Gerdab.IR | گرداب

ایلان ماسک خطاب به کاربران: توئیتر به «جهنم‌دره‌ای» برای آزادی بیان تبدیل نخواهد شد

ایلان ماسک خطاب به کاربران: توئیتر به «جهنم‌دره‌ای» برای آزادی بیان تبدیل نخواهد شد
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱

ایلان ماسک در بیانیه‌ی نهایی پیش از خرید توییتر می‌گوید این شبکه‌ی اجتماعی قرار نیست به «جهنم‌دره‌ای» تبدیل شود که بتوان در آن هر حرفی را بدون عواقب مطرح کرد. این جمله بخشی از بیانیه خرید توییتر توسط ایلان ماسک مالک سرشناس استارلینک است. او که گفته برابر سیاست‌هایی مثل حذف توییتر ترامپ می‌ایستد، نیرو‌های توییتر را تعدیل می‌کند، قرار است فیک نیوز‌ها و ربات‌ها را از بین مببرد و این خبر جالبی برای بسیاری از دولت‌ها در سرتاسر جهان باشد. اینکه اکانت‌های سازمانی و ربات‌های هدفمند برای پروپاگاندا‌ها از بین خواهند رفت!

به گزارش گرداب، ایلان ماسک چند ماه پیش گفت که ممکن است پس از خرید توییتر حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را برگرداند. ترامپ به‌دلیل اظهاراتش درباره‌ی هجوم مردم به ساختمان محل برگزاری جلسات کنگره، از حضور در توییتر منع شد. یکی از مدیران ارشد شرکت GroupM می‌گوید بازگشت دونالد ترامپ به توییتر خط‌قرمز بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی است.

GroupM که در حوزه‌ی خرید تبلیغات فعالیت می‌کند، می‌گوید تعداد زیادی از برند‌های شناخته‌شده به این شرکت گفته‌اند درصورت بازگشت ترامپ تمامی تبلیغات نمایش‌داده‌شده در توییتر را تعلیق کند. بقیه‌ی برند‌ها فعلاً منتظرند ببینند که پس از فروش توییتر به ماسک، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. ظاهراً ترامپ گفته است که حتی درصورت موافقت ایلان ماسک، به توییتر برنمی‌گردد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا اکنون شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی خودش را دارد.

ایلان ماسک در پیامی خطاب به شرکت‌های تبلیغاتی می‌گوید هدفش از خرید توییتر ایجاد محفلی برای گردهمایی مردم است؛ جایی که طیف وسیعی از عقاید به شیوه‌ای سالم به بحث گذاشته شوند. بااین‌حال مدیرعامل تسلا می‌گوید توییتر به جهنم‌دره‌ای که بتوان در آن هر حرفی را بدون عواقب زد، تبدیل نخواهد شد. ماسک می‌گوید توییتر در عین تبعیت از قوانین، باید پلتفرمی گرم و دلپذیر برای همه باشد. از نگاه ایلان ماسک، توییتر قرار است به پلتفرمی برای تقویت برند و رشد شرکت‌ها تبدیل شود.

ایلان ماسک در توییت جدیدش می‌گوید دیدگاه‌های او درباره تبلیغات به شیوه‌ای اشتباه در رسانه‌ها بازتاب داده شده‌اند. ماسک می‌گوید تبلیغات اگر به شیوه‌ی مناسبی نمایش داده شوند، می‌توانند کاربران را خشنود و سرگرم و مطلع کنند. براساس گفته‌ی مدیرعامل اسپیس ایکس، توییتر مشتاق است به محترم‌ترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا تبدیل شود.

ایلان ماسک گفته است که از تبلیغات متنفر است. ماسک اوایل سال ۲۰۲۲ در چند توییت اعلام کرد که توییتر باید به‌سمت مدل اشتراکی حرکت و نمایش تبلیغات را در سرویس توییتر بلو متوقف کند. توییتر بلو سرویسی اشتراکی با قابلیت‌های اضافه است. ماسک برنامه‌هایی جدی برای افزایش درآمد توییتر دارد و احتمالاً بخشی از این برنامه تعدیل نیرو خواهد بود. ماسک تعدیل ۷۵ درصدی نیرو‌ها را تکذیب کرده است؛ اما احتمالاً همچنان بخشی از کارکنان فعلی را اخراج می‌کند.

ایلان ماسک خودش را حامی جدی آزادی بیان می‌داند؛ به‌همین‌دلیل، معتقد است که توییتر باید درقبال حذف توییت‌ها یا مسدودکردن حساب‌های کاربری رویکرد محتاطانه‌تری در پیش بگیرد. قاضی کتلین مک‌کورمیک از دادگاه ایالت دلاور تا پایان روز ششم آبان (جمعه) به ایلان ماسک فرصت داده است که قرارداد را ببندد. درصورت منعقدنشدن قرارداد، تاریخ برگزاری جلسه‌ی استماع دادگاه اعلام خواهد شد. این دادگاه به شکایت توییتر از ایلان ماسک به‌دلیل تلاش برای نقض مفاد قرارداد ارتباط دارد.