Gerdab.IR | گرداب

سقوط کریپتو: افت ناگهانی اِف‌تی‌اِکس (FTX) همچنان ادامه دارد

سقوط کریپتو: افت ناگهانی اِف‌تی‌اِکس (FTX) همچنان ادامه دارد
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

اخیراً شرکت اف‌تی‌اکس (FTX) که یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال است، با کاهش ارزش ارز‌های دیجیتال مواجه شده است و آینده‌ی نامعلومی دارد.

به گزارش گرداب، این روز‌ها به دلیل ایجاد نقص‌هایی در استراتژی‌های مالی صرافی‌های ارزدیجیتال ارزش کریپتو و اِن‌اِف‌تی (NFT) افت کرد. در اولین روز ژانویه‌ی سال ۲۰۲۲، قیمت یک واحد بیت‌کوین چیزی حدود ۴۶ هزار دلار بود. تا ۸ نوامبر، قیمت آن به ۱۸،۵۰۰ دلار رسید. دقیقا هم همان موقع‌ها بود که دراماتیک‌ترین و غیرمنتظره‌ترین سرنوشت در سال نو، برای رمزارز‌ها رقم خورد.

حالا آن اتفاق چه بود؟ افت و در نهایت جمع شدن صرافی اف‌تی‌اکس، که تهدید جدیدی برای کل صنعت کریپتو به حساب می‌آمد.
در حال حاضر، مقامات باهامیا (Bahamia)، میلیاردر سابق رمزارز یعنی سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) را دستگیر و به ایالات متحده آمریکا دیپورت کرده است تا با دعاوی مدنی و اتهامات جنایی که دارد، محاکمه شود.

تازه، از این‌ها بدتر اینکه دادستان‌های فدرال می‌گویند دو مدیر ارشد شرکت‌های کریپتو‌ی او، یعنی گری وانگ (Gary Wang) و کارولین الیسون (Caroline Ellison)، با دولت همکاری کرده و به تمامی اتهامات کلاهبرداری او اعتراف کرده اند.

امسال برای رمزارزها، سال رسوایی بود! اول که لونا (Luna) / تِرا (Terra) جمع شد و میلیارد‌ها دارایی در طول یک شب با خاک مساوی شد. بعد هم بازی معروف ان‌اف‌تی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) حدود ۶۲۵ میلیون دلار را با یک حمله‌ی سایبری و هک از دست داد و دیگر نتوانست سرپا شود. پشت سرش هم سلسیوس (Celsius) و ثری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) به خاک سیاه نشستند و هردو جمع شدند.
یادتان هست که یک زمانی ان‌اف‌تی‌ها معروف شده بودند و مردم فکر می‌کردند یک عکس ساده با فرمت جِی‌پی‌جی (JPG) میلیون‌ها دلار ارزش دارد؟

البته همه‌ی این قضایا برای این اتفاق افتاد که قیمت سهام به خاطر بیماری کرونا، افت کرد و در نتیجه، اوضاع اقتصاد جهانی بسیار بحرانی شد. پیرو همین قضیه هم جامعه دیگر تحمل قمار‌های مسخره و بی‌معنی روی ارز‌های مجازی را نداشت. همانطور که اقتصاد جهانی یکنواخت شد و تحمل ریسک مردم کاهش پیدا کرد، کریپتو هم برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، از یک بازی صرفاً سرگرم‌کننده به یک شرط‌بندی خطرناک تبدیل شد.

کریپتو قبلاً هم چندباری افت داشته و خب مثل همیشه هم صاحبان سهام و رمزارز اعتقاد دارند که خبر‌های خوبی در راه است و به اصطلاح پایان شب سیه سفید است! اما در حال حاضر، آینده‌ی هیچ نوع ارز دیجیتالی، اصلا روشن به نظر نمی‌رسد.