Gerdab.IR | گرداب

آمریکا از فناوری «جعل عمیق» در عملیات‌های جنگ روانی استفاده می‌کند

آمریکا از فناوری «جعل عمیق» در عملیات‌های جنگ روانی استفاده می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

طبق سندی تدارکاتی که خبرگزاری اینترسپت کشف کرده، ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده (سوکام)، به دنبال ابداع «نسل آینده فناوری «جعل‌عمیق» یا فناوری‌های مشابه آن به منظور تولید پیام و عملیات اثرگذاری به روش‌های غیرسنتی است».

به گزارش گرداب، طبق سند کشف شده توسط خبرگزاری اینترسپت ، ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا (سوکام)، به دنبال ایجاد نسل جدید فناوری با نام «جعل عمیق» است که تولید پیام و عملیات اثرگذاری به روش‌های غیرسنتی را در دستور کار قرار می‌دهد تا بتواند یادگیری ماشینی را برای ایجاد ویدیو‌های جعلی واقع‌نما به کار گیرد. 

ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا (سوکام)، متشکل از نیروهای نخبه تفنگداران دریایی، نیروی زمینی، دریایی و هوایی است.

سوکام در درخواست‌های تدارکاتی اخیر و در چارچوب عملیات مخفیانه خود، خواهان شرکایی برای رسیدن به قابلیت‌های لیزری، هولوگرامی و هک کردن دستگاه‌های متصل به اینترنت است.

کریس مسرول، رئیس طرح هوش مصنوعی و فناوری نوپدید موسسه بروکینگز، به اینترسپت گفت: «پنتاگون در بحث انتشار اطلاعات نادرست نباید آتش را با آتش پاسخ دهد.» [او افزود:]«در روزگاری که جهان شاهد افزایش تبلیغات دیجیتالی است، ایالات متحده باید هر چه از دستش برمی‌آید، برای تقویت دمکراسی از طریق پشتوانه‌سازی برای مفاهیم مشترک حقیقت و واقعیت انجام دهد. جعل‌عمیق برعکس عمل می‌کند و با تردیدافکنی در اعتبار تمام محتوا‌ها و اطلاعات، خواه واقعی خواه مصنوعی، در نهایت بنیان خود دمکراسی را از بین می‌برد.»

سال گذشته با درز کردن اسنادی موسوم به «فایل‌های توییتر» مشخص شد که توییتر آگاهانه به ارتش ایالات متحده اجازه داده بود با استفاده از منابع خبری جعلی و آواتار‌های جعل‌عمیق، در این سایت به عملیات اعمال‌نفوذ دست بزند.

در پی کارزار‌های گسترده روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست در فیسبوک و جا‌های دیگر که در جریان انتخابات ۲۰۱۶ رخ داد، مقام‌های ایالات متحده بار‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که سایر کشور‌ها با دستکاری رسانه‌های اجتماعی به ایالات متحده حمله می‌کنند.

سه شرکت و ۱۳ تبعه روسیه در ۲۰۱۸ متهم شدند که سعی داشته‌اند در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کنند. به گفته دادستان‌های فدرال، هکر‌ها پوشش شناسه‌های آمریکایی و گروه‌های فیسبوکی، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و تصاویر تحریک‌آمیز را به کار گرفتند تا پشتیبانی از دونالد ترامپ را تقویت، و در ایالات متحده تفرقه‌افکنی کنند.

جعل‌عمیق به تازگی و در جریان حمله روسیه به اوکراین نیز بر سر زبان‌ها افتاد و ویدیو‌هایی جعلی انتشار یافت که تسلیم شدن روسای جمهوری اوکراین و روسیه را به یکدیگر، نمایش می‌دادند.