Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 10

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

جاسوس رسانه‌ای آمد/ آب‌نبات ژله‌ای گوگل/ دسترسی به اطلاعات نجومی با رصدخانه مجازی ایران/ نگارش فارسی آنتی‌ویروس ایمن/ آنتن موبایل را روی دیوار اسپری کنید/ باهوش‌ترین رایانه طراحی شد و...

به گزارش گرداب، حاشیه‌های وب 10 با برخی از هزاران خبر جالب و جذاب دنیای فناوری، تقدیم حضور خوانندگان بسته‌ خبری پنج‌شنبه‌ها می‌شود؛ گوارای وجود!
 
سايت تخصصي "هنر و تمدن شيعي" راه‌اندازي شد
اين سايت با هدف دسترسي بهتر علاقه‌مندان به مطالب تخصصي مرتبط با هنر، تمدن اسلامي، شيعي و اطلاع‌رساني همايش ملي "هنر و تمدن شيعي" راه‌اندازي شده است.
در اين سايت اخبار و اطلاعات همايش هنر و تمدن شيعي، معرفي اعضاي شوراي سياستگذاري همايش و ارائه مقالات مختلف با موضوعات مربوطه و گالري تصاوير برگرفته از عكس‌هاي هنرمندان و آثار هنري اسلامي – شيعي در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
www.shiiteart.ir
 
تلفن‌هاي همراه متصل به وب از جمعيت انسان‌ها بيشتر مي‌شوند
طبق پيش‌بيني‌هاي جديد شرکت سيسکو سيستمز بيش از 10 ميليارد دستگاه متصل به اينترنت در سال 2016 وجود خواهد داشت كه بيش از تعداد جمعيت انسان‌هاست كه طبق پيش‌بيني ها 7.3 ميليارد نفر خواهد شد.
در نتيجه، انتظار مي‌رود كه ترافيك اطلاعات تلفن همراه در سطح جهان 18 برابر افزايش پيدا كرده و به ميزان 10.8 اگزابايت در ماه برسد.
 
رشد ۳۰۰۰ درصدی بدافزارهای اندروید در سال 2011
پرکاربرد بودن  اندروید باعث شده طراحان و سازندگان بدافزارهای ویژه فناوری‌های همراه نیز شیفته این سیستم عامل شوند.
هم اکنون اندروید 46.7 درصد از کل بدافزارهای ویژه فناوری‌های همراه را به خود اختصاص داده است.
طراحان بدافزار‌ها با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی می‌کوشند کاربران را نسبت به دانلود و نصب این بدافزا‌رها بفریبند.
هکر‌ها هم علاقه بیشتری به اندروید دارند چرا که این سیستم عامل کاربران و دستگاه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد.

فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس آکسفورد لندن یک دستگاه رایانه کار گذاشته شده است که مجهز به دوربینی با قابلیت تشخیص چهره است. این دوربین با تمرکز بر چهره عابرانی که در اطراف ایستگاه تردد می‌کنند، جنسیت آنها را تشخیص می‌دهد و بر مبنای جنسیت برای او تبلیغات جداگانه‌ای پخش می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور این فناوری‌ها به حدی پیشرفت کنند که علاوه بر جنسیت بتوانند سن،‌ نژاد و حتی چاقی و لاغری افراد را تشخیص دهند.
 
آغاز ساخت آزمايشگاه جديد گوگل
گوگل، يك پروژه 120 ميليون دلاري را در دفاتر مركزي خود در كاليفرنيا براي ساخت تجهيزات جديد آزمايش آغاز كرده است.
امكانات جديد در دست ساخت آزمايشگاه گوگل، شامل ساختمان‌هايي خواهد بود كه در مقابل امواج راديويي خارجي محفوظ نگه داشته مي‌شوند و مي‌توانند براي آزمايش پروژه‌هاي بي‌سيم جديد پيشرفته براي خانه مورد استفاده قرار بگيرند. 
 
تاثیر زنگ‌های موبایل بر هوش افراد
محققان می‌گویند در صورتی که موبایل افراد در حالت سکوت باشد، آنها در پیدا کردن راه‌‌حل‌ها و یادآوری کارها، بهتر عمل می‌کنند.
این امر بدین خاطر است که آهنگ‌های موبایل به‌خصوص اگر جذاب باشد، باعث تحلیل رفتن قدرت ذهن می‌شود.
محققان دریافتند دانش‌آموزان بعد از قرار گرفتن در معرض آهنگ‌های موبایل، حدود 25 درصد توانایی‌شان در تست‌ها کاهش پیدا کرده است.
حتی قرار گرفتن ناخواسته در معرض آهنگ‌های مشهور، ممکن است تاثیرات درازمدت و مداوم بر تمرکز افراد داشته باشد.

