Gerdab.IR | گرداب

توییتر گیت؛ اسناد محرمانه‌ای که از ماهیت رسانه‌های غربی پرده برداشت

توییتر گیت؛ اسناد محرمانه‌ای که از ماهیت رسانه‌های غربی پرده برداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

این اسناد محرمانه نشان‌دهنده اطاعت و همکاری این شرکت با مداخلات دولتی و فساد گسترده در بین مدیران این شبکه اجتماعی است.

به گزارش گرداب، در چند ماه گذشته پس از این که میلیاردر جنجالی ایلان ماسک مالکیت توییتر را برعهده گرفت، این شبکه اجتماعی متن محور در مرکز اخبار قرار گرفت. ایلان ماسک که می‌خواست تیم مدیریتی سابق را بی‌آبرو سازد، اقدام به انتشار اسناد محرمانه این شرکت کرد. این اسناد محرمانه نشان‌دهنده اطاعت و همکاری این شرکت با مداخلات دولتی و فساد گسترده در بین مدیران این شبکه اجتماعی است.

آنچه بسیار اهمیت دارد این است که بسیاری از مدیران توییتر که در زمینه سانسور و کنترل افکار عمومی فعالیت می‌کردند، فی‌الواقع هیچ تخصصی در حوزه فناوری‌ها و روابط عمومی نداشته‌اند و تنها لابی‌گرانی بودند که با نهاد‌های قدرت در آمریکا ارتباط داشتند.

ایلان ماسک اسناد داخلی توییتر را در اختیار تعدادی از خبرنگاران مستقل قرار داده است تا سانسور‌های سیاسی در این پلتفرم را بررسی کنند. بری وایس و مت تایبی یافته‌های خود را در این زمینه منتشر کردند.

۱- «رسیدگی شد»

مکاتبات داخلی مدیران توییتر نشان می‌دهد که چطور این شبکه اجتماعی به‌طور پنهان در اختیار نهاد‌های دیگر قرار دارد و حذف توییت‌ها و سرکوب روایت‌ها امری عادی است.

اولین اسناد منتشر شده توسط مت تایبی از تیم ادمین محتوایی توییتر پرده بر می‌دارد. این یک گروه پنهان و یواشکی نیست، بلکه یک راهکار رسمی برای دولت‌ها (ایالات متحده و سایر دولت‌های همسو)، افراد، شرکت‌ها، نهاد‌های نظامی است که در سانسور محتوا دست داشته باشند.
تایبی می‌نویسد:

«به مرور زمان کارمندان و مدیران توییتر از ابزار‌هایی که داشتند بیشتر استفاده کردند. افرادی از خارج این شرکت برای دستکاری محتوا درخواست دادند. اول کمی تغییر بود و سپس بیشتر شد. در نهایت تا سال ۲۰۲۰ درخواست‌ها از نهاد‌های مرتبط برای حذف توییت‌ها به امری عادی تبدیل شده بود. در نامه‌ها یک مدیر به کسی دیگر می‌نویسد: «بازبینی‌های بیشتری از سوی تیم بایدن» و چنین جواب می‌گیرد: «رسیدگی شد».

 

توییتر گیت

۲- «نباید ترند شود»

فهرست‌سیاه‌های مخفی و شدو بن در توییتر رواج دارد.

 

توییتر گیت

 

اسناد دومی که منتشر شد از ابزاری پرده برمی‌دارد که تیم مدیریت محتوای توییتر از طریق آن به‌طور محرمانه جلوی آزادی بیان را می‌گیرند. ابزار‌های نشان‌گذاری و اصلاح مختص توییتر نیست و این ابزار‌ها شامل تمام شرکت‌های بزرگ فناوری است. گوگل، فیسبوک، مایکروسافت، سونی و آمازون نیز از این ابزار استفاده می‌کنند. تمام این شرکت‌ها که حجم زیادی از کاربران در آن با یکدیگر ارتباط دارند، چنین سامانه مخفی‌ای دارند.

به‌طور مثال دکتر جی بهاتاچاریا، پروفسور دانشگاه استنفورد که گفته بود قرنطینه‌های کرونا ممکن است به کودکان آسیب برساند، توسط مدیران توییتر در «فهرست سیاه ترندها» قرار گرفت که مانع از این می‌شود که توییت‌های او ترند شود.

توییتر گیت

 

توییتر به‌طور رسمی شدوبن کردن کاربران را منکر می‌شد که برطبق آن در صورت جستجوی نام یک کاربر، حساب او به نمایش در نمی‌آید.

