Gerdab.IR | گرداب

کاهش ۵۶ درصدی جذب سرمایه توسط شرکت‌های فناوری رژیم اشغالگر

کاهش ۵۶ درصدی جذب سرمایه توسط شرکت‌های فناوری رژیم اشغالگر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲

در سال ۲۰۲۳ جذب سرمایه در حوزه شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی کاهش ۵۶ درصدی داشته و به ۶.۹ میلیارد دلار رسید. این پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۵ است.

به گزارش گرداب، شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی در سال جاری توانستند ۶.۹ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند، اما در مقایسه با سال جاری تعداد معاملات صورت‌گرفته ۴۴ درصد کاهش داشته است.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش می‌دهند که استارتاپ‌های و شرکت‌های فناوری صهیونیستی در سال جاری (۲۰۲۳) نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ۵۶ درصدی جذب سرمایه بودند. برطبق گزارش اولیه پژوهشکده صهیونیستی IVC- Leumitech استارتاپ‌های صهیونیستی در سال جاری در مجموع ۶.۹ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده که این رقم با رقم‌های مشاهده در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قابل مقایسه است.

تعداد معامله‌های صورت‌گرفته نیز شاهد کاهش چشم‌گیر ۴۴ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است و تنها ۳۹۲ تراکنش سرمایه‌گذاری در طول سال جاری گزارش شده است. این میزان پایین‌ترن آمار از سال ۲۰۱۵ است.

گزارش کامل احتمالا در ماه ژانویه (دی‌ماه و اوایل بهمن) در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

در سال ۲۰۲۲ حوزه فناوری رژیم در مجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه جمع‌کرده بود. سال قبل از آن از حیث سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار درخشان بود و در مجموع ۲۵.۶ میلیارد دلار از طریق سرمایه‌گذاری‌های خصوصی جذب به این بخش پمپاز شده بود که باعث بالا رفتن ارزش شرکت‌ها شده بود.

به عبارت دیگر در دو سال اخیر حوزه شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی روند کاهشی داشته است. در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری به‌خاطر افزایش نرخ بهره، ریزش بازار بورس جهانی و تعدیل نیرو در حوزه صنایع فناوری کاهش یافت.

به وجود آمدن ناآرامی‌های داخلی در رژیم صهیونیستی به خاطر اعتراضات به اصلاحات قضایی نیز باعث شد سرمایه‌گذاران خارجی در ورود به بازار این رژیم مردد شوند.

پس از یورش مزدوران رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر سال جاری، ارتش صهیونیستی به حدود ۳۵۰‌هزار سرباز ذخیره فراخوان آماده‌باش دادند که این شامل تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، مدیران و کارمندان شرکت‌های صنایع فناوری بوده است.

در طی آخرین فصل سال گذشته، استارتا‌پ‌های صهیونیستی شاهد کاهش ۱۵ درصدی در جذب سرمایه نسبت به سه ماهه قبلی قبل از آغاز جنگ بودند. تعداد تراکنش‌ها هم پس از جنگ کاهش داشته است و تنها ۷۵ تراکنش در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ گزارش شده که نشان از کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سه ماهه قبلی است.

هفته گذشته نیز اعلام شد که اقتصاد اسرائیل به خاطر جابجا شدن نیروی کار حدود ۲ درصد کوچک‌تر شده است.