 
رونمايي از محصول جديد اپل
بنا بر گزارش‌هاي رسيده، آي‌پد جديد اپل داراي يك پردازنده سريع‌تر و نمايشگر بهتر خواهد بود و در هفته نخست ماه مارس رونمايي خواهد شد.
گزارش‌هايي هم مبني بر اينكه آي‌پد 3 داراي يك پردازنده دو هسته‌اي است، منتشر شده است.
هنوز مشخص نيست كه آيا اين دستگاه جديد قابليت سازگاري با LTE را خواهد داشت يا خير، اما بنا به گزارش وال استريت ژورنال، آي‌پد بعدي داراي قابليت پشتيباني از LTE خواهد بود.
 
تبديل گوشي تلفن همراه به ميكروسكوپ قدرتمند جيبي!
دانشمندان دست به ساخت ابزار نوري زده‌اند كه دوربين تلفن همراه را به يك ميكروسكوپ وضوح بالا تبديل مي‌كند.
عملكرد اين دستگاه مبتني بر تصاوير توليد شده به وسیله اثر تركيبي يك نور ال‌اي‌دي و يك لنز نوري است.
می‌توان در کارهای امنيتي از اين دستگاه براي خوانش ريزكدها در سيستم‌هاي منطقي مختلف، نشانه‌هاي امنيتي و تشخيص جنس اصل از تقلبي استفاده كرد. اين ميكروسكوپ از قابليت شناسايي نشانه‌هاي پنهان محصولات برخوردار است كه چشم غيرمسلح قادر به مشاهده آنها نيست. 
 
ارائه نگارش فارسي آنتي‌ويروس جديد ايمن
نگارش فارسی ضدبدافزار ایمن (نسخه ققنوس) آماده و امكان دانلود قابل آن از روی سایت www.ImenAntiVirus.com فراهم شده است.
کاربران می‌توانند با توجه به نگارش ۳۲ بیتی و یا ۶۴ بیتی سیستم عامل ویندوز خود، فایل مربوطه را دانلود کرده و به مدت دو ماه به صورت رایگان از آن استفاده کنند.
جهت دانلود نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی می‌توانید لینک‌های زیر را مورد استفاده قرار دهید:
http://www.imenantivirus.com/Imen_is_x86_persian.exe
http://www.imenantivirus.com/Imen_is_x64_persian.exe
 

 
 باهوش‌ترين رايانه طراحي شد
محققان رايانه هوشمندي طراحي كرده‌اند كه در آزمايشات ضريب هوشي، امتياز 150 را به خود اختصاص داده و از 96 درصد انسان‌ها باهوش‌تر است.
اين سيستم هوشمند تلفيقي از منطق رياضي و شيوه تفكر انساني است.
از اين شيوه مي‌توان براي شناسايي الگوها در داده‌هاي مختلف از جمله داده‌هاي مالي استفاده كرد؛ اما استفاده از اين سيستم براي داده‌هايی مانند اطلاعات آب و هوايي بدون دخالت انسان امكانپذير نيست.
 
"جاسوس رسانه‌اي" آمد
بيست و دومين شماره گزارش راهبردي رسانه با عنوان "جاسوس رسانه‌اي" منتشر شد.
عناوين موضوعات اين شماره از گزارش راهبردي عبارتند از: تاريخچه جرائم رايانه‌اي، انواع جرائم رايانه‌اي، اولين جرائم اينترنتي در جهان و ايران، جاسوسان و انگيزه‌هاي جاسوسي، لايحه جرائم رايانه‌اي ايران، جرم‌شناسي سايبر، تعريف جاسوسي رايانه‌اي، بدافزار چيست؟، انواع جاسوسي رايانه‌اي و ويروس استاکس نت.
آدرس سايت دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها www.rasaneh.org است.
 
 
غارنوردی با گوگل در ژاپن
بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند برای هر کاری، پشت دریچه وب ازجایشان تکان نخورند؛ بنابراین گزاف نیست اگر بگوییم اغلب آنها هرگز در دنیای واقعی داخل معدن نمی‌روند، اما گوگل که همه جا سرک می‌کشد و انتقادات تندی را بابت سرویس Street View دریافت کرده، این بار از سازه‌های زیرزمینی و معادن ژاپن سر در آورده است.
گوگل شما را به یک طبیعت‌گردی در داخل غار اوکوبو مابو (Okubo-mabu)، یکی از بزرگ‌ترین معادن نقره در قرن 16 و 17 میلادی، می‌برد.
 
 
 
 

 "نوموفوبیا"، در انتظار کاربران موبایل
 تحقیقات نشان داده دو سوم کاربران گوشی‌های تلفن همراه به دلیل ترس از دست دادن گوشی خود دچار افسردگی می‌شوند.
77 درصد افرادی که سنینی بین 18 تا 24 سال دارند گفته‌اند اگر بخواهند از تلفن همراه خود جدا شوند احساس نگرانی می‌کنند.
اگر گوشی شما را بگیرند چه احساسی دارید؟ آیا بدخلق می شوید؟ یا شاید هم به سراغ وسایل و راه‌های جایگزینی بروید که مدتهاست آنها را فراموش کرده‌اید.
 
