Gerdab.IR | گرداب

هک شدن شبکه DeFi پالی میلیون‌ها دلار خسارت به همراه داشت

هک شدن شبکه DeFi پالی میلیون‌ها دلار خسارت به همراه داشت
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲

هکر‌ها توانسته‌اند ارز‌های دیجیتال هنگفتی را از روی شبکه‌های این پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز به سرقت ببرند.

به گزارش گرداب، پلتفرم ارز دیجیتال پالی نتورک (Poly Network) شاهد حمله هکر‌ها بود که در طی آن میلیارد‌ها کوین و ارز بی‌ارزش به سرقت رفت. این پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز مستقر در چین به کاربران توانایی معامله سرمایه‌های رمزارز بر روی بلاکچین‌های متفاوت را ارائه می‌کند.

این شرکت ابتدا اعلام کرد که خدماتش به خاطر حمله سایبری معلق شده است و توضیح داد که همکاری با شرکای خود را برای ارزیابی آنچه به سرقت رفته آغاز خواهد کرد و از نهاد‌های امنیت بلاکچین خواست تا در واکنش به این حادثه به آن‌ها یاری کنند.

تا بعدازظهر آن روز این شرکت اعلام کرد که ۵۷ سرمایه بر روی ۱۰ بلاکچین هدف قرار گرفته است و آماری از میزان رمزارز به سرقت رفته در طی حمله سایبری منتشر کرد. بلاکچین‌هایی که در معرض خطر قرار گرفتند، عبارت‌اند از اتریوم، bnb، متیس، پالیگان و ...

این شرکت بر روی توییتر اعلام کرد: «ما ارتباط خود با صرافی‌های متمرکز و نهاد‌های امنیتی را شروع کردیم تا از آن‌ها درخواست کمک کنیم. امیدواریم که سارق همکاری کند و سرمایه‌های کاربران را بازگرداند تا از پیامد‌های احتمالی حقوقی برایش جلوگیری شود».

میزان حقیقی سرمایه‌های به سرقت رفته مورد اختلاف‌نظر است. گروهی از شرکت‌های امنیتی که مسئله را بررسی کردند معتقدند هکر‌ها میلیارد‌ها دلار به شکل ارز دیجیتال از این پلتفرم‌ها به سرقت بردند، اما توانایی نقدپذیری واقعی همه این سرمایه بسیار پایین است.
شرکت امنیت بلاکچین پک‌شیلد (PeckShield) معتقد است معادل ۴۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال مینت‌شده به سرقت رفته و شرکتی دیگر معتقد است ۳۴ میلیارد دلار ارز دیجیتال مینت‌شده در اختیار هکر‌ها قرار گرفته است.

شرکت‌های امنیت بلاکچین متعددی اعلام کردند که هکر‌ها در واقع حدود ۱۰.۱ میلیون دلار تا ۲۰ میلیون دلار به سرقت بردند. موسسه امنیتی بئوسین (Beosin) می‌گوید مجموعاً ۵.۱۹۶ اتریوم به سرقت رفته که این به هکر‌ها حدود ۱۰ میلیون دلار می‌دهد.

اما موسسه پک‌شیلد می‌گوید اتریوم‌ها حدود ۲۰ میلیون دلار ارزش دارند و به خصوص هکر‌ها ۱.۵۹۲.۵۱ اتریوم (۳ میلیون دلار) از شبکه پالی به دست آوردند و سایر ارز‌ها را با اتریوم عوض کردند.

در حال حاضر سارق تنها ۲.۲۶۶.۱۵ اتریوم دارد که معادل ۴.۳ میلیون دلار است. ارزش سایر سرمایه‌های به سرقت رفته بستگی به نوسانات قیمت و توانایی نقدپذیری آن‌ها دارد.
متخصصان موسسه بوئسین و موسسه‌ای به نام متا‌اسلئوت (MetaSleuth) می‌گویند ۲۶۰ میلیون دلار به شکل bnb نیز دزدیده شده است. اما این سرمایه توسط سارق نقد نخواهد شد، زیرا که بر روی این ارز دیجیتال محدودیت‌های نقدپذیری وضع شده است.