Gerdab.IR | گرداب

ابلاغ دستورالعمل «ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور»

ابلاغ دستورالعمل «ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور»
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق دستورالعمل «ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور» ملزم شد تا داده‌های مرتبط با فضای میزبانی را به منظور پایش و ارزیابی موضوعی در چهارچوب قوانین و مقررات کشور در اختیار نهاد‌های قانونی متقاضی این داده‌ها قرار دهد.

به گزارش گرداب، دستورالعمل ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور با هدف ساماندهی احراز هویت و تشکیل پایگاه شناسنامه اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضیان فضای میزبانی در ابر‌ها و مراکز داده داخلی ابلاغ شد. این دستورالعمل بخش اول و مربوط به احراز هویت متقاضیان خدمات مراکز داده، ابر و میزبانی است.

طبق این مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید ظرف مدت حداکثر ۳ ماه نسبت به تصویب اصول حاکم بر صدور پروانه و ضوابط فنی وکیفی مرتبط با احراز هویت ارائه دهندگان خدمات مراکز داده، ابر و میزبانی اقدام کند.

در این دستورالعمل باید شیوه احراز هویت متقاضیان فضای میزبانی و ابر و اقلام داده‌ای مورد نیاز برای تشکیل شناسنامه را مشخص کند و ملزم شود تا مشخصات خدمات مورد نظر متقاضی از قبیل نوع خدمت، دامنه مخاطبان و تعهدات زمینه برای فعالیت در چهارچوب تقاضا و دریافت مجوز‌های مورد نیاز از تنظیم گران بخشی را در صورت لزوم اخذ کنند.

همچنین شیوه ارائه اطلاعات متقاضیان اعم از گزارش‌های دوره‌ای و موردی توسط ارائه دهندگان خدمات مراکز داده و ابر به وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات را مشخص کنند.

کلیه نهاد‌های قانونی و تنظیم گران بخشی مرتبط با این دستورالعمل مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندهی کل انتظامی ایران، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما موظفند براساس موریات‌های قانونی خود نسبت به پایش و ارزیابی فعالیت‌های زمینه و تطابق وضعیت داده‌های دریافتی از مراکز داده اقدام کرده و موارد مغایرت و تخلف از شرایط تعیین شده را به وزارت ارتباطات ارسال کنند.

وزارت ارتباطات نیز موظف است نسبت به بررسی و اعمال اثر تخلفات گزارش شده در رتبه‌بندی ارائه دهندگان خدمات مراکز داده، ابر و میزبانی واعمال جریمه‌های تعیین شده اقدام کند.

فایل متن کامل دستورالعمل ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور