معتادین به بازی‌های رایانه ای توجه کنند

معتادین به بازی‌های رایانه ای توجه کنند
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸

سازمان بهداشت جهانی اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای را رسما به عنوان یک بیماری معرفی کرد و پیش بینی می شود کشورهای جهان از سال ۲۰۲۲ اجرای برنامه‌های پیشگیری و درمان برای این اختلال را آغاز کنند.

به گزارش گرداب، سازمان بهداشت جهانی در ماه ژوئن گذشته (خرداد - تیر ۹۷) اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای را در یازدهمین بازبینی طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها گنجاند و شنبه هفته جاری این اختلال را رسماً به عنوان یک بیماری معرفی کرد.

برخی پزشکان از این اختلال با عنوان یک اعتیاد رفتاری بی‌چون و چرا یاد می‌کنند چرا که با بازی بیش از اندازه با رایانه همراه است به طوری‌که بر زندگی روزانه فرد تاثیر می‌گذارد.

از میان نگرانی‌های بی‌شمار والدینی که فرزندانشان به بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد دارند می‌توان به در خطر افتادن امنیت آن‌ها و بروز خشونت، پرخاشگری و سوء رفتار در آنان اشاره کرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اگرچه گروه کوچکی از افراد به اختلال بازی دچارند، اما پیامدهای این اختلال برای مبتلایان می‌تواند فاجعه بار باشد.

طبق اعلام این سازمان، معیار این تصمیم این بوده است که بازی‌های رایانه‌ای چنان اولویت زندگی فرد باشد که از سایر علایق وی پیشی گرفته باشد.

مشخص شد برخی بازیکنان مدت‌های بسیاری طولانی در مقابل کنسول بازی نشسته و از همین رو دچار کمبود خواب و کاهش فعالیت فیزیکی و قرارگیری در معرض نورخورشید می‌شوند.

البته محققان این سازمان تاکید می‌کنند که همه بازیکن‌های گیم‌ها در این گروه قرار نمی‌گیرند بلکه ۰.۲ تا ۱ درصد آنان دچار این اختلال هستند.

همچنین محققان دریافته اند بازی‌های اکشن مانند Call of Duty و Grand Theft Auto موجب تهی شدن مرکز اصلی حافظه مغز موسوم به هیپوکامپ می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود کشورهای جهان از سال ۲۰۲۲ اجرای برنامه‌های پیشگیری و درمان برای این اختلال را آغاز کنند.

منبع: مشرق