طراحي شلوار جين حاوي لپ‌تاپ
يك شلوار ابداعي داراي يك كي‌بورد بلوتوثي با اندازه كامل و هم‌چنين بلندگوها و يك موس بي‌سيم طراحي شده است كه كاربران با پوشيدن آن به آساني مي‌توانند حركت كرده و در حين حركت بر رايانه خود كنترل داشته باشند.
اين ابتكار با استفاده از يك دستگاه USB كار مي‌كند كه به پورت رايانه وصل شده و يك ارتباط بي‌سيم را حفظ مي‌كند.

دسترسی به اطلاعات نجومی در منزل با رصدخانه مجازی
خسروشاهی (رئیس رصدخانه ملی ایران) در مراسم بهره‌برداری از دو دستاورد شبکه ملی اطلاعات طی سخنان کوتاهی از افتتاح رصدخانه مجازی ایران خبر داد.
رئیس رصدخانه ملی ایران گفت:‌ «رصدخانه مجازی ایران این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند که بتوانند از یک کامپیوتر و از داخل منزل به آخرین اطلاعات نجومی دسترسی داشته باشند.»
وی از افتتاح قریب‌الوقوع این رصد خانه مجازی خبر داد.

ابداع دستکشی که حرکات دست را به آواز تبدیل می کند
محققان دستکشهایی ابداع کرده‌اند که می تواند حرکات دست کاربر خود را تشخیص داده و آنها را به آواز تبدیل کند.
این دستکشها ابتدا با هدف کمک به افرادی که دچار اختلالات گفتاری بودند ابداع شده بود اما اکنون توانایی آواز خواندن نیز به آن افزوده شده است.
با استفاده از این دستکش یک خواننده تنها می تواند با حرکات دستهایش همخوانی مجازی برای خود به وجود بیاورد.

آنتن موبایل را روی دیوار اسپری کنید 
یک شرکت آمریکایی نوعی اسپری را معرفی کرد که بسیار سبک و قابل حمل است و می تواند در مکانهایی که دریافت سیگنالهای موبایل از طریق آنتنهای سنتی بسیار ضعیف است پاسخگویی و تماس با تلفن همراه را آسان کند.
 با کمک این ایده می توان روی دیوار، روی درخت و یا حتی روی لباسها آنتن موبایل را اسپری کرد و سپس حتی به مدت چند روز تماس گرفت.

عرضه آب نبات ژله ای گوگل در بهار 2012
در شرایطی که هنوز چند ماهی از عرضه نسخه 4  اندروید با عنوان "بستنی نانی" نمی‌گذرد، به نظر می‌رسد گوگل در تلاش است برای پیش‌افتادن از سیستم‌عامل "ویندوز 8" نسخه 5 سیستم‌عامل اندروید، با عنوان "آب نبات ژله ای" (Jelly Bean) را وارد بازار کند.
این نسخه جدید روی تبلتها و یک جنبه ویژه متمرکز شده است. جنبه ویژه dual-boot نامیده می‌شود که به اندروید جدید اجازه می‌دهد روی یک تبلت در کنار ویندوز 8 به طور مسالمت‌آمیز زندگی کند.
 
نوت بوک ویژه خانم ها!

برنامه كاربردي كمك به نابينايان براي ارسال پيامك
محققان برنامه كاربردي را بر مبناي سيستم نوشتاري بريل ساخته‌اند كه در دستگاه‌هاي اپل و اندروید در دسترس قرار مي‌گيرد.
فناوري جديد به افراد نابينا كمك مي‌كند تا با استفاده از صفحه‌نمايش لمسي دستگاه‌هاي تلفن همراه، پيامك ارسال كنند.
ادعا شده است كه تايپ كردن با اين برنامه كاربردي، تا حدود شش برابر سريع‌تر از روش‌هاي موجود براي ارسال پيامك نابينايان است.
دسترسي به اين فناوري براي افراد نابينا به سبب ازدياد صفحه‌نمايش لمسي روندي رو به رشد دارد.

طراحی و تولید سیستم اعلام خاموشی قطع برق
مخترعان کشور موفق به طراحی و تولید یک سیستم اعلام خاموشی قطع برق شدند که قادر است هرگونه اختلال در سیستم توزیع برق را قبل از اطلاع مشترک به مراکز توزیع نیرو ارجاع دهد.   
تشخیص خاموشی یا قطع برق از طریق حسگرها و فرستنده علایم که در انتهای انشعاب ها قرار دارد انجام می‌شود.
اطلاعات به دست با استفاده از رایانه یا تابلوی نمایش وضعیت و علائم صوتی به اپراتور مرکز کنترل اطلاع داده می‌شود و اپراتور بلافاصله برای رفع خاموشی تصمیم خواهد گرفت.