Gerdab.IR | گرداب

زیاده‌خواهی فرمانده قرارگاه سایبری آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۰

کیث الکساندر فرمانده قرارگاه سایبری آمریکا برای دست‌یابی به اختیارات و قدرت بیشتر در جنگ سایبری فشار وارد می‌کند.

به گزارش گرداب، رئیس آژانس امنیت ملی و نیز قرارگاه فرماندهی سایبری آمریکا اعلام کرد برای حفاظت و دفاع از شبکه‌های سایبری آمریکا نیازمند قدرت و اختیارات بیشتری است، درخواستی که نشان می‌دهد پنتاگون احساس می‌کند باید حق اجرای عملیات‌های سایبری تهاجمی را داشته باشد.

ژنرال "کیث الکساندر"، در حضور بیش از 1000 نفر شرکت‌کننده در کنفرانس فضا و سایبر فرماندهی راهبردی گفت: «ما باید برای دفاع از خودمان در فضای سایبری اختیارات و قدرت بیشتری داشته باشیم.»

الکساندر در ابتدای سخنان خود گفت که می‌خواهد توضیح دهد در فضای سایبری چه می‌گذرد و ما برای تغییر به چه چیزی نیاز داریم. وی سپس به جنگ جهانی دوم و استفاده آلمان‌ها از فناوری‌های اخلال‌آفرین و نیز استفاده از رادیو و پیوند بین نیروی هوایی و زمینی به منظور شکست فرانسه و انگلستان اشاره نمود تا نشان دهد چگونه می‌توان از نیروها به نحوی غیر قابل پیش‌بینی استفاده نمود.

وی در تمام مثال‌های خود به استفاده دیگر کشورها از توانمندی‌های تهاجمی اشاره نمود. وی به هفت مورد از آنچه که با عنوان "حملات روسی" خوانده می‌شدند، اشاره نمود. این حملات شامل حمله "انکار سرویس" در سال 2007 در استونی و حملات مشابه در لیتوانی در سال گذشته می‌شوند. وی طی سخنان خود هیچ اشاره‌ای به سختی‌های انتساب این حملات به مهاجمی خاص ننمود. تمام سخنان الکساندر پیرامون حفاظت از شبکه‌های آمریکا بود.

الکساندر اعلام داشت که خطرات وارده بسیار عظیم بوده و تنها محدود به نیروهای نظامی نمی‌شوند. وی اظهارات قبلی در مورد "بزرگ‌ترین انتقال ثروت در تاریخ" یعنی سرقت دارایی‌های معنوی آمریکا به وسیله دشمنان را بار دیگر تکرار نمود. وی اعلام کرد که از این طریق 1 تریلیون دلار دزدیده شده است. این سرقت عظیم در زمانی رخ می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند یک چنین منابع ثروت بزرگی را از دست بدهد.

سخنان الکساندر پس از انتشار خط مشی جدید پنتاگون در حوزه جنگ سایبری که لحنی بسیار خشن و تند داشت، بیان گردید. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش پنتاگون که خط مشی آمریکا در حوزه جنگ سایبری به طور بی‌سابقه‌ای شفاف و واضح بیان شده بود، پنتاگون اعلام کرده بود که در صورت دستور رئیس‌جمهور "عملیات‌های سایبری تهاجمی" در واکنش به اقدامات خصمانه را اجرا خواهد کرد.

این روزنامه در مقاله خود نوشت: مقامات وزارت دفاع در گزارشی به کنگره اعلام کرده‌اند که این اقدامات خصمانه ممکن است شامل حملات سایبری بزرگی باشند که علیه اقتصاد، دولت یا نیروهای نظامی آمریکا صورت می‌گیرند. سناتور "کارل لوین" و "جان مک‌کین" به پنتاگون فشار آورده‌اند تا گزارش ماده 934 را منتشر کند. یکی از شکاف‌های جنگ سایبری که آنها در نامه 20 جولای خود با موضوع نیاز به انتشار این گزارش، به "لئون پانتا"، وزیر دفاع آمریکا، مورد اشاره قرار دادند، "توسعه یک موضع بازدارندگی اعلامی برای فضای سایبری" و نیز آن چیزی است که در فضای سایبری به عنوان عمل جنگی قلمداد می‌گردد. در گزارش به سادگی از کنار بسیاری از این موضوعات رد شده است. کاخ سفید با توجه به درون‌دادهایی که از سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی خود بدست می‌آورد در مورد این مسئله تصمیم خواهد گرفت.

ژنرال "مایکل باسلا"، قائم مقام فرمانده قرارگاه فضایی نیروی هوایی، پس از سخنرانی الکساندر در کنفرانس گفت: «ما همچنین تصمیم به ایجاد توانمندی تهاجمی سایبری داریم.» قرارگاه فضایی مسئول جنگ سایبری نیروی هوایی است. این نوع اظهارات در بیانیه "رجینا دوگان"، رئیس "آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی" (DARPA) نیز مورد اشاره قرار گرفته بود مبنی بر اینکه آنها توانمندی‌های سایبری تهاجمی ایجاد خواهند نمود و اینکه آمریکا تهاجمات سایبری را با اقدامات به اصطلاح جنبشی در هم خواهد آمیخت. اقدامات تهاجمی در ادبیات نظامی به معنای استفاده از تجهیزات انفجاری، گلوله‌ها یا کلاهک برای انهدام چیزی است.

متخصصین فضایی مدتی طولانی است که اعلام کرده‌اند بزرگ‌ترین تهدید پیش روی ماهواره‌ها نه پارازیت‌اندازی یا چیزی مانند آزمایش‌های ضد ماهواره چینی بلکه حمله به ایستگاه زمینی ماهواره‌ها است که باعث تخریب توانایی جمع‌آوری و توزیع داده‌های ماهواره‌ای شده و اصلاح آن نیازمند صرف زمان و هزینه بسیاری خواهد بود. متخصصین سایبری اعلام کرده‌اند که اینترنت متکی به مراکز سوئیچینگ مهمی است که تخریب آنها یا برخی از خوشه‌های اصلی کابل‌هایی که ترافیک اینترنتی را منتقل می‌کنند باعث زمین‌گیر شدن دسترسی به شبکه خواهد شد.

منبع: مشرق