Gerdab.IR | گرداب

افزایش قیمت اتومبیل‌ها به دلیل کمبود تراشه

افزایش قیمت اتومبیل‌ها به دلیل کمبود تراشه
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

به دلیل کمبود جهانی تراشه و نیمهرسانا، اتومبیل‌های جدید گران می‌شوند و قیمت خودرو‌های دست دوم نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش گرداب، به گفته‌ی Jessica Caldwell، مدیر نظارت در Edmunds، حدود ۱۳% از افرادی که در ماه آوریل در ایالات متحده اتومبیل جدید خریده‌اند، مبلغی بالاتر از قیمت اصلی پرداخت کرده‌اند. این در حالیست که در سال ۲۰۲۰، فقط ۸% از خریداران مبلغی بیش‌تر از قیمت اصلی پرداخت کردند.

خودروسازان به طور موقت خطوط تولیدی خود در سراسر جهان را تعطیل کرده‌اند و از طرفی، تقاضا برای خرید وسایل نقلیه‌ی جدید در حال افزایش است که وضعیت را بدتر می‌کند. این موضوع باعث شده تا مصرف کنندگان به سمت خرید وسایل نقلیه‌ی دست دوم بروند که متاسفانه قیمت آن‌ها نیز رو به افزایش است.

General Motors اخیراً اعلام کرد که قیمت کامیون‌های فول سایز جدید ۱۰% و SUV‌های فول سایز ۲۰% بیش‌تر از سال ۲۰۲۰، قیمت گذاری شده است. قیمت اتومبیل‌های جدید فورد نیز ۱۹۰۰ دلار بیش‌تر از میانگین قیمت در سال ۲۰۱۹ شده است. Caldwell می‌گوید: «قیمت‌ها در حال افزایش هستند. هرچقدر قیمت‌ها بالا میرود، برعکس تقاضای مردم برای خرید بیش‌تر می‌شود.»

تا زمانی که مشکل کمبود تراشه وجود داشته باشد، قیمت‌ها هم‌چنان افزایش خواهد یافت. شرکت‌های خودروسازی مانند Ford و Volkswagen اعلام کردند که در سه ماه آینده تولیدات‌شان کم‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت، خواهد بود. فورد تولیدات خود را از آن‌چه پیش‌بینی شده بود، به نصف خواهد رساند. رئیس Volkswagen اعتراف کرد که در شرایط بحرانی قرار دارند.

برخی شرکت‌ها مانند جنرال موتورز گفتهاند که کاهش تولید مشکل بزرگی نخواهد بود، اما به دلایل دیگر، عرضه‌ی خودرو‌های جدید با مشکل مواجه خواهد شد. Caldwell می‌گوید: «احتمالاً امسال تقاضا برای خرید اتومبیل بیش‌تر از قبل خواهد شد، چون مردم واکسن زده‌اند و منتظرند تا در تابستان به سفر بروند.»

قبل از این نیز قیمت تمام‌شده‌ی اتومبیل‌های جدید در ایالات متحده در حال افزایش بود، چون مصرف کنندگان بیش‌تر به سمت خرید SUV‌ها و کامیون‌های بزرگ‌تر با ویژگی‌های پیشرفته‌تر علاقه نشان دادند که این موضوع باعث کاهش ذخایر تراشه‌ای شد. سایر عوامل نیز تاثیرگذار بوده‌اند؛ زمانی که خودروسازان و بانک‌ها شروع به دادن وام‌های ۸۴ ماهه و ۹۶ ماهه کردند، نادیده گرفتن قیمت اصلی خودرو برای آن‌ها راحت‌تر شد و حتی در شروع پاندمی، با ارائه دادن پیشنهادات طولانی مدت با سود صفر درصد، وضعیت بدتر هم شد.

با توجه به مشکل کمبود تراشه و افزایش تقاضا، خودروسازان مجبور خواهند شد تا بعضی از ویژگی‌های خاص خودرو را اضافه نکنند. برخی از وانت‌های Dodge Ram دیگر از آینه دید عقب هوشمند برخوردار نخواهند بود و نیسان نیز سیستم مسیریابی را در بیش‌تر وسایل نقلیه‌ی خود قرار نخواهد داد. جنرال موتورز در ماه مارس تصمیم گرفت تا محبوب‌ترین کامیون‌های خود را بدون ماژول خاصی بسازد که باعث کم شدن مصرف سوخت می‌شد، این یعنی از این پس این کامیون‌ها آلودگی بیش‌تری ایجاد خواهند کرد.

Michelle Krebs، تحلیل‌گر اجرایی در Cox Automotive، می‌گوید که این مسئله روی خرید اتومبیل‌های جدیدتر و ایمن تاثیرگذار خواهد بود: «قبلاً درآمد متوسط خانوار برای خرید اتومبیل جدید کافی بود، اما دیگر این‌طور نیست. این بیش‌تر شبیه به خرید یک اتومبیل دست دومِ ۱۴ ساله است. این برعکس تصور هنری فورد شد. شهروندان دیگر توان خرید خودروی جدید را ندارند.»

شرکت‌های اجاره‌ای معمولاً برخی از خودرو‌های دست دوم خود را به بازار می‌فروشند، اما در سال ۲۰۲۰ با کم شدن میزان مسافرت، این شرکت‌ها بیش‌تر موجودی خود را فروختند. حالا با واکسیناسیون افراد و بهتر شدن وضعیت، شرکت‌های اجاره‌ای با خریداران خودرو‌های دست دوم در حال رقابت‌اند تا بتوانند آن خودرو‌ها را پس بگیرند، که همین موضوع باعث افزایش قیمت خودرو‌ها می‌شود.

طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط Ward’s Intelligence، در ماه آوریل، سِدان‌ها چند درصدی از سهم بازار کل ایالات متحده را به خود اختصاص دادند. Karl Brauer، تحلیل‌گر اجرایی در iSeeCars.com به The Verge گفت که به نظر می‌رسد بعضی از خریداران به جای خرید کامیون‌ها و SUV‌های جدید یا اتومبیل‌های دست دوم، به داشتن یک اتومبیل جدید کوچک‌تر و معمولی راضی باشند.

هرچند که این روند برای ایمنی عابران پیاده و کم شدن گاز‌های گلخانه‌ای در طولانی مدت بهتر است، اما به نظر نمی‌رسد که ادامه‌دار باشد. Krebs می‌گوید که خریداران فقط به دنبال پرداخت هزینه‌ی بیش‌تر برای داشتن وسایل نقلیه‌ی بزرگ‌تر و مجهزتر هستند.