Gerdab.IR | گرداب

پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۱۰ تا ۴ سال دیگر

پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۱۰ تا ۴ سال دیگر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ به بعد، یعنی بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال از معرفی ویندوز ۱۰، مایکروسافت از این سیستم‌عامل پشتیبانی نخواهد کرد. این خبر را مایکروسافت در نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی صفحه‌ی پشتیبانی این سیستم‌عامل اعلام کرد.

به گزارش گرداب، طبق گزارش Thurrott، این اولین باری است که این شرکت اتمام پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را اعلام می‌کند. دقیقا مشخص نیست که چه زمانی صفحه‌ی پشتیبانی به‌روزرسانی شده، اما طبق گزارش Thurrott، اخیرا متنی در مورد این که برخی نسخه‌های ویندوز ۱۰ دیگر پشتیبانی نخواهند شد نوشته شده بود، نه کل سیستم‌عامل. این خبر می‌تواند اشاره‌ای به آمدن نسخه‌ی جدید ویندوز باشد.

مایکروسافت بار‌ها اشاره کرد که برای معرفی ویندوز ۱۱ آماده است. قرار است در هفتهی آینده، رویداد ویژه‌ای را با موضوع نسل بعدی سیستم‌عامل برگزار کند. این رویداد در ساعت ۱۱ صبح به وقت شرقی برگزار خواهد شد. مدیران مایکروسافت هم ماه‌هاست که خبر از نسل بعدی ویندوز می‌دهند. هفته‌ی گذشته نیز مایکروسافت طی یک ویدیوی ۱۱ دقیقه‌ای، به طور غیرمستقیم به ویندوز ۱۱ اشاره کرد.

انتظاراتی که از نسخه‌ی جدید ویندوز می‌رود این است که تغییرات قابل توجهی در رابط کاربری و ویندوز استور ایجاد شده باشد. مایکروسافت در حال کار روی پروژه‌ای با نام Sun Valley است که شرکت از آن به عنوان جوان‌سازی بصری گستردهی ویندوز یاد می‌کند. این شرکت متعهد به پشتیبانی ۱۰ ساله از ویندوز ۱۰ بود و این تعهد در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ تمام می‌شد، اما این اتفاق تا الان نیفتاده، چون مایکروسافت تاریخ پشتیبانی را تمدید کرده و مرتبا به‌روزرسانی‌های جدیدی را برای ویندوز ۱۰ منتشر می‌کند. مدت زمان پشتیبانی تمدید شده برای ویندوز ۱۰ زمانی شروع می‌شود که مایکروسافت ویژگی‌های جدیدی را به سیستم‌عامل اضافه نکند و فقط مشکلات را رفع کرده و پَچ‌های امنیتی را پشتیبانی کند.

مایکروسافت عادت داشت تا هر چند سال یک‌بار نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل را معرفی کند، اما با آمدن ویندوز ۱۰، این روند تغییر کرد. مایکروسافت این نسخه از ویندوز را به یک نوع سرویس تبدیل کرد و سالانه برای آن دوبار به‌روزرسانی با ویژگی‌های جدید منتشر می‌کرد. مایکروسافت شاید ویندوز ۱۰ را به عنوان آخرین نسخه‌ی ویندوز معرفی کرده باشد، اما حالا که ۶ سال از انتشار آن می‌گذرد، این شرکت آماده است تا روی نسخه‌ی جدیدی کار کند.