Gerdab.IR | گرداب

شکایت از هیوندای و کیا در پی چالش پرطرفدار تیک‌تاک

شکایت از هیوندای و کیا در پی چالش پرطرفدار تیک‌تاک
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

پس از افزایش میزان سرقت برخی انواع خودروهای دو شرکت خودروسازی هیوندای و کیا در پی یک چالش پرطرفدار تیک‌تاکی، دادستانی نیویورک از این دو شرکت به دلیل نقص ایمنی و سرقت آسان شکایت کرد.

به گزارش گرداب به نقل از انگجت، ماه گذشته هیوندای توافق کرد ۲۰۰ میلیون دلار غرامت برای مختومه شدن یک شکایت دسته‌جمعی در خصوص فراگیر شدن چالش سرقت خودرو در تیک تاک پرداخت کند.

در این چالش تیک‌تاکی ویدئو‌هایی از روشن کردن برخی مدل‌های شرکت‌های هیوندای و کیا بدون کلید، فراگیر شد و در نتیجه آن نرخ سرقت بالا رفت.

طبق مفاد این توافق، مبلغ ۱۴۵ میلیون دلار به مالکان خودرو‌های هیوندا و کیا در آمریکا که خودرویشان سرقت شده یا در نتیجه تلاش برای سرقت آسیب دیده پرداخت می‌شود.

شکایت جداگانه‌ی دادستانی نیویورک

اما این توافق حل اختلاف، اوضاع را آرام نکرده است. دادستانی نیویورک نیز به دلیل غفلت و ایجاد دردسر برای مردم شکایتی ثبت کرده است.

به طور خاص این شهر خودروسازان کره‌ای را متهم کرده با اجتناب از به کارگیری فناوری ضد سرقت عمومی در برخی مدل‌های خاص کیا و هیوندای در آمریکا، ایمنی عمومی را قربانی سود خود کرده اند.

دادستانی نیویورک مدعی است این اقدام خودروسازان یک اقدام خاص بوده، زیرا وسایل نقلیه هیوندای و کیا در بازار‌های اروپا و کانادا نیز فروخته می‌شوند و روی آن‌ها ایموبلایزر وسیله نقلیه نصب شده و چنین اقدامی به طور واضح اعلام شده است.

خودرو‌های مدرن سوئیچ ایموبلایزر دارند و عملکرد آن به این صورت است که یک قفل نرم‌افزاری روی کامپیوتر خودرو گذاشته می‌شود تا از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کند. به عبارتی تا این قفل باز نشود، استارت زدن خودرو بیهوده است.

عدم وجود ایموبلایزر‌ها زمانی مشکل ساز شد که در اوایل سال جاری میلادی «چالش کیا» در تیک تاک فراگیر شد و در این پلتفرم ویدئو‌هایی درباره آنکه چگونه برخی وسایل نقلیه هیوندای را با استفاده از یک کابل USB روشن کرد، منتشر شد.

افزایش چشمگیر نرخ سرقت خودروهای این دو شرکت در نیویورک

در نتیجه شهر نیویورک شاهد افزایش ۶۶۰ درصدی نرخ سرقت خودرو‌های هیوندای و کیا در چهارماهه نخست ۲۰۲۳ میلادی در مقایسه با همین بازه در سال گذشته بود. به گفته مقامات شهر نیویورک این امر نه تنها به گزارش بیشتر سرقت خودروها، بلکه دیگر چالش‌های ایمنی از جمله رانندگی خطرناک و رویارویی‌های خشن بین سارقان و مالکان منجر شده است.