طبق گفته‌های بری وایس، توییتر یک گروه ویژه راه انداخته بود تا «فهرست‌های سیاه بسازد که مانع از ترند شدن توییت‌هایی شوند که مدیران این شرکت دوست نداشتند». همچنین این گروه ویژه امکان مشاهده‌پذیری حساب‌های موجود در فهرست سیاه و همچنین تاپیک‌های ترندشده را محدود می‌کردند.

۳- «بله قربان»

نهاد‌هایی امنیتی آمریکا مانند اف بی آی اختیارات زیادی در این شبکه اجتماعی دارند و مدیران مربوط توییتر از آن‌ها اطاعت می‌کنند.

مت تایبی که ایلان ماسک اسناد توئیتر را در اختیار او قرار داده است، گزارش می‌دهد که یوئل روث که پیش از مالکیت ایلان ماسک بر این پلتفرم مدیر بخش اعتماد و امنیت بوده است از ژانویه ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۱۵۰ ایمیل با اف بی آی رد‌وبدل کرده است. این خبرنگار می‌گوید: «به‌طور شگفت‌انگیزی اکثر این پیام‌ها، درخواست‌های اف بی آی است از توئیتر برای برخورد با اخبار گمراه‌کننده و حتی در مواردی برخورد با توییت‌های طنز در اکانت‌هایی که دنبال‌کننده کمی دارند».

کارگروه ویژه شبکه‌های اجتماعی اف بی آی با نام FTIF در سال ۲۰۱۶ پس از بحران انتخابات ۲۰۱۶ این کشور تاسیس شد و ۸۰ مامور در آن فعالیت می‌کنند. این کارگروه در آن زمان با توئیتر ارتباط گرفت تا عملیات نفوذ روسیه در انتخابات و هر نوع دستکاری در این زمینه را شناسایی کند.

«از جمله نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی که به توئیتر دسترسی داشتند، وزارت امنیت داخلی این کشور است؛ این وزارتخانه با بسیاری از پیمانکاران امنیتی و اندیشکده‌ها همکاری داشته است تا بتواند محتوای توئیتر را مدیریت کند».

برطبق جدیدترین اسناد افشاشده، اف بی آی و وزارت امنیت داخلی به‌طور منظم مطالبی از این شبکه اجتماعی را به مدیران توئیتر ارسال می‌کردند تا با آن برخورد کند.

۴- مداخله در انتخابات
توییتر جلوی ترند شدن ماجرای رسوایی بایدن را گرفت.

ایلان ماسک اعلام کرد که مدیریت قبلی توییتر به دنبال تاثیرگذاری در انتخابات‌های مختلفی در سراسر دنیا بوده است و حتی انتخابات ماه گذشته برزیل را تحت تاثیر الگوریتم‌های هوش مصنوعی توییتر معرفی کرد. اما انتشار مکاتبات تیم توییتر و تیم انتخاباتی بایدن در زمان برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مسائل بسیار جالب توجهی دارد.
تیم بایدن از توییتر درخواست می‌کند که جلوی انتشار موضوع لپ تاپ هانتر بایدن (پسر جو بایدن) گرفته شود.

ماجرا از این قرار بود که در زمان مناظره‌های انتخاباتی به طریقی اطلاعات لپ تاپ پسر جو بایدن در اختیار جمهوری‌خواهان آمریکا قرار گرفت. جمهوری‌خواهان و در راس آن‌ها دونالد ترامپ معتقد بودند که اسناد موجود در این لپ تاپ نشان می‌دهد که پسر جو بایدن و خود او از اختیارات دولتی خود سوءاستفاده کرده و در اوکراین اقدامات تجاری انجام می‌دهند.

جو بایدن متهم شده بود که در اوکراین پولشویی کرده است. اما مسئله اینجاست که شبکه اجتماعی توییتر که مدعی آزادی بیان است به درخواست تیم انتخاباتی بایدن، جلوی انتشار گسترده این مسئله در توییتر را گرفت و مانع از ترند شدن آن شد.

در مکاتبات تیم بایدن با توییتر در آن سال نمایندگان دموکرات آمریکایی صحبت از این می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی برای «دموکراسی خطرناک» است. دموکرات‌ها در این مکاتبات می‌گویند که شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که محافظه‌کاران از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و باعث شوند که بایدن گناهکار به نظر بیاید.
همچنین دموکرات‌ها معتقدند که شبکه‌های اجتماعی باید مدیریت بشود، زیرا در حال نابود کردن دموکراسی هستند و باعث می‌شود که حقیقت امری نسبی باشد. نکته جالب توجه این که دموکرات‌ها می‌گویند حتی متمم نخست قانون اساسی آمریکا (اصل آزادی بیان) در مورد شبکه‌های اجتماعی قابل چشم‌پوشی است.

