Gerdab.IR | گرداب

اپل انحصار اپ‌استور را خواهد شکست؟

اپل انحصار اپ‌استور را خواهد شکست؟
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱

اپل احتمالا به خاطر تبعیت از قوانین اروپا امکان نصب برنامه از خارج اپ‌استور را مهیا خواهد کرد.

به گزارش گرداب، اپل در اقدامی بزرگ قرار است از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کند و امکان نصب برنامه‌ها از خارج اپ استور را فراهم کند.

این تغییری بسیار بزرگ برای اپل خواهد بود که تا پیش از این با دلایلی مثل امنیت و حریم شخصی چنین امکانی را به کاربر خود نمی‌داد. اما اکنون به دلیل اجبار قوانین جدید اتحادیه اروپا، اپل تصمیم گرفته است که به این تصمیم تن دهد.

برطبق قوانین جدید اتحادیه اروپا موسوم به قانون بازار‌های دیجیتال، همه شرکت‌های بزرگ فناوری ملزم هستند تا سال ۲۰۲۴ امکانی برای نصب اپ‌های مختلف از جایی به جز اپ استور را فراهم کنند تا کاربران بدون کنترل اپل و دیگر شرکت‌ها بتوانند آزادانه برنامه‌های مدنظر را نصب کنند.

نقض این قوانین، جرایم سنگینی برای اپل به همراه خواهد داشت و از این رو گفته می‌شود این شرکت فناوری در برنامه بزرگی به دنبال فراهم کردن چنین امکانی در نسخه‌های آینده آی او اس است و این تغییر را ممکن است در سال آینده با عرضه آی او اس ۱۷ شاهد باشیم.

اتحادیه اروپا می‌تواند در صورت عدم رعایت این قوانین، شرکت‌ها را معادل ۲۰ درصد درآمد جهانی آن‌ها جریمه کند. این مبلغ جریمه برای اپل چیزی حدود ۸۰ میلیارد دلار می‌شود. اروپا بعد از قاره آمریکا دومین بازار بزرگ اپل در جهان است و امکان ترک چنین بازار پرسودی برای این شرکت وجود ندارد.

انتظار می‌رود که اپل به این سادگی از انحصارگرایی خود در زمینه اپ استور کوتاه نیاید و به راحتی اجازه نصبت برنامه‌ها از خارج اپ استور را فراهم نکند. منظور این است احتمالا سیستمی مشابه سیستم‌عامل مک پیاده خواهد شد؛ در این سیستم تمام برنامه‌هایی که توسط شرکت اپل تایید شده باشند و الزامات اپل را رعایت کنند، از خارج اپ استور به راحتی نصب می‌شوند، ولی برنامه‌هایی که تاییده اپل را نداشته باشند، باری نصب نیاز به طی مراحل متعددی خواهد بود و اکثر کاربران از نصب این برنامه‌ها پشیمان می‌شوند.

 

منبع: بلومبرگ