Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ رد پای فیس بوک در قطب شمال

تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۰

فیس بوک محل جدید نگهداری از سرورهایش را در قطب شمال احداث می‌کند.

به گزارش گرداب به نقل از سی‌نت، محل جدید استقرار سرورهای فیس بوک، این بار بسیار خنک خواهد بود.

غول دنیای شبکه‌های اجتماعی، قرار است امروز به طور رسمی خبر فوق را اعلام کند. نخستین سرورهای خارج از خاک آمریکای فیس‌بوک، در شهر "لولا" در کشور سوئد و در فاصله 60 مایلی مدار قط‌ب‌ شمال‌ مستقر خواهند شد.

این محل از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که به اندازه 11 زمین فوتبال مساحت دارد و از مزیت دمای پایین منطقه برای خنک نگه‌داشتن تجهیزات استفاده می‌کند.

رودخانه لولا که گفته می‌شود 2 برابر بیشتر از سد هوور (که بر روی رودخانه کلورادو و میان ایالت‌های نواداو آریزونا قرار دارد)، قدرت هیدرو الکتریکی دارد، قرار است بخش اعظم انرژی مورد نیاز این مرکز را تامین کند.

همچنین بر اساس گزارش یک روزنامه سوئدی، عملیات ساخت این مرکز در سال 2012 به اتمام خواهد رسید. تاکنون هیچ یک از مقامات فیس‌بوک حاضر به پاسخ‌گویی در مورد این مسئله نشده‌اند.

مستقرکردن سرورها در مناطق سردسیر، پیش از این توجه فیس‌بوک را  جلب کرده بود. "مایکروسافت" در سال 2007 تصمیم داشت یکی از سایت‌های سرورهای خود را در سیبری احداث کند که البته از آن خبری نشد. گوگل در سال 2009 محلی برای نگهداری از سرورهایش را در فنلاند احداث کرد.

تصاویری از سرورهای فیس‌بوک:







فیس‌بوک در حالی اقدام به اتخاذ این تصمیم کرده است که پیش از این، "سازمان صلح سبز" اعلام کرده بود فعالیت این شبکه در اینترنت آلاینده است و زمین را هر روز آلوده‌تر می‌کند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی این گروه، فیس‌بوک برای انجام امور مربوط به سرورهای بزرگ خود از برق تولید شده در نیروگاه‌های زغال سنگ استفاده می‌کند که این اقدام موجب مصرف بیشتر انرژی و در نتیجه گرم شدن بیشتر زمین می‌شود. سازمان صلح سبز همچنین از برنامه فیس‌بوک برای راه‌اندازی 2 مرکز داده جدید خبر داده بود.

گوگل نیز مدتی قبل میزان انتشار دی‌اکسیدکربن خود را منتشر و عنوان کرده بود که هر جستجو در گوگل موجب انتشار 0.2 گرم دی‌اکسیدکربن می‌شود.

بنا بر این گزارش در هر ثانیه، 34 هزار جستجو در جهان صورت می‌گیرد؛ یعنی در هر ثانیه شش هزار و 800 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود که این رقم در هر دقیقه به چهار هزار کیلوگرم دی‌اکسید‌کربن می‌رسد.

چندی قبل، اخبار مشابهی در مورد کمپانی اپل منتشر شد که نشان می‌داد این کمپانی نیز از آلوده کردن محیط زیست و به مخاطره انداختن جان کارگرانش، ابایی ندارد.
 
انگار غول‌های دنیای فناوری فراموش کرده‌اند که بشر برای ادامه حیات خود به محیط زیست سالم بیش از خدمات و محصولات آن‌ها نیاز دارد.