عدم جدی گرفتن فضای مدیریت پلتفرمی، نگاه سرسری، مقطعی وعدم ایجاد اکوسیستم پایدار باعث بوجود آمدن مشکلات متعددی در زمینه فضای مجازی و حتی کسب و کارها در آن شده است.
به گزارش گرداب، روزگاری که در آن به سر میبریم عصر ارتباطات نام دارد، با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری، کسب و کارهای سنتی و محلی روز به روز بیشتر جای خود را به بازارهای اینترنتی هوشمند میدهند و وضعیت بازار کسب و کارهای اینترنتی هر روز در حال گسترش است.
تا همین چند سال پیش برای پرداخت قبوض باید به بانک یا دفاتر خدماتی مراجعه کرد، اما حالا با یک اپلیکیشن ساده یا با استفاده از خدمات اینترنتی بانکی توسط وبسایت این کارها را در کمتر از چند دقیقه میتوان انجام داد در صورتی که در قدیم این قبیل اقدامات حداقل چند ساعت از زمان ما در روز را به خودش اختصاص میداد.
این قاعده اصلی جهان است که همیشه در حال تغییر و بهبود سبک زندگی انسانها بوده و از گذشته تا به امروز همه کسب و کارها در دنیا همیشه تحت تاثیر این تغییرات بوده و هستند و موفقیت از آن کسانی است که خود را هرچه سریعتر با وضعیت بازار کسب و کارهای اینترنتی و پیشرفت جهان تطبیق میدهند.
برای مثال در کشور چین میتوان اپلیکیشنی یا پیام رسانی را مشاهده کرد که دهها خدمت را ارائه میدهد و این نکته حائز اهمیت است که زندگی روزمره هم از طریق پیامرسان مدیریت میشود. سرویسهای داخلی نیز با خدماتی که ارائه میدهند اگر این افق را داشته باشند که بتوانند خیلی از کاربریهای مناسب و گسترده را به داخل خودشان بیاورند و به اصطلاح یک مِگا اپ را ایجاد کنند، قطعاً توانمندیها و جذابیتهای بیشتری برای این مهاجرت ایجاد میکنند.
در وضعیت فعلی، عدم جدی گرفتن فضای حکمرانی پلتفرمی، نگاه سرسری، مقطعی وعدم ایجاد اکوسیستم پایدار باعث بوجود آمدن مشکلات متعددی در زمینه فضای مجازی و حتی کسب و کارها در آن شده است. در این میان برخی اپلیکیشنهای مقطعی مطرح بودند که میتوان از پلتفرمهایی مانند «روبیکا»، «بله»، «ایتا»، «گپ»، «سروشپلاس» و ... یاد کرد. در این وضعیت اصولاً آنجایی که محوریت مهاجرت از سرویسهای خارجی به داخلی ایجاد شود، درحوزه داخلی امتیاز و برای حوزه خارجیها یک تهدید شمرده میشود که این استقرار و طرحریزی حکمرانی پلتفرمی در کشور ما به انجام نرسد و جلو نرود.
در نگاه حرفهای شاید بتوان گفت که سرویسهایی داخلی از نظر کارشناسان خطری برای جبهه و طرف مقابل ندارند، بلکه اصولاً تلاش میکند از تغییر بازیگران موثر در حوزه فناوری، جلوگیری کند، چون اگر بازیگر و آرایش در این میان تغییر پیدا بکند آنگاه خطر فرض شده برای طرف مقابل اتفاق خواهد افتاد.
در حال حاضر درآمد بزرگترین کسب و کارهای سنتی به گرد پای مشاغل اینترنتی موفق نمیرسند و در صدر جدول ثروتمندان دنیا، تعداد افرادی که صاحب کسب و کارهای اینترنتی هستند یا به نوعی با آن سر و کار دارند بسیار بیشتر از سایر مشاغل مختلف است و این تناسب هر سال در حال افزایش است و این یک نشانه بزرگ از موفقیت وضعیت بازار کسب و کارهای اینترنتی است.
در همین زمینه در هفته گذشته بود که مراسم رونمایی از بسته حمایتی دولت برای کسب و کارهای اینترنتی ایران توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر اقتصاد و امور دارایی برگزار شد. وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه برخی از کشورها سهمی معادل ۳۳۰ تا ۴۵ درصد از تولید ناخالص را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دادند، گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ایران حدود ۷ درصد است.
زارعپور گفت: برای حمایت از اقتصاد دیجیتال، کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت از دیماه سال گذشته با حضور ۱۱ عضو کاربیمه آغاز به کار کرده و مصوباتی از جمله رفع مشکل بیمه کسب و کارها با بیمه مرکزی و حمایت از آزادکارها یا فریلنسرها را داشته است و دیشب هم مهمترین مصوبه این کارگروه که همان بسته حمایتی کسب و کارهای اینترنتی است، به امضای رئیسجمهور رسید.
وزیر ارتباطات با اشاره به جزئیات بسته حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی گفت: در این مصوبه ۱۴ ماده با ۳۰ نوع حمایت جدید از کسب و کارها و پلتفرمها دیده شده است و با ایجاد دبیرخانهای، اجرای بند بند این مصوبه را از دستگاهها مطالبه خواهیم کرد و از هفته آینده اجرای بندهای مرتبط با خودمان را با معرفی پلتفرمها و سکوهای مشمول ظرف حداکثر ۱۰ روز آینده آغاز میکنیم.
همچنین، «مجتبی توانگر»، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، با بیان اینکه آینده حکمرانی در فضای مجازی است، گفت: مصوبه و بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی در راستای تقویت حکمرانی در فضای مجازی است.
وی افزود: مجلس و دولت در تدوین این مصوبه کمکاری داشتهاند و دولت نظر مشورتی مجلس را درباره مفاد مصوبه اخذ کرده است و ما هم روی اجرای بند بند این مصوبه نظارت داریم و آن را مطالبه میکنیم.
به گفته این نماینده مجلس، صرفنظر از اینکه مردم مطالبه ایجاد اشتغال دارند، همچنین میگویند که اگر دولت موانع را بردارد، خودمان بلدیم که اشتغال ایجاد کنیم، از این رو همین برداشتن موانع موجود یک قدم بزرگ است.
توانگر تأکید کرد: نباید شتاب در حوزه اقتصاد دیجیتال متوقف شود و حتی اگر یک نفر از فعالان کسب و کار اینترنتی بیکار باشد، باید آن را پیگیری کنیم و حتی یک نفر هم مهم است.