Gerdab.IR | گرداب

پرونده: چرا معامله رمزارزها در کشور کره جنوبی فراگیر شده است؟ (+ عکس و فیلم)

پرونده: چرا معامله رمزارزها در کشور کره جنوبی فراگیر شده است؟ (+ عکس و فیلم)
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰

معامله رمزارزها در کشور کره جنوبی بسیار رواج دارد. به همین دلیل این کشور یکی از کشورهای تأثیرگذار در صنعت ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

به گزارش گرداب - انجمن صنعت بلاکچین برآورد کرده است که کره جنوبی دارای بیش از ده‌ها صرافی در زمینه رمزارزهاست. صرافی‌هایی مانند بیت هامب (Bithumb)، کوربیت (Korbit)، کوین وان (Coinone) جزو برترین صرافی‌های این کشور محسوب می‌شوند.

تعداد بالای صرافی‌ها در این کشور به آن معناست که در یک کشور با کمتر از ۵۰ میلیون نفر جمعیت، تقاضا برای رمزارز‌ها به حدی است که رمزارز‌ها با قیمتی بیش از ۳۰ درصد بالاتر از سایر کشور