Gerdab.IR | گرداب

مصلحي: شركت‌هاي هرمي 8 ميليارد دلار پول از ايران خارج كرده‌اند

تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۹

وزير اطلاعات گفت: با فعاليت شركت‌هاي هرمي طي 8 سال اخير حدود 8 ميليارد دلار پول از كشور خارج شده است.

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص دستگیری اعضای شرکت‌های هرمی گفت: شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته مصوبه‌ای را داشت که بر اساس آن مقرر شد تا وزارت اطلاعات درباره شرکت‌های گلوکوئیستی و هرمی اقداماتی داشته باشد و با توجه به اینکه این ‌گونه شرکت‌ها هدفشان خالی کردن جیب مردم است، مخصوصا افرادی که فکر می‌کنند با همکاری این شرکت‌ها و انجام این گونه اقدامات می‌توانند به پولی دسترسی پیدا کنند، لذا اقداماتی را برای شناسایی این گروه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در یک اقدام بسیار گسترده اطلاعاتی که در طول این مدت صورت گرفته مجموعه وزارت اطلاعات تسلط بسیار خوبی را بر همه حرکت‌های مجموعه‌های شرکت‌های هرمی در تهران و در استان‌ها پیدا کرد.

وی یادآور شد: دفا‌تر این شرکت‌ها در سطح تهران گسترده بود و از استان‌های مختلف حتی برخی افراد را به اجبار وارد این دفا‌تر می‌کردند و به نوعی آن‌ها را حبس می‌کردند و اجازه خروج به آن‌ها نمی‌دانند. بنابراین در شناسایی‌های که صورت گرفت و در شبکه مجازی هم با بررسی و تسلط خوبی که در این شبکه‌ها پیدا شد با هماهنگی نیروی انتظامی و دستگاه قضائی روز پنج شنبه همه این دفا‌تر  پلمپ شدند.

وزیر اطلاعات در ادامه اظهار داشت: افراد دستگیر شده در شرکت‌های هرمی به دلیل اینکه عمدتا افرادی فریب خورده بودند پس از شناسایی اولیه آزاد شدند. البته تعداد ۳۰ نفر از دست اندرکاران اصلی این مجموعه‌ها در بازداشت هستند و دستگاه قضائی با همراهی که با وزارت اطلاعات دارد در حال انجام اقداماتی در خصوص این شرکت‌های هرمی است. 


وی تاکید کرد: البته برخی از آن‌ها نیز ممکن است هنوز متوجه این فریب نشده باشند، نیاز به کار فرهنگی و توجیهی دارد تا آن‌ها متوجه شوند که چه اقدامی از سوی این مجموعه‌ها صورت گرفته است.

حجت الاسلام مصلحی در توصیه‌ای به مردم در خصوص شرکت‌های هرمی گفت: مردم توجه کنند و ببینید که چقدر سرمایه از جیب مردمی که بخش عمده‌ای از آن‌ها مردم فقیر و متوسط جامعه هستند و فکر می‌کردند با این اقدامات می‌توانند پولی به دست آورند و مشکلی از زندگی خود را حل کنند در طول این ۸ سال از کشور خارج شده است. حدود ۸ میلیارد دلار پول از کشور خارج شده است و این پولی بوده است که شرکت‌های هرمی از مردم جمع آوری کردند و یک میلیارد دلار آن بین اعضای این شرکت‌ها تقسیم شده است و موسسین آن مالزیایی و اروپایی هستند.

وزیر اطلاعات با اشاره به حمایت رسانه‌های اروپایی از شرکت‌های هرمی گفت: در رسانه‌ها آمده بود که اروپایی‌ها در این رابطه اعلام کردند که این شرکت‌ها خوب و درست است و با توجه به اهدافی که آن‌ها برای ایجاد مشکل در اقتصاد کشور ما دنبال می‌کردند طبیعی است که از این شرکت‌ها حمایت کنند.

وی افزود: این شرکت‌ها در سطح دنیا حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو دارد و از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ایرانی هستند و آن یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر که برای کشورهای اروپایی هستند با کمال تاسف از طریق فریب خورده‌های داخلی خودمان جذب این شرکت‌ها شدند که این نکات دردآوری است و ما دعوت می‌کنیم و انتظار داریم از رسانه‌ها و دستگاهای اطلاع رسانی تا به مردم در خصوص این شرکت‌ها اطلاع رسانی کنند و متوجه نوع حرکت این شرکت‌ها و اقدامات فریبکارانه‌ای که آن‌ها دنبال می‌کنند که هم به اقتصاد کشور و هم به اقتصاد زندگی آن‌ها لطمه می‌زنند، باشند.

وزیر اطلاعات در خصوص مسئله شرعی این گونه فعالیت‌ها گفت: از نظر شرعی استفتائاتی از مراجع بوده است چون این افراد بیشتر به دنبال کلاهبرداری هستند نوع سؤال را به گونه‌ای از مراجع پرسیدند تا اقدام کلاهبرداری آن‌ها مطرح نشود ولی اگر سؤال دقیق از مراجع مطرح شود که این سؤالات دقیق نیز مطرح شده و آقایان مراجع نیز حکم آن را مطرح کرده‌اند آن وقت روشن می‌شود که این کار کلاهبرداری و فریبی است که آن‌ها دنبال می‌کنند.

حجت الاسلام مصلحی در خصوص برخورد وزارت اطلاعات در تداوم جمع آوری این شرکت‌ها گفت: این اقدام توسط وزارت اطلاعات در جمع آوری شرکت‌های هرمی اقدامی اولیه بود و در این راستا کارهای پژوهشی در حال انجام است و با مجموعه‌های اقتصادی کشور هماهنگی‌های صورت گرفته که ما هم راه‌های قانونی برای جمع کردن شرکت‌های هرمی داشته باشیم و هم بتوانیم با استفاده از دستگاه‌های اقتصادیمان وضعیت را به گونه‌ای قرار بدهیم که کسی دنبال این مجموعه‌ها نرود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر جو سازی‌های رسانه‌های بیگانه به ویژه بی‌بی سی فارسی و سایت جرس مبنی بر اینکه افراد حاضر در ستاد کاندید شکست خورده اصلاحات در این اقدامات دستگیر شده‌اند اما در رسانه‌ها خبر از دستگیری اعضای شرکت‌های هرمی داده شده است گفت: در این اقدامات تنها شرکت‌های هرمی پلمپ و اعضای آن دستگیر شده‌اند و هیچ ربطی به سران فتنه ندارد.

وزیر اطلاعات در خصوص اقدامات وزارت اطلاعات برای بازگشت پول‌هایی که در این شرکت‌های هرمی وارد شده است، گفت: این اقدامات در حرکت‌های بعدی در قالب بحث‌های حقوقی و قضایی دنبال می‌شود و همه سعی ما این است که مال باختگان و همه کسانی که پول‌هایشان از دستشان رفته است به آن‌ها برگردد.