Gerdab.IR | گرداب

رونمایی از درآمد نجومی صرافی‌های رمزارز / صرافی‌ها بیشتر درآمد دارند یا کارگزاری‌ها؟

رونمایی از درآمد نجومی صرافی‌های رمزارز / صرافی‌ها بیشتر درآمد دارند یا کارگزاری‌ها؟
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰

براساس گفته‌های مدیرعامل بیتستان تراکنش روزانه رمزارز‌ها در ایران حدود سه تا پنج هزار میلیارد تومان است که با توجه به محاسبه میانگین کارمزد بزرگترین صرافی‌های ایران می‌توان گفت درآمد صرافی‌های ایرانی در سال به ۳۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش گرداب، به گفته مدیرعامل بیتستان و اتاق بازرگانی تهران تعداد فعالان بازار رمزارز‌ها در ایران به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد و با اینکه فعالان بازار رمزارز‌ها از بورس ایران کمتر است، اما اینطور که به نظر می‌رسد ارزش معاملات رمزارز‌ها از بورس تهران پیشی گرفته است.

به گفته میرزایی ارزش معاملات رمزارز‌ها در ایران بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان است و این درحالیست که تقریبا ۴ هفته‌ای می‌شود که ارزش معاملات بورس تهران بین ۳/۴ تا ۳/۸ هزار میلیارد تومان بوده است و این یعنی حجم تراکنش رمزارز‌ها در خیلی از روز‌ها از بورس تهران بیشتر بوده است.

درآمد صرافی رمزارز بیشتر است یا کارگزار بورسی؟

صرافی‌های رمزارز در ایران کارمزد بیشتری نسبت به صرافی‌های بین‌المللی دارند و حتی ایرانی‌هایی که قصد فعالیت در صرافی‌های بین‌المللی را دارند به دلیل تحریم‌ها باید از این صرافی‌ها استیبل‌کوین بخرند.

علاوه برکارمزد، قیمت استیبل‌کوین تتر در صرافی‌های ایرانی هزار تومان از قیمت دلار بیشتر است و صرافی‌ها با این دیدگاه که تتر را هزار تومان گران می‌فروشیم و همانقدر هم گران‌تر از شما می‌خریم این اختلاف قیمت را توجیه می‌کنند.

از طرفی صرافی‌های ایرانی امکانات و بستر معاملاتی استاندارد و حرفه‌ای ندارند.

بر اساس گفته‌های میرزایی، مدیرعامل بیتستان روزانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان تراکنش رمزارز در ایران داریم و ۸۸ درصد معاملات رمزارز‌ها در صرافی‌های داخلی انجام می‌شود.

میانگین کارمزد صرافی‌های ایرانی حدود ۰/۲۵ درصد معاملات است و با احتساب حجم تراکنش روزانه ۴ هزار میلیارد تومان صرافی‌ها روزانه ۱۰ میلیارد تومان درآمد دارند. این یعنی ماهی ۳۰۰ میلیارد تومان.

اما جالب اینجاست که میانگین کارمزد کارگزاری‌ها در ایران ۲/۵ برابر صرافی‌های بورسی است.

بر اساس گزارش شرکت بورس تهران ارز معاملات مهرماه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است و با احتساب کارمزد ۰/۶ درصد کارگزاری‌ها برای معاملات کارگزای‌های بورس حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در مهرماه درآمد داشتند.