توییتر به‌طور مستقیم از طریق حذف پست‌های مرتبط با لپ تاپ هانتر بایدن و به شکل غیرمستقیم از طریق غیرایمن نشان دادن پیوند‌های مرتبط با این پرونده و همچنین ایجاد اختلال در دسترسی و جلوگیری از دیده شدن توییت در تایم‌لاین بقیه کاربران تلاش کردند که مانع از فراگیر شدن و ترند شدن موضوع شوند. این مسئله به دستور مستقیم برخی نمایندگان کنگره و اعضای تیم انتخاباتی بایدن صورت گرفته بود.

۵- خداحافظ ترامپ

مسدود شدن حساب رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر یکی از اتفاقات جنجالی دنیای مجازی بود. حالا با انتشار اسناد محرمانه مشخص شده که پشت پرده این ماجرا چه بوده است.

در گفتگویی میان کارمندان توییتر، کسی می‌گوید سانسور جلوی گفتگوی عمومی را خواهد گرفت و شخصی دیگر جواب می‌دهد: «مهم است که بفهمیم سانسور توسط حکومت، بسیار متفاوت است با سانسور شدنِ حکومت». مدیران توییتر به اسم «خطر برای دموکراسی» اقدام به محدود کردن ترامپ و طرفداران او کردند.

توییتر گیت

 

ابتدا توییت‌های ترامپ را محدود می‌کردند و سپس به دنبال دلایل قانونی برای آن می‌گشتند و در نهایت به دنبال درخواست نهاد‌های امنیتی و دموکرات‌ها حساب توییتر دونالد ترامپ را به‌طور کامل مسدود کردند.

 

توییتر گیت

 

توییتر سیاست‌های خود را برای مسدود کردن ترامپ تغییر داد و به روشنی نشان داد که دموکراسی و آزادی بیان برایش شوخی است.

۶- آنچه خوشمان نیاید را بی‌اعتبار می‌کنیم

اسناد نشان می‌دهد اف بی آی و آژانس‌های امنیتی از ابزار‌های توییتر برای بی‌اعتبار کردن بعضی روایت‌ها استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مداخلات توییتر و نهاد‌های امنیتی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۲ این کشور، مسئله لپ‌تاپ هانتر بایدن بود. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید ابزار‌ها و قابلیت‌هایی را به صاحبان قدرت داده است که هر داستان و روایتی را که دوست نداشته باشند، بی‌اعتبار کنند و مانع از توجه رسانه‌ای به آن شوند.
یکی دیگر از بخش‌های اسناد توییتر، ارتباطات محرمانه و غیرشفاف دولت‌ها و نهاد‌های مختلف با پلتفرم توییتر است. با در نظر داشتن این که ابزار‌های کنترل محتوا و نظارت بر آن در این شبکه اجتماعی فعالیت دقیقی داشته است و ارتباطات نزدیک میان مدیران بخش‌های مختلف این پلتفرم با افراد لابی‌گر و دلال، به نظر می‌رسد توییتر ابزار‌های خود را به حراج گذاشته بود.

جک دورسی مدیرعامل سابق توییتر و از بنیان‌گذاران این پلتفرم پس از انتشار اسناد توییتر در بلاگ خود با اشاره به اصولی مانند آزادی بیان و عدم سانسور نوشت: «توییتر زمانی که من مدیر آن بودم و همچنین امروز به هیچ‌یک از این اصول پایبند نبوده و نیست. مقصر این مسئله تنها من هستم، زیرا هنگامی که یک فعال سیاسی در سال ۲۰۲۰ سهامدار ما شد، من تماما این اصول را رها کردم».

دورسی می‌گوید اشتباه او سرمایه‌گذاری در توسعه ابزار‌هایی بود که به این شرکت اجازه می‌دهد «گفتگو‌های مردم را نظارت کند». او می‌گوید کار درست این بود که ابزار‌هایی ساخته شود که با استفاده از آن افراد بتوانند خودشان گفتگو‌ها را مدیریت کنند.

همین ابزار‌های نظارتی و توانایی بالقوه تاثیرگذاری در افکار عمومی سلاحی خطرناک در دست توییتر است. سلاحی که باعث جذب تمام گروه‌های قدرت، صاحبان منافع و استثمارگران جهان شده و این شبکه اجتماعی را بستری مناسب برای کسب سود و منفعت یافته‌اند.