ نمی‌دهد.