Gerdab.IR | گرداب

تحلیل‌ها از یک اتفاق ادامه دارد/

4 روایت از یک حاشیه

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳

افراط در حضور دوربین‌ها در مراسم تشییع مرتضی پاشایی، انتشار فیلم‌هایی که موجبات دلخوری خانواده او را فراهم کرد، انتشار شایعات و شیوه کنترل شبکه‌های اجتماعی موبایلی، هم‌چنان مورد توجه تحلیل‌گران در رسانه‌ها است.

گرداب- میز تحلیل: تحلیل‌ها و نظرها درباره حاشیه‌های درگذشت «مرتضی پاشایی» تمامی ندارد.

در میان تحلیل‌های منتشر شده، محورهای اصلی پیرامون پدیده فیلم‌برداری بیش از حد از مراسم تشییع جنازه، انتشار فیلم دلخراش لحظه درگذشت مرحوم پاشایی و شیوه مدیریت شبکه‌های اجتماعی موبایلی بوده است.

خلاصه‌ای از تحلیل‌های منتشره را در ادامه می‌خوانید:

1. درباره پدیده موبایل به‌دست‌ها؛ رجا نیوز؛ مهدی خانعلی‌زاده (+)
...در واقع این مردم ایران نیستند که برای شبکه‌های اجتماعی و نوع فعالیت کاربران در آن فرهنگ می‌سازند؛ بلکه این خود شبکه‌های اجتماعی هستند که فرهنگ مدنظر خود را به کاربران ایرانی تحمیل کرده و آنان را به انجام یکسری اقدامات مشترک که نهایتا منجر به شکل‌گیری سبک زندگی می‌شود، وادار می‌کند...

...این ارضای «شهوت دیجیتال» می‌تواند تا جایی پیش برود که برای «خود مهم جلوه دادن» حتی از انتشار تصاویر آخرین لحظات مرگ مرحوم پاشایی بر روی تخت بیمارستان هم نگذرد و باعث رنجش خانواده آن مرحوم شود.

2. حاشیه‌ای بر حواشی مرگ مرتضی پاشایی؛ انصاف‌نیوز؛ معصومه نصیری (+)
فردی که این روزها لحظات پایانی زندگی پاشایی را فیلم‌برداری کرده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، مستحق برخوردی در خور توجه است.

3. مسابقه سوگواری و چند نگرانی!؛ الف؛ محسن مهدیان (+)
وایبر و واتس‌اپ و وتلگرام و لاین و غیره سهم قابل ملاحظه‌ای در این بسیج سوگواری داشتند. شبکه‌های اجتماعی موبایلی را باید جدی گرفت. خیلی جدی‌تر از شبکه های اجتماعی شبیه پلاس و فیس‌بوک که قابل فیلتر شدن هستند. حرف در این باره بسیار است اما همین اشاره کفایت می‌کند.

4. پیرو فوت مرحوم مرتضی پاشایی؛ شفاف؛ محمد بدیعی (+)
...فقط می‌ماند جهت‌دهی به شبکه‌های اجتماعی که کاش یک جای غیر رسمی و فرز و مدیر و مدبر در کشور بود که خودش به این شبکه‌ها جهت می‌داد. هر چند بعید نیست که الان آن مرکز فرماندهی وجود داشته باشد.