Gerdab.IR | گرداب

هفت کاربرد اصلی هوش مصنوعی در حوزه نظامی و دفاعی

هفت کاربرد اصلی هوش مصنوعی در حوزه نظامی و دفاعی
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲

هوش مصنوعی مولد در حوزه‌هایی مانند تصمیم‌گیری، ارتباط، جنگ رسانه‌ای، جنگ شناختی و ... می‌تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد.

به گزارش گرداب، فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به سرعت رشد پیدا کرده و امروزه همه اقشار و گروه‌ها به دنبال استفاده از هوش مصنوعی مولد مثل چت‌جی‌پی‌تی هستند.

اما این فناوری چه تاثیری در حوزه نظامی و جنگی خواهد گذاشت؟

هوش مصنوعی مولد می‌تواند متن، تصویر یا محتوای با کیفیت بالا تولید کند واین کار را بر اساس داده‌هایی که با آن آموزش دیده است، تولید می‌کند.

به‌طور کلی می‌توان هفت حوزه را مشخص کرد در آن‌ها هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند در حوزه‌های نظامی تاثیرگذار باشد:

۱- رابط میان انسان و رایانه: از آنجایی که هوش مصنوعی مولد در بهترین حالت قدرت فهم انسان و زبان برنامه‌نویسی را به‌طور توامان دارد، می‌تواند به تحلیلگران کمک کند که حجم زیادی از اطلاعات را مدت زمان کوتاه‌تری هضم کند. واحد‌های نظامی باید بتوانند برنامه‌ای مشابه چت‌جی‌پی‌تی طراحی کنند که در یک سیستم رزمی مشترک قابلیت استفاده داشته باشد و ماموریت‌ها را برنامه‌ریزی کند، اهداف را تعیین کند و با آن‌ها درگیر شود.

۲- تصمیم‌گیری: از آنجا که چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند ماموریت‌ها را برنامه‌ریزی کند، اهداف را تعیین کند و با آن‌ها درگیر شود، ارتش خلق چین در تلاش است تا مقادیر زیادی از اطلاعات را پردازش کند و از هوش مصنوعی مولد برای کمک به فرماندهان کمک کند تا به سرعت بهترین طرح جنگی را برای عملیات رزمی انتخاب کنند و به تمرکززدایی در فرماندهی دست پیدا کند.

۳- در حوزه جنگ رسانه‌ای و عملیات نفوذ: هوش مصنوعی مولد می‌تواند به هکر‌ها کمک کند تا فعالیت‌های «طراحی، نوشتن و به‌کارگیری کد‌های مخرب، ایجاد ربات‌ها و وب‌سایت‌های جعلی برای فریب کاربران جهت به اشتراک‌گذاری اطلاعات، راه‌اندازی عملیات فریب و کلاهبرداری فیشینگ» انجام دهند. این ابزار‌های تهاجمی ممکن است آنقدر پیشرفته شوند که توسعه سامانه‌های هوش مصنوعی تنها راه دفاع در برابر آن‌ها باشد.

۴- در حوزه جنگ شناختی استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌تواند حجم زیادی از اخبار جعلی، تصاویر و ویدیو‌های به‌ظاهر واقعی تولید کند که در زمان بحران برای به آشوب کشیدن افکار عمومی استفاده شود.

۵- لجستیک: هوش مصنوعی مولد می‌تواند به تخصیص منابع، مدیریت انبار‌ها و منابع، برنامه‌ریزی مسیر‌های عرضه و یافتن سریع‌تر ناکارآمدی‌ها کمک کند. از هوش مصنوعی می‌توان برای پیش‌بینی نیاز‌های آتی و ایجاد بودجه برای خرید منابع استفاده کرد.

۶- صنایع فضایی: در جو زمین اجسام با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت صوت حرکت می‌کنند. هوش مصنوعی مولد می‌تواند به نظارت بر ایمنی ماهواره‌ها کمک کند و همچنین به مهندسان این حوزه در طراحی وسایل نقلیه بهتر و پرتابگر‌های پیشرفته‌تر کمک کند.

۷- شبیه‌سازی: هوش مصنوعی مولد می‌تواند به فرایند آموزش و تمرین نیرو‌های نظامی کمک زیادی کند و با شبیه‌سازی فرایند جنگ با استفاده از داده‌های اطلاعاتی خود امکان آموزش بهتر نیرو‌ها را فراهم کند.