Gerdab.IR | گرداب

جزئیات جستجوگر بومی ذره‌بین

جزئیات جستجوگر بومی ذره‌بین
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

جویشگر بومی ذره بین، برای پاسخ به جست‌وجو‌های عمومی از معماری رایج در موتور‌های جست‌وجو به نام متاسرچ یا همان فراجست‌وجو استفاده می‌کند که مانند خیلی از موارد مشابه خارجی، علاوه بر خزش و رتبه‌بندی صفحات توسط موتور جست‌وجوی خود، از نتایج سایر موتور‌های جست‌وجو نیز استفاده می‌کند.

به گزارش گرداب، مرورگر بومی ذره بین، توسط همراه اول در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال ۹۹ و در راستای تامین نیاز‌های مردم در حوزه مرورگری، راه اندازی شد. استفاده از این وبگرد داخلی از نظر هزینه اینترنت، به نفع کاربران است. ذره‌بین یک مرورگر ایرانی است که تجربه‌ای متفاوت در وبگردی را برای کاربران رقم می‌زند. هدف اصلی ذره‌بین، تسهیل دسترسی به محتوا، خدمات، سرویس‌ها و اطلاعات دنیای وب است که با بهره گیری از تکنولوژی‌های متفاوت، وبگردی در اینترنت را بهبود می‌بخشد.

این مرورگر داخلی، متشکل از یک تیم جوان و نخبه با سلایق مختلف از دانشگاه‌های معتبر کشور است که در همراه اول فعالیت خود را شروع کرده و با تمام توان علمی خود، در تلاش برای توسعه و بهبود خدمات ارائه شده به کاربران هستند.

ذره‌بین برای پاسخ به جست‌وجو‌های عمومی از معماری رایج در موتور‌های جست‌وجو به نام متاسرچ یا همان فراجست‌وجو استفاده می‌کند که مانند خیلی از موارد مشابه خارجی، علاوه بر خزش و رتبه‌بندی صفحات توسط موتور جست‌وجوی خود، از نتایج سایر موتور‌های جست‌وجو نیز استفاده می‌کند.

در دنیای وب، خدمات و محتوا‌های بسیار گسترده و روزافزونی تولید می‌شود که دسترسی به آن‌ها برای همه کاربران کار ساده‌ای نیست. سرویس‌دهنده‌های بزرگی در دنیا برای بهبود دسترسی به این محتوا، در حال ارائه انواع سرویس‌ها هستند. با این حال از یک سو بسیاری از این خدمات برای کاربر فارسی‌زبان فعال نیست و از سوی دیگر هنوز هم می‌توان خدمات بسیار متنوعی برای تسهیل دسترسی کاربر به این خدمات و محتوای گسترده توسعه داد؛ به همین علت شرکت‌های بزرگی در دنیا در این مسیر قدم گذاشته اند. ذره‌بین نیز در تلاش است تا با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتور‌های جست‌وجوی موضوعی، در دو سطح، به سهولت دسترسی فارسی زبانان به خدمات و محتوا‌های وب و انواع شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

در سطح اول، محصولات متنوعی وجود دارند که با تمرکز در حوزه‌های مختلف از جمله موسیقی، فیلم و سریال، خرید کالا یا خدمات و ... به این امر کمک می‌کنند و در سطح بالاتر، ایجاد پلتفرمی یکپارچه از این محصولات متنوع است که کاربر با نصب یک اپلیکیشن، به تمام این محصولات دسترسی می‌یابد.


مهم‌ترین هدف در توسعه ذره بین، ایجاد تجربه‌ای فراتر از این جست‌وجوی عادی برای کاربران ایرانی است. این مرورگر بومی علاوه بر نمایش نتایج موتور‌های جست‌وجو نظیر گوگل، از طریق فراجست‌وجوگر خود، امکانات و سرویس‌های ویژه‌ای طراحی کرده است از قبیل ارائه پاسخ‌های هوشمند مختص کاربران ایرانی، جست‌وجو و گشت وگذار در دنیای آوا شامل موسیقی، سخنرانی، پادکس و غیره، جست‌وجو در فروشگاه‌های اینترنتی شامل اجناس نو و کارکرده، جست‌وجوی جامع در بازار ملک و خودرو، جست‌وجو در میان فیلم و سریال‌ها و دریافت آخرین اخبار مالتی‌مدیا در حوزه‌های مختلف در کنار دسترسی سریع و احراز هویت شده به خدمات دنیای وب با مزیت ترافیکی که از ویژگی‌های اختصاصی ذره‌بین است.

جست‌وجوگر موضعی ذره بین

جست‌وجوگر‌های موضوعی به‌صورت تخصصی در یک حوزه اطلاعات مربوطه را از سطح وب و شبکه‌های اجتماعی جمع آوری می‌کنند و با جست‌وجوی پیشرفته از طریق فیلتر‌های مختلف، دسترسی به خدمت مورد نیاز کاربر در آن موضوع تخصصی را فراهم می‌سازند. برای مثال در حوزه خرید کالا، هرگونه کالای نو و دست دوم را که در بیش از ۱۰۰۰ وبسایت مجاز فارسی موجود است و از تخفیف خوبی برخوردار است، به کاربر نشان می‌دهد. برخی از این امکانات همچون مرتب‌سازی بر اساس میزان تخفیف، حتی در صفحات وبسایت‌های اصلی فروش این کالا‌ها وجود ندارد؛ بنابراین کاربر رسیدن به پاسخ صحیح و مناسب را با کمترین کلیک و کمترین مصرف وقت و هزینه تجربه می‌کند.

