Gerdab.IR | گرداب

معاون شورای عالی فضای مجازی:

آیین‌نامه شورای ملی فضای مجازی در دست تصویب است

آیین‌نامه شورای ملی فضای مجازی در دست تصویب است
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: ساماندهی فضای مجازی و استفاده حداکثری از شبکه داخلی از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی، استفاده از تمام توان برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات کشور، هم‌افزایی در استفاده حداکثری از فضای مجازی از جمله اهداف تصویب آیین‌نامه شورای ملی فضای مجازی است.

به گزارش گرداب، قاسم خالدی روز چهارشنبه در اولین نشست شورای فضای مجازی استان سمنان در سالن اجتماعات غدیر استانداری ابراز داشت: شکل‌گیری سیاستگذاری در فضای مجازی به صورت منطقه‌ای از اهداف تصویب آیین نامه شورای ملی فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه صیانت از زیرساخت‌ها در برابر حمله‌های سایبری بیش از پیش مورد توجه باشد، تصریح کرد: عملیات تهاجم سایبری رکن اساسی جنگ ترکیبی دشمنان است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره دارند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: هر چه حاکمیت فضای مجازی بیشتر شود، حملات سایبری نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: دشمنان به دنبال این هستند که اگر ایران دنبال مدیریت فضای مجازی است، زیرساخت‌ها را مورد حمله سایبری قرار دهند و باید هوشیار بود.

وی با بیان اینکه به اهمیت فضای مجازی با گذشت زمان بیشتر پی می‌بریم، افزود: فضای مجازی امنیت، خانواده و سبک زندگی را تحت تاثیر قرار داده و یک بازیگر اصلی است.

خالدی تاکید کرد: با توجه به تحولات فضای مجازی باید نگاه پیشرو و آینده‌نگر نسبت به این پدیده در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب در زمان بدو ورود اینترنت، گفت: فضای مجازی پدیده مورد استقبال جوانان است و باید از فرصت فضای مجازی استفاده کرد و مراقب تهدید‌ها بود.

خالدی بیان کرد: تشکیل مرکز ملی فضای مجازی کشور از دستاورد‌های مهم است که به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و رییس جمهور رییس شورای عالی فضای مجازی است و در استان‌ها استانداران رییس شورا هستند و تاکید می‌شود جلسات این شورا به صورت منظم برگزار شود.

وی تصریح کرد: چالش حکمرانی و حاکمیت، فضای مجازی است که نبود زیرساخت متناسب عامل اصلی چالش محسوب می‌شود و تشکیل شورای فضای مجازی گره‌گشا است.

آیین‌نامه شورای ملی فضای مجازی در دست تصویب است

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: تصویب آیین‌نامه شورای ملی فضای مجازی با حضور اعضای شورا در دست تصویب است.

وی ساماندهی فضای مجازی و استفاده حداکثری از شبکه داخلی از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی، استفاده از تمام توان برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات کشور، هم‌افزایی در استفاده حداکثری از فضای مجازی را از جمله اهداف تصویب آیین‌نامه شورای ملی فضای مجازی بیان کرد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌سازی از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی جدی گرفته شود، افزود: امروز رسانه‌های بیگانه می‌تازند، باید با شبکه‌سازی رسانه‌های در اختیار نظام و کشور دسیسه دشمنان را خنثی کرد.

خالدی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت فعالان فضای مجازی، و تشکل‌های مردمی و توجه به آموزش مردم برای ارتقای سواد فضای مجازی، از جمله اهداف آیین نامه شورای ملی فضای مجازی است که این راهبرد‌ها باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

فقدان سواد رسانه‌ای چالش فضای مجازی کشور

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مشکل اساسی در فضای مجازی فقدان سواد رسانه‌ای است و سکو‌های خارجی (پلتفرم‌های خارجی فعال در فضای مجازی) در اغتشاشات اخیر نقشی مهم داشتند و با تصمیم شورای امنیت کشور و امنیت ملی ۲ سکو که نقش اساسی داشت فیلتر شد.

وی بیان کرد: ۲ سکوی خارجی فعال در فضای مجازی نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ میلیون کاربر را در برمی‌گرفت و در حوزه‌های مختلف اشتغال، سرگرمی و تفریحی کاربران زیادی را دربرداشت که دشمن از این بستر برای ایجاد بحران بهره می‌گرفت.

خالدی تصریح کرد: وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اهتمام ویژه پای کار آمد و اکنون ۲۳ میلیون کاربر یکتا در سکو‌های داخلی فعال هستند و خدمات می‌گیرند و یک سکوی داخلی ایتا نزدیک ۸.۵ میلیون کاربر دارد و روبیکا ۱۷.۵ میلیون کاربر دارد.

آغاز حمله‌های جدید گوگل

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: گوگل از دیروز حمله‌های جدیدی را آغاز کرد و یکسری بازی‌ها، مسیرنما و اپ‌های داخلی را هدف قرار داد و در عمل وارد جنگ شدیم که قطعا ابزار بگیریم (فضای مجازی مدیریت شود) دشمن ساکت نخواهد بود.

وی بیان کرد: امروز بعدازظهر پانزدهمین جلسه کارگروه راهبری فضای مجازی با حضور وزرای فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و تا کنون ۱۰۱ مصوبه طی ۱۴ جلسه تصویب شده که بخش زیادی از مصوبات اجرایی شده و تحولات شکل گرفته است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: ارتقای سواد رسانه‌ای در استفاده از فضای مجازی برای خنثی‌سازی دسیسه دشمنان باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین جلسه شورای فضای مجازی استان سمنان با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور و سیدمحمدرضا هاشمی استاندار و احمد ریواده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداروجمعی از مسوولان فرهنگی و اجتماعی سمنان برگزار شد.