Gerdab.IR | گرداب

آنچه از عوارض کوکاکولا نمی‌دانیم

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۰

خشونت و نوشیدن نوشابه گازدار و شیرین کوکاکولا بی‌تردید با هم رابطه‌ دارند و نوجوانانی که زیاد کوکاکولا می‌نوشند بیشتر از هم‌سن‌و‌سالان خود به درگیری فیزیکی علاقه دارند.

به گزارش گرداب به نقل از سایت دویچه وله، در تاریخ 10 نوامبر (19 آبان)، تحقیق تاز‌ه ‌گروهی از دانشمندان آمریکایی حاکی از آن است که نوجوانانی که زیاد کوکاکولا می‌نوشند بیشتر درگیر برخوردهای فیزیکی می‌شوند و در مجموع رفتار خشن‌تری در مقایسه با همسالان خود دارند.

بر اساس این پژوهش، نوجوانان منطقه مرکزی شهر بوستون آمریکا که بیش از 5 بطری کوکاکولا در طول هفته می‌نوشیدند، 9 تا 15 درصد بیشتر از همسالان خود که کمتر اهل نوشیدن کوکاکولا هستند، درگیر برخوردهای‌ خشونت‌بار می‌شدند.

این تحقیق ‌پژوهشگران آمریکایی ثابت می‌کند که میان رفتار خشن و این نوشیدنی رابطه مشخصی وجود دارد.

نوجوانانی که بیش از 5 قوطی کوکاکولا می‌‌نوشند نه تنها در برخورد با همسالان خود، بلکه در رفتار با بستگان نزدیک مانند شریک زندگی و خواهر و برادر خود نیز خشونت بیشتری به کار می‌برند.

پژوهشگران آمریکایی برای تحقیق تاز‌ه خود از همکاری 1878 دانش‌آموز مدارس دولتی در محدوده سنی 14 تا 18 سال، در منطقه مرکزی شهر بوستون آمریکا بهره جستند. در این‌ منطقه، آمار جرم و جنایت به مراتب بالاتر از حاشیه شهر است که محل سکونت طبقه مرفه‌تر است.

دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این تحقیق به پرسش‌هایی در مورد مصرف نوشیدنی‌های گازدار غیر رژیمی پاسخ دادند.

البته پرسش‌های دیگری در مورد مصرف الکل، کشیدن سیگار، حمل اسلحه، وضعیت خانوادگی و اینکه آیا تا به حال دست به اعمال خشونت‌آلود زده‌اید یا خیر نیز بخشی از این تحقیق بود.

23 درصد از نوجوانانی که در هفته هیچ یا تنها یک بطری کوکاکولا می‌‌نوشیدند، تفنگ یا چاقو حمل می‌کردند. 15 درصد آنها با شریک احساسی‌‌شان رفتار خشن داشتند و 35 درصد هم اغلب با هم‌سن وسال‌های خود درگیری فیزیکی داشتند.

این آمار در مورد نوجوانانی که 14 بطری کوکاکولا در هفته می‌نوشیدند به مراتب بالاتر بوده است: 43 درصد سلاح حمل می‌کردند، 27 درصد با شریک احساسی‌شان رفتار خشن داشتند و 58 درصد در برخورد با همسالان خود به رفتار خشن تمایل داشتند.

در این گروه در مجموع 9 تا 15 درصد بیشتر رفتار خشونت‌بار ثبت شده است.

منبع: جام‌نیوز