Gerdab.IR | گرداب

کاهش میزان فروش خودرو در آمریکا به دلیل کمبود تراشه اتومبیل

کاهش میزان فروش خودرو در آمریکا به دلیل کمبود تراشه اتومبیل
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰

یک ماه قبل از شیوع کووید-۱۹، نمایندگی فروش خودرو Con Paulos Chevy در شهر جروم در ایالت آیداهو حدود ۴۰ وسیله نقلیه به فروش رساند. در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ این تعداد به ۶ وسیله نقلیه کاهش پیدا کرد.

به گزارش گرداب، در حال حاضر هیچ خودروی جدیدی در انبار موجود نیست و تمام اتومبیل‌ها، کامیون‌ها یا SUV‌ها فروخته شده‌اند. نمایندگی‌های فروش خودرو در سراسر کشور نیز به دلیل کمبود جهانی تراشه‌های رایانه‌ای، در معرض تعطیلی قرار دارند. کمبود تراشه و سایر قطعات و البته بی‌ثباتی قیمت‌ها، باعث کاهش ۲۶ درصدی فروش خودرو در آمریکا شده است.

طبق گزارشات به دست آمده، خودروسازان در ماه سپتامبر چیزی حدود یک میلیون خودرو فروخته‌اند. با این حساب، کم‌ترین میزان فروش متعلق به همین ماه می‌شود. میزان فروش خودرو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، ۳.۴ میلیون دلار بود که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۱۳ درصد کاهش داشته است.

شرکت جنرال موتورز اعلام کرد که میزان فروش آن از ماه ژوئیه تا سپتامبر در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۳۳ درصد کاهش یافته است. شرکت استلانتیس و نیسان نیز به ترتیب شاهد ۱۹ درصد و ۱۰ درصد کاهش در میزان فروش خود بوده‌اند. میزان فروش هوندا نیز در آمریکا در ماه سپتامبر تقریبا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و با این حساب در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، ۱۱ درصد کاهش فروش داشته است.

برای شرکت تویوتا، ۲۲ درصد کاهش در میزان فروش برای ماه سپتامبر ثبت شده است، اما به طور کلی در سه ماهه سوم یک درصد رشد مشاهده می‌شود. شرکت هیوندای در ماه سپتامبر شاهد ۲ درصد کاهش در میزان فروش خودرو بوده، اما در سه ماهه سوم، ۴ درصد رشد داشته است. فروش فولکس واگن در سه ماهه سوم، ۸ درصد کم‌تر بوده است.

تحلیلگر توماس کینگ می‌گوید که طبق آن چه گزارش شده، وسیله نقلیه کافی برای برآورده کردن تقاضای مصرف‌کنندگان وجود ندارد. میانگین قیمت فروش وسیله نقلیه در ماه سپتامبر به ۴۲۸۰۵ دلار رسیده است که نشان می‌دهد قیمت خودرو در آمریکا در مقایسه با سال قبل، ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. طبق نظر توماس کینگ، افزایش قیمت خودرو به افزایش تورم در آمریکا کمک کرده است.

رئیس شرکت جنرال موتورز در آمریکای شمالی اظهار داشته است که مشکل کمبود تراشه به زودی رفع خواهد شد و وضعیتی پایدار در تولید و فروش خودرو ایجاد خواهد شد.
منبع:
TechXplore