Gerdab.IR | گرداب

ناکارآمدی سیستم هوش مصنوعی فیسبوک

ناکارآمدی سیستم هوش مصنوعی فیسبوک
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که کارمندان فیسبوک که وظیفه حذف محتواهای توهین‌آمیز از پلتفرم را دارند، معتقدند که این شرکت نمی‌تواند نظارت درستی بر این موضوع داشته باشد.

به گزارش گرداب - نایب رئیس فیسبوک در پست وبلاگی نوشت که در طی سه سال گذشته، میزان محتوا‌های توهین‌آمیز در پلتفرم به نصف کاهش یافته است و این موضوع که فناوری مورد استفاده ما برای حذف چنین محتوا‌هایی کارآمد نیست، دروغ است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود می‌نویسد که بعضی از اسناد مربوط به دو سال پیش فیسبوک نشان می‌دهد که این شرکت، تعداد افرادی که وظیفه بررسی و حذف محتوا‌های نامناسب را دارند کم کرده است و به جای آن، روند‌هایی را در پیش گرفته که تعداد شکایات را به طور قابل توجهی کاهش داده است. به این ترتیب، این شرکت سعی داشته تا عملکرد فناوری هوش مصنوعی خود را کارآمد و مناسب جلوه دهد.

گروهی از کارکنان فیسبوک در ماه مارس ۲۰۲۱ متوجه شدند که سیستم‌های خودکار این شرکت، پست‌هایی که بین سه تا پنج درصد از بازدید‌های مربوط به محتوای توهین‌آمیز در پلتفرم را تشکیل می‌دهند، حذف کرده است و کم‌تر از یک درصد از کل محتوا‌هایی که خلاف قوانین فیسبوک هستند، حذف شده‌اند.


نایب رئیس فیسبوک می‌گوید که نباید فقط به محتوا‌هایی که حذف می‌شوند توجه کرد، زیرا این موضوع تنها بخش کوچکی از کل کاری است که این پلتفرم برای مقابله با محتوای توهین‌آمیز انجام می‌دهد. به گفته او، شرکت فیسبوک بر این باور است که کم کردن میزان دسترسی افراد به محتوا‌های توهین‌آمیز با استفاده از ابزار‌های مختلف، مهم‌تر است. به ادعای او، از هر ده هزار بازدید در فیسبوک، فقط پنج بازدید مربوط به محتوای توهین‌آمیز می‌شود.


اما اسنادی که وال استریت ژورنال به دست آورده است، نشان می‌دهد که برخی از محتوا‌های مهم مانند فیلم‌های مربوط به تصادفات جاده‌ای که مردم در آن به شدت زخمی شده‌اند و تهدیدات خشونت‌آمیز علیه کودکان، توسط سیستم فیسبوک شناسایی نمی‌شود. وال استریت ژورنال، گزارش‌های زیادی در مورد فیسبوک با استناد به اسنادی که فردی به نام فرانسیس هاوگن افشا کرده، تهیه کرده است. هاوگن در کنگره شهادت داد که فیسبوک از تأثیر منفی‌ای که اینستاگرام روی نوجوانان می‌گذارد آگاه است، اما فیسبوک این اتهامات را رد کرد.

منبع:
The Verge