Gerdab.IR | گرداب

تامین نیاز‌های کشور با همکاری با بخش خصوصی و دانشگاه

تامین نیاز‌های کشور با همکاری با بخش خصوصی و دانشگاه
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: هر میزان ظرفیت‌های عمومی در کشور توسعه پیدا کند و حاصل آن در بخش‌های حاکمیتی و دولتی مورد استفاده قرار بگیرد، باعث می‌شود عموم جامعه از آن امکانات بهتر استفاده کنند، به همین دلیل سعی کردیم با تعامل بخش خصوصی و دانشگاه، نیاز‌های کشور را تامین کنیم.

به گزارش گرداب، «محمدامین آقامیری» ظهر امروز (دوشنبه) در اختتامیه مسابقه هوش مصنوعی (هکاتون) که به همت ستاد فراداده مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: مرکز ملی فضای مجازی نقش دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی را نیز ایفا می‌کند. شورایی که یک نهاد سیاست‌گذار است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: یک نهاد سیاست‌گذار هرقدر داده‌های معتبرتر و شناخت بهتری از صحنه داشته باشد می‌تواند تحلیل بهتری داشته باشد و تصمیم‌ها و سیاست‌های دقیق‌تری را برای کشور پیشنهاد دهد.

وی گفت: ستاد فراداده در کشور به این علت آغاز به کار کرد که ما بتوانیم با استفاده از داده‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، ابزار‌هایی را توسعه بدهیم که بتوان به واسطه آن کار خود را بهتر از گذشته پیش ببریم.

آقامیری بیان کرد: در آغاز کار ستاد، توانمندی‌هایی که در حوزه‌های مختلف کشور وجود داشت را احصا کردیم تا از ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده حداکثر بهره‌برداری را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: در چند ماه نخست مشخص شد در برخی از قسمت‌ها به آن توانمندی که کشور به آن نیاز دارد دست پیدا نکرده‌ایم و فاصله جدی با دیگر کشور‌ها داریم. یکی از سیاست‌هایی که در این بین وجود دارد این است که خود دستگاه سعی می‌کند یک پروژه تعریف کنند و کار را پیش می‌برد، اما با توجه به اینکه هر قدر ظرفیت‌های عمومی در کشور توسعه پیدا کند و در بخش‌های حاکمیتی و دولتی مورد استفاده قرار بگیرد باعث می‌شود عموم جامعه از آن امکانات بهتر استفاده کنند، این کار را با تعامل بخش خصوصی و دانشگاه‌ها پیش بردیم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که در قالب تعامل با دانشگاه‌ها و نهاد‌های مختلف و توسعه زیرساخت‌هایی که نیاز است، نیرو‌های انسانی در بخش‌های سخت افزار، انبار‌های داده و الگوریتم را جمع کنیم تا بتوانیم قدم‌های خوبی در این حوزه برداریم.

آقامیری گفت: با توجه به تحلیلی که انجام شد سرمایه انسانی مهم‌ترین بحثی بود که با آن مواجه بودیم که امیدواریم پس از این مسابقه و با همکاری بنیاد ملی نخبگان در آینده نزدیک هر کدام از این افراد که در مسابقه حضور داشتند بتوانند یک شرکت تاسیس کنند و این حوزه را در کشور ارتقا دهند.

وی تاکید کرد: حوزه دیگر مربوط به «انبار داده‌ها» است که وظیفه آن را دانشگاه تهران برعهده گرفته است و در آینده نزدیک به صورت آزاد در دسترس همه قرار خواهد گرفت تا بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره سخت‌افزار اظهار داشت: در این خصوص مقداری تمهیدات انجام شده است؛ اما برای کار حرفه‌ای نیاز به همکاری شرکت‌ها وجود دارد که امیدواریم این مسیر نیز به درستی طی شود. افرادی که بتوانند خروجی متمایز داشته باشند مرکز ملی نیز حمایت خود را از آن‌ها انجام داده و مشتری محصول آن‌ها خواهیم بود.

آقامیری تاکید کرد: با توجه به فرایندی که شروع شده امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بخش خصوصی در این میان باشیم و از اینکه این فضا توسط دولت راهبری شود فاصله بگیریم. این مسابقه از یک نیاز شروع شد و ادامه پیدا کرد تا به راهکار منظمی دست پیدا کنیم.

منبع: ایرنا