Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (17) + متن

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۹
 
 
اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (17) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:

با نگاهی به عصر استعمار قدیم شاهد هستیم که در گذشته نه چندان دور کشورهای استعمارگر برای بهره کشی از دیگر کشورها با روشهای سخت و خشن به استثمار نوع بشر در سراسر جهان می پرداختند. اما امروزه استعمار نو با بهره گیری از شیوه های جنگ روانی و با تسلط فرهنگی بر جوامع اهداف خود را دنبال می کند.
 
تلاش در جهت تضعیف روحیه ملی کشورها و معرفی غرب به عنوان قدرت برتر و غالب جهانی و القاء این مطلب که جایگاه موجود این کشورها قابل دستیابی نبوده و مواردی از این دست، با هدف ایجاد یأس در جمعیت مخاطب در کشورهای هدف از جمله شیوه های رفتاری غرب در فضای مجازی با بهره گیری از شبکه گسترده خبرسازی، خبررسانی و سازماندهی شبکه های اجتماعی است.

در دهه ‌های اخیر در کنار روش ‌های قدیمی مبارزات سیاسی - اجتماعی بدون خشونت، شکل‌ های جدیدی از این فعالیت ‌ها در سراسر جهان در حال شکل‌ گیری است؛ از روش‌ های مبارزاتی زیبایی‌ شناختی گرفته تا مبارزات بدون خشونت الکترونیکی. روش ‌های مفهومی و زیبایی شناسانه بیشتر در آثار هنری، مانند شعر، داستان، تئاتر، کاریکاتور، فیلم و موسیقی نمود پیدا می‌ کنند و روش ‌های بدون مرکز نمونه مهم آن مبارزات الکترونیکی و ارتباطی بر پایه اینترنت و مخابرات است.

قدرت نرم یکی از مباحث به نسبت جدید در علم سیاست و روابط بین ‌الملل است که تلاش دارد مفهوم  معنوی ‌تری از قدرت را که غالبا با وجه سخت آن تصور می ‌شود، نمایش دهد. در قدرت نرم، شیوه تأثیرگذاری بسیار خاص بوده و بدون آن‌که از اجبار یا تطمیع استفاده شود، از جذب و اقناع بهره برده می ‌شود. درحقیقت در این شیوه از اثرگذاری، شخص یا واحد مقابل ناخودآگاه یا خودآگاه اما به هرحال از روی رضایت، کاری را انجام می‌ دهد که از سوی قدرت تأثیرگذار از وی خواسته می ‌شود.
 
ایران به دلیل ویژگیهای خاص رهبران و ساختار فرهنگی خود که به نوعی در تضاد با اهداف امپریالیستی آنهاست، به عنوان یکی از اهداف هجمه های فرهنگی در فضای سایبری قرار دارد.

نشانه های آشکار جنگ سایبری آمریکا علیه ایران را می توان در لغو ممنوعیت صدور خدمات برنامه ‌های رایانه ‌ای مربوط به اینترنت به کشور ایران جستجو کرد.
 
براساس مجوز ویژه صادر شده، صدور خدمات ارتباطی برپایه فناوری‌ های اینترنتی از جمله پست الکترونیک، انتقال پیام، چت و شبکه‌ های ارتباطی توسط شرکت ‌های آمریکایی به ایران تسهیل می ‌شود. این اقدام دولت آمریکا درپی طرح لوایح دوقلوی "تقویت دیجیتال ایران" و "همراهی با مردم ایران" در مجلس نمایندگان آمریکا بود که در سال 88 مورد بررسی قرار گرفته و آن را به تصویب رساند.

در لایحه تقویت دیجیتال ایران آمده بود که تحریم‌ های فعلی که آمریکا علیه ایران اعمال می‌ کند، به طور ناخواسته سبب شده که دسترسی ایرانیان به اینترنت و سایر خدمات ارتباطاتی محدود شود، بر این اساس حامیان لایحه از دولت آمریکا خواسته ‌اند تا از صادرات همه خدمات نرم‌ افزاری و ارتباطاتی که می ‌تواند مانع نظارت دولت ایران بر سایت ‌های اینترنتی و خدمات ارتباطی شود، حمایت کند.
 
در این لایحه خواستار این شده که دولت آمریکا همه شرکت ‌ها، سازمان‌ ها و افرادی که مانع نظارت دولت ایران بر خدمات فناوری می ‌شوند را تشویق کند. هدف همه این موارد، تسهیل استفاده از خدمات ارتباطی و اینترنتی برای سازماندهی تظاهرات و راهپیمایی ‌ها از سوی مخالفان دولت ایران است.

اظهارات وزیر اسبق خارجه آمریکا در سیاست کلان ایالات متحده در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز استراتژی فضای سایبر و تاثیرگذاری ‌اش بر ایران را مطرح کرده و عنوان می کند،باید در عمق فضای سایبر در قبال ایران به گونه ‌ای عمل شود که مردم زمانی متوجه این تهدید می ‌شوند که کار از کار گذشته باشد.

در عصر کنونی ارتباطات، بسیاری از کشورها با تمام توان در حال جذب افکار عمومی جهانی به‌سوی ترجیحات خود هستند. بسیاری از کشورها با صرف مبالغی کلان و در کنار آن با هوشمندی و زیرکی، تلاش دارند تا جذابیت‌ های فرهنگ، هنر، گردشگری، علم و تاریخ خود را در نگاه دیگران به نمایش گذاشته، از آن در نگاه اول برای بهبود وجهه عمومی کشور خود و در هدفی اساسی ‌تر، برای پیشبرد اهداف سیاست‌خارجی و امنیتی خود بهره جویند.

یکی از موارد مشهود مقابله و هجوم سایبری آمریکا با ملت ایران در محیط اینترنت بحث فیلترینگ و ضد‌فیلترینگ است. از زمانی که ایران تصمیم گرفت سیاست فیلتر کردن سایت‌ های غیرمجاز یا حاوی مطالب ضد اخلاقی و ضد امنیت ملی را اجرا کند، آمریکا برای مقابله با این سیاست و ایجاد دسترسی کاربران ایرانی به این سایت‌ ها اقدام به اتخاذ سیاست ‌های خاصی در این زمینه کرد.
 
حمایت آمریکا از سایتهایی که تحت عنوان شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، به خصوص در دوران قبل و بعد از انتخابات 88، که نمونه بارز آن دستور توقف روند بازسازی سایت توئیتر در جریان ناآرامی های پس از انتخابات بود، از جمله حمایتهایی است که آمریکا از سایتهایی که جنبه سرویس دهی عمومی در فضای مجازی دارند به انجام رسانده است.این نوع از حمایتها شکل جدیدی از حمایتهای مستقیم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی به حساب می آید.

توزیع روزانه نرم افزارهای ضد فیلترینگ و ضدپراکسی در سایتهای خبری فارسی زبان مهم آمریکایی و کشورهای غربی و آموزش نحوه عبور از موانع مجازی از جمله دیگر اقداماتی است که توسط دول استعماری با دو هدف کم رنگ نمودن اعمال محدودیتها در فضای مجازی و از سوی دیگر در اختیار قرار دادن رایگان نرم افزارهای فیلترشکن صورت می پذیرد.

آشناسازی نسل جوان و نوجوان با الگوهای دوران دفاع مقدس و از طرفی ترسیم شرایط موجود و نشان دادن این مطلب که امروز هم همان جنگ در شکلی دیگر ادامه دارد، تحت عنوان جنگ سایبری، به طور حتم کمک خواهد کرد تا با احیاء روحیه و تفکرات انقلابی در میان نسل جدید بتوانیم اقدامات مقابله ای مناسب در مقابل مهاجمین را انجام دهیم.

تمام اقدامات صورت گرفته از سوی غرب علیه کشورمان در فضای مجازی نشان از انجام اقدامات برنامه ریزی شده و سازمان یافته برای اعمال تغییرات در کشور دارد که مقابله با این جریانها باید از طریق خود فضای مجازی و با سلاحی از جنس سلاح مهاجمین ولی با بردی بیشتر و تأثیری قویتر انجام شود.