Gerdab.IR | گرداب

السالوادور و بیتکوین: یک سال پس از تصمیم تاریخی

السالوادور و بیتکوین: یک سال پس از تصمیم تاریخی
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱

السالوادور نخستین کشوری بود که بیتکوین را به عنوان ارز قانونی کشور به رسمیت شناخت.

به گزارش گرداب، یک سال پیش دولت نجیب بوکله رئیس‌جمهور السالوادور، بیتکوین را به عنوان ارز قانونی به رسمیت شناخت. یک سال پس از این اتفاق، اما ریزش شدید قیمت بیتکوین و نوسانات شدید این ارز باعث افزایش نگرانی‌ها درباره این تصمیم شده است.

السالوادور کشوری کوچک در آمریکای مرکزی است که برای نخستین بار یک ارز دیجیتال را به رسمیت شناخت. دولت السالوادور پذیرش بیتکوین را به عنوان ابزاری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد مشاغل جدید و قطع وابستگی به دلار آمریکا دانست.

بسیاری از طرفداران بیتکوین از این اتفاق بسیار استقبال کردند؛ با این وجود نهاد‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از این اقدام انتقادات زیادی کردند و از این کشور خواستند که از تصمیم خود عقب‌نشینی کند.
در طی سال اخیر اتفاقات زیادی افتاده است و توجهات زیادی به السالوادور شد. کمی پس از این تصمیم، قیمت بیتکوین به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید.

رئیس‌جمهور السالدوار نجیب بوکله در ابتدا که روند بازار صعودی بود، بسیار از این تصمیم خود دفاع کرد و از سود حاصل شده از خرید فروش مدارس و بیمارستان‌هایی در این کشور ساخت.

اما با ریزشی شدن بازار ارز‌های دیجیتال، میزان خرید بیتکوین توسط این دولت بسیار کمتر شد و نجیب بوکله که پیش از آن بسیار در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شد، به شکل زیادی تعاملات خود در شبکه‌های اجتماعی را کم کرد.
السالوادور از سپتامبر حدود ۲,۳۰۱ بیتکوین به ارزش ۱۰۳.۹ میلیون دلار خریداری کرده است. این میزان بیتکوین در حال حاضر کمتر از ۴۵ میلیون دلار ارزش دارد. آخرین خریداری بیتکوین توسط این کشور در میانه سال ۲۰۲۲ رخ داد که ۸۰ بیتکوین با قیمت ۱۹ هزار دلاری خریده شد.

با ریزش شدید قیمت بیتکوین، منتقدانی که مدت‌ها قبل نگرانی‌هایی درباره فروپاشی حباب ارز دیجیتال داشتند، بسیار اظهار نظر کردند. با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند هنوز برای اعلام این که سرمایه‌گذاری السالوادور شکست‌خورده، زود است.

پروژه ولکانیک بیتکوین السالوادور که قرار بود حدود ۱ میلیارد سرمایه جمع‌آوری کند تا شهر بیتکوین را راه‌اندازی کند، اکنون مدت‌هاست که به تعویق افتاده است و در مورد اجرایی شدن آن شک‌های زیادی وجود دارد.

__________________________

منبع: کوین‌تلگراف