استقبال بی‌سابقه کاربران از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

استقبال بی‌سابقه کاربران از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۵ میلیون ایرانی حداقل یکبار از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند، گفت: این میزان استفاده در حالی است که در پایان سال گذشته تنها ۱۳ میلیون نفر از هموطنان در پنجره ملی احراز هویت شده بودند که نشان می‌دهد در نه ماهه استقبال خوبی از ارایه خدمات به این شکل صورت گرفته است و کاربران این سامانه ملی، نزدیک به ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش گرداب، عیسی زارع پور در جمع خبرنگاران در حیاط دولت با بیان اینکه در قانون برنامه بودجه امسال همه دستگاه‌های اجرایی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند، گفت: ضمن اینکه باید دستگاه‌های اجرایی همه خدمات خود را بصورت الکترونیکی در این پنجره ارایه دهند و تمام استعلامات نیز به صورت خودکار درآید.

وی با بیان اینکه تا پایان سال باید ۲۰ درصد از این خدمات باید به صورت هوشند و بدون مداخله انسانی ارایه دهند، افزود: خدمت هوشمند بدین معناست که بدون نیاز به مراجعه حضوری و در هر ساعت از شبانه روز با انجام خودکار استعلامات مردم بتوانند خدمات را دریافت کنند.

زارع پور با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تاکنون در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کرده و احراز هویت شده اند، تصریح کرد: در پایان سال گذشته این میزان ۱۳ میلیون بود که نشان می‌دهد استفاده از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در این مدت مورد استقبال مردم عزیز قرار گرفته و تعداد کاربران آن بیش از ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

وزیر ارتباطات با اشاره به مراجعه ماهانه به طور متوسط ۸۰ میلیون بار به این پنجره، خاطرنشان کرد: تعدادی از زیر مجموعه‌های برخی دستگاه‌هایی که هنوز به پنجره ملی متصل نیستند که باید هرچه سریعتر متصل شوند همچون برخی زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بهزیستی که به دلیل مشکلات سامانه خودشان از اتصال خارج شده و امیدواریم هرچه زودتر متصل شوند.

وی با بیان اینکه دستگاه هایی، چون وزارت دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، بیش از هفتاد درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه داده اند، افزود: به شکل مستمر در حال برگزاری جلساتی با دستگاه هایی، چون وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت که درصد پایینی از خدمات را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کرده اند تا مشکلات آن‌ها برطرف شده و به زودی به این تکلیف قانونی خود عمل کنند.

زارع پور همچنین با اشاره به اینکه در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور بیش از ۱۲۰۰ سرویس وجود دارد که دستگاه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، اظهار کرد: از جمله این خدمات می‌توان اشاره کرد به استعلام مدرک تحصیلی، بیمه و دیگر استعلامات است که امسال در ۹ ماهه نخست سال ۶.۵ میلیارد بار مورد استفاده قرار گرفته است و پیش بینی می‌کنیم تا آخر سال این میزان به ۸.۵ تا ۹ میلیارد برسد.

وزیر ارتباطات با اشاره به تشکیل کارگروهی به منظور بررسی پایداری ارتباطات همه شعب ثابت و سیار انتخابات پیش رو در کشور، گفت: بخش قابل توجهی از مردم در پیامرسان‌های داخلی حضور دارند و درحال بررسی هستیم تا بسته انتخاباتی از سوی پیام رسان‌های بومی برای نامزد‌های انتخاباتی سراسر کشور به وزارت کشور پیشنهاد شود.

وی با بیان اینکه فرصت خوبی برای شناساندن نامزد‌های انتخاباتی به مردم از طریق سکو‌های داخلی است، افزود: حداقل این است که برای نامزد‌های تایید صلاحیت شده یک کانال با تیک آبی در سکو‌های داخلی راه اندازی شود.

منبع: سیتنا