Gerdab.IR | گرداب

انديشكده شوراي آتلانتيك:

استراتژی حمايت از مخالفان ايران در قالب برنامه‌های صدای آمريكا

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

انديشكده شوراي آتلانتيك در مقاله‌اي نوشت: سرويس فارسي زبان صداي آمريكا كه دچار مشكلات فراواني بود، دست به كار شده و يكي از كارمندان وزارت خارجه را به منظور پخش برنامه براي ايران، به كار گرفت.

به گزارش گرداب، دولت اوباما تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا از مخالفان در ايران حمايت كند؛ پخش برنامه سرويس فارسي زبان صداي آمريكا بخشي از اين استراتژي است.

 انديشكده شوراي آتلانتيك در مقاله‌اي نوشت: به نظر مي‌رسد حوادث مصر دولت اوباما را نسبت به ايران بسيار حساس و هوشيار کرده است. پس از سرنگوني حسني مبارك در پي اعتراضات گسترده مردمي، واشنگتن علاوه بر افزايش ساعات پخش برنامه‌هاي عربي، پخش برنامه‌هاي فارسي زبان را نيز افزايش داد.

اوباما و هيلاري كلينتون، گفتماني سخت‌تر و خشن‌تر را در قبال ايران در پيش گرفته‌اند. در همين حين، سرويس فارسي زبان صداي آمريكا كه دچار مشكلات فراواني بود، دست به كار شده و يكي از كارمندان وزارت خارجه را به منظور پخش برنامه براي ايران، به كار گرفت.

كريم سجاد پور، يكي از كارشناسان ايراني بنياد كارنگي اظهار داشت: «هنگامي كه پس از انتخابات مناقشه برانگيز سال 2009 ايران، ناآرامي‌ها آغاز شد، دولت آمريكا از اعمال فشار، خود داري نمود؛ زيرا "اوباما همچنان اميدوار بود كه در مورد مسئله هسته‌اي، با ايران به توافق برسد. اما امروز به نظر من كاخ سفيد به اين نتيجه رسيده است كه نمي‌تواند با رژيمي كه ايشان را به مثابه دشمن خود تلقي مي‌كند، بر سر راه حلي موقت، توافق كند.»

دو دوره از مذاكرات ميان ايران، آمريكا و ديگر اعضاي مهم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان، ماه گذشته پايان يافت؛ بدون آنكه پيشرفتي در اين زمينه صورت گيرد يا حتي تاريخي براي مذاكرات بيشتر تعيين شود. پس از آن اعتراضات مردمي در تونس آغاز و به مصر كشيده شد كه توجه و تمركز كاري را از برنامه هسته‌اي ايران منحرف ساخته و مجدداً روي دموكراسي و حقوق بشر متمركز کرد.

به صورت رسمي، سياست آمريكا در قبال ايران، تغيير رژيم در اين كشور نيست، بلكه در جهت ايجاد تغييراتي در سياست‌هاي اين رژيم حركت مي‌كند. اما ظرف چند روز اخير رويكرد مذكور تغيير آشكاري كرده است.

كلينتون روز سه‌شنبه در سخنراني كه در مورد آزادي اينترنت ايراد نمود ايران را كشوري "مخوف" ناميد كه حكومتي بر آن حكمراني مي‌كند كه "همواره حقوق مردم خود را پايمال مي‌کند. " او اعلام كرد كه وزارت خارجه جداي از 30 ميليون دلاري كه سال گذشته به توسعه آزادي اينترنت اختصاص داده بود، 25 ميليون دلار ديگر را امسال براي توسعه دسترسي به اينترنت در ايران و ديگر نقاط دنيا هزينه خواهد كرد.

روزنامه كيهان در سرمقاله خود اعلام كرد: ارتش مصر كه تا هنگام انتقال قدرت، زمام امور را در دست دارد، "سناريو دقيقي را كه بازيگردان آن آمريكا است، طراحي کرده است. ارتش ره‌آورد انقلاب مردم را به يغما برده و مي‌كوشد مشروعيت، آزادي و اسلام را از ايشان بگيرد.

دولت اوباما تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا به هر طريق ممكن از معترضين داخل ايران حمايت كند بدون آنكه دولت ايران دست‌آويزي داشته باشد كه مدعي شود اين ناآرامي‌ها از پي دخالت‌هاي خارجي ايجاد شده است. پخش برنامه از شبكه خبري فارسي (PNN) ـ سرويس فارسي زبان صداي آمريكا ـ بخشي از اين استراتژي است.

رامين اسگرد، يكي از كارمندان ايراني ـ آمريكايي وزارت امور خارجه، كه در آخرين سمت خود به فرماندهي مركزي (سنت‌كام) مشاوره مي‌داد، زمام امور را در شبكه خبري فارسي بر عهده گرفت. مدير عامل صداي آمريكا گفت كه پس از آغاز جنگ سرد اين اولين باري است كه يك غير ژورناليست، در سازماني مانند صداي آمريكا، سمت به اين مهمي را بر عهده مي‌گيرد.

برخي از اعضاي كنگره و همچنين برخي از كارشناسان ايراني مدعي شده‌اند كه شبكه خبري فارسي (PNN) جايگاه بسيار مهمي در سياست خارجي آمريكا داشته و فعاليت‌هاي آن به خوبي با اوضاع فعلي ايران تناسب دارد.

منبع: فارس