Gerdab.IR | گرداب

زوم ۸۵ میلیون دلار جریمه شد/ اشتراک داده با فیس بوک و گوگل

زوم ۸۵ میلیون دلار جریمه شد/ اشتراک داده با فیس بوک و گوگل
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

زوم به دلیل اشتراک گذاری اطلاعات کاربران با فیس بوک و گوگل و اجازه دادن به هکر‌ها برای اختلال در تماس‌های ویدئویی با شکایت روبرو شد و اکنون ۸۵ میلیون دلار برای تسویه آن غرامت پرداخت می‌کند.

به گزارش گرداب، شرکت ارتباطات ویدویی زوم (ZM.O) برای حل و فصل پرونده قضایی خود توافق کرده است که 85 میلیون دلار خسارت دهد و اقدامات امنیتی خود را دوچندان کند.

 در این پرونده، زوم متهم شده بود که حقوق حریم شخصی کاربرانش را با اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی کاربران با گوگل، فیسبوک و لینکدین نقض کرده است و همچنین به هکرها اجازه داده که نشست‌های کاربران در زوم برهم بزنند؛ این عمل به زوم‌بامبینگ (Zoombombing) معروف شده است. این توافق اولیه به تایید قاضی ناحیه کالیفرنیا نیازمند است.

زوم توافق کرده که اقدامات امنیتی خود را افزایش بدهد. اقداماتی از جمله هشدار دادن به کاربران هنگامی که میزبانان یک نشست یا سایر شرکت‌کنندگان، از نرم‌افزارهای دیگری در آن نشست استفاده می‌کنند. این شرکت همچنین متعهد شده است که به‌طور تخصصی کارمندان خود را در حیطۀ حریم شخصی و امنیت داده‌ها آموزش دهد.

این شرکت اما توافق برای این مصالحه را به معنی اعتراف به انجام عمل غیرقانونی نمی‌داند. در بیانیه‌ای که زوم در این‌باره منتشر کرده است، چنین آمده: «حریم شخصی و امنیت کاربران ما اولویت نخست زوم هستند و ما اعتمادی که کاربران ما به داشته‌اند را جدی گرفته‌ایم». این بیانیه پس از آن منتشر کرد که قاضی پرونده به دادستان‌ها مجوز داد که شکوائیه‌های خود را در زمینه نقض حریم شخصی پیگیری کنند.

با وجود درآمد 1.3 میلیارد دلاری زوم  که تنها از حق عضویت کاربرانش در نشست‌ها به دست آورده، دادستان‌های آمریکا توافق 85 میلیون دلاری برای مصالحه را معقول می‌دانند. زیرا پیگیری حقوقی در این کشور هزینه‌ها و خطرات بالایی دارد. دادستان‌ها به دنبال این هستند که 21.25 میلون دلار نیز بابت هزینه‌های دادگاه به مبلغی که زوم باید پرداخت کنند، بیافزایند.

زوم‌بامبینگ یکی از جرائم جدید سایبری است که در طی آن افرادی بدون دعوت به یک نشست گفتگوی ویدیویی یورش می‌برند و کنترل نشست را برعهده می‌گیرند و از ادبیات و تصاویر نامناسب استفاده می‌کنند.

کاربران زوم از زمان شروع همه‌گیری کرونا بیش از 6 برابر شده‌اند. این شرکت در آوریل 2021 497 هزار مشتری داشت در حالی که تعداد کارمندانش اندکی بیش از 10 نفر بودند. تعداد مشتریان این نرم‌افزار در ژانویه 2020 تنها 81 هزار نفر بوده است. گفته می‌شود که رشد محبوبیت این پلتفرم با واکسینه شدن افراد بیشتر و در نتیجه بازگشت بسیاری به محل کار و کلاس‌های درس حضوری، کم خواهد شد.