بخش‌های مختلف ذره‌بین

زبانه «همه» ذره‌بین، علاوه بر عمل کردن به عنوان یک فراجست‌وجوگر، نتایج گوگل و سایر موتورجست‌وجو‌های معتبر را نمایش می‌دهد، بسیاری از نتایج مورد انتظار کاربر فارسی‌زبان را در قالب پاسخ‌های هوشمند ارائه می‌کند تا در مجموع تجربه جست‌وجوی بهتری داشته باشد. از این جمله می‌توان به پاسخ هوشمند وضعیت آب‌وهوا، آلودگی و اوقات شرعی شهر‌های ایران، نرخ ارز و تبدیل آن، قیمت طلا و سکه، شاخص‌های بورس، آدرس، خرید بلیت هواپیما از مبدأ به مقصد مشخص شده، نتایج زنده فوتبال، مشخصات کافه و رستوران‌ها و دستور پخت غذا اشاره کرد. انواع دیگری از این پاسخ‌های هوشمند نیز در هر ماه به ذره‌بین اضافه می‌گردد.

در زبانه «ویدیو» علاوه بر اینکه کلیپ‌ها و ویدئو‌های موجود در معتبرترین سایت‌های ایرانی در نتایج ظاهر می‌گردد، محتوا‌های ویدئویی و تصویری مرتبط در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های ویدیوی خارجی نیز نمایش داده می‌شود. در این حالت ویدئوی مورد نظر کاربر از شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان در داخل ذره‌بین با ترافیک داخلی پخش می‌گردد.

زبانه «بازار» پلی میان کاربر و خرید در دنیای وب در میان ده‌ها هزار فروشگاه آنلاین است. این بخش انحصاری در ذره‌بین با دریافت اطلاعات معتبرترین سایت‌های خرید کالا و خدمات نظیر دیوار، شیپور، باما، دیجی‌کالا و ... تجربه سطح بالایی از خرید را به صورت شفاف و جامع برای مخاطب رقم می‌زند. با جست‌وجوی کالای مورد نظر اعم از ملک، خودرو، کالای دیجیتال، خدمات و موارد مشابه، نتایج در زبانه بازار به صورت ترکیبی از سایت‌های فروشنده ظاهر شده که امکان مقایسه شفاف قیمت و تحقق بهترین تجربه خرید را فراهم می‌کند.

در زبانه «آوا»، آوای ایرانی اعم از موسیقی، پادکست، سخنرانی، مداحی، کتاب صوتی و ترانه و شعر کودک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ایرانیان است. در بخش آوا، جویش‌گر داخلی ذره‌بین نتایج جست‌وجو را از معتبرترین سایت‌های ایرانی محتوای صوتی در انواع اشاره شده، می‌یابد و برای مخاطب نمایش می‌دهد. ویژگی ممتاز این بخش، امکان پخش آنلاین در داخل ذره‌بین و یا دانلود محتوای صوتی است. همچنین برای آوا‌هایی که به صورت تجاری عرضه شده‌اند، کاربر به سایت عرضه‌کننده محتوای صوتی هدایت می‌شود. در هر جست‌وجو نتایج مرتبط با جست‌وجو اعم از آلبوم، خواننده، کتاب‌های صوتی و سایر موارد مرتبط با عبارت جست‌وجو شده و فیلتر اعمال شده به صورت یک فهرست آهنگ ظاهر شده و برای کاربر به ترتیب پخش می‌گردد.

در زبانه «تصویر» جست‌وجوی تصاویر در ذره‌بین همچون زبانه همه، از طریق فراجست‌وجو و بر اساس نتایج گوگل و سایر موتور‌های جست‌وجو فراهم می‌شود. نکته مهم و قابل توجه در این بخش آن است که این نتایج بر اساس حالت جست‌وجوی امن در گوگل و سایر موتور‌های جست‌وجو انجام می‌شود؛ بنابراین می‌توان با این قابلیت نیز از نتایج جست‌وجوی تصویری این موتور‌ها در زبانه تصویر ذره‌بین بهره برد.


نصب ذره بین و جایزه همراه اول برای کاربران خود

بعد از نصب اپلیکیشن ذره بین، باید با وارد کردن شماره تلفن همراه خود حساب کاربری ایجاد کنید. اگر شماره تلفنی که با آن حساب کاربری خود را ایجاد می‌کنید، مربوط به اپراتور همراه اول باشد، علاوه بر ۲ گیگ اینترنت رایگان یک ماهه ویژه وبگردی در ذره‌بین، گردونه ذره‌بین نیز به شما نمایش داده می‌شود. پس از وارد شدن به اپلیکیشن، در قسمت بالای صفحه آیکونی با همان نام بنر شده را مشاهده می‌کنید که شما را به چرخاندن گردونه شانس دعوت می‌کند. با کلیک بر روی چرخش به شما هدیه اینترنت تعلق می‌گیرد. گردونه از شش قسمت متفاوت تشکیل شده است. در هر قسمت حجم متفاوتی از بسته هدیه همراه اول قرار دارد. بسته رایگان ۱۰۰ گیگابایتی، بسته رایگان ۵۰ گیگابایتی، بسته رایگان ۲۰ گیگابایتی، بسته رایگان ۱۰ گیگابایتی، بسته رایگان ۵ گیگابایتی و بسته رایگان ۳ گیگابایتی که به شما اعطا می‌گردد.