Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ تلفن‌های هوشمند، نسل جدید بات‌نت‌ها

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۰

یک موسسه امنیتی پیش‌بینی کرده است که به زودی شاهد افزایش چشم‌گیر افزایش استفاده از تلفن‌های همراه در با‌نت‌ها خواهیم بود.

به گزارش گرداب به نقل ازسی‌نت، در گزارش موسسه امنیتی "لوک آوت" (Lookout)  پیش‌بینی شده است که در آینده شاهد افزایش مواردی چون استفاده از تلفن‌های همراه به عنوان "بات‌نت" (botnet) برای ارسال اسپم و سرقت اطلاعات، بدافزارهایی که از ضعف‌های موجود در سیستم‌عامل‌های تلفن‌همراه سوءاستفاده می‌کنند، حملات مبتنی بر مرورگر، بدافزارهای پنهان شده در تبلیغاتی که از طریق تلفن‌همراه صورت می‌گیرد و ابزارهایی که امکان افزودن بدافزارها به برنامه‌‌های سالم را فراهم می‌کنند، خواهیم بود.
 
این موسسه امنیتی همچنین طی گزارش خود اعلام کرده است که تعداد بدافزارهای موجود برای سیستم عامل اندروید، طی شش ماه، 2 برابر شده است. بر این اساس، میزان احتمال مواجه شدن یک کاربر اندروید با بدافزارها از یک درصد به چهار درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، تعداد برنامه‌های کاربردی مخربی که لوک آوت طی کمتر از 6 ماه مورد شناسایی قرار داده، 2 برابر افزایش یافته و به 1000 مورد رسیده است.

بخش اعظمی از این برنامه‌های مخرب در فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی غیر از فروشگاه رسمی اندروید یافت می‌شوند.

در بخشی از گزارش موسسه آمده است که سال 2011 شاهد افزایش چشم‌گیر بدافزارهای اندروید بوده‌ایم، به طوری که میزان احتمال مواجه شدن یک کاربر این سیستم عامل با بدافزارها، از یک درصد به چهار درصد افزایش یافته است که این رقم نسبت به آغاز این سال، رشد قابل توجهی یافته است. در گزارش این موسسه در ابتدای سال جاری که به پیش‌بینی وضعیت بدافزارها در سال جاری می‌پرداخت، این میزان برای اندروید یک درصد در نظر گرفته شده بود.



بر این اساس، در آینده شاهد افزایش تهدیدهایی از این دست خواهیم بود. علاوه بر این، کاربران اندروید به شکل فزاینده‌ای در معرض کلیک نادانسته بر روی لینک‌هایی هستند که حاوی بدافزار یا خطر فیشینگ هستند.

احتمال کلیک یک کاربر اندروید بر روی یک لینک ناامن، هم‌اکنون 36 درصد است که نسبت به ژانویه سال جاری شش درصد افزایش یافته است. این میزان در آمریکا بالغ بر 40 درصد و بالاتر از میانگین جهانی است.

این موسسه نسبت به کلیک کردن بر روی تبلیغات موجود در یک برنامه هشدار داده و از کاربران خواسته است تا هنگام کلیک بر روی "OK" و تاییدکردن و همچنین کلیک بر روی آدرس‌های URL کوتاه شده، دقت بیشتری به کار گیرند.

نکته تامل برانگیز آن است که دانلود بازی‌ها و برنامه‌های پورنو، بالاترین احتمال برای دربرداشتن بدافزارها را  میان برنامه‌های دیگر دارند.

"بات‌نت" شبکه‌ای از رایانه‎ها است که به اینترنت متصل هستند و همگی تحت کنترل یک رایانه واحد با عنوان "بات مستر" قرار دارند. این رایانه‌ها از طریق حفره‌های امنیتی و یا عدم توجه لازم از سوی کاربر و یا مدیریت سیستم می توانند از طریق یک ویروس انفورماتیکی و یا اسب‌های تروا (تروجان‌ها) آلوده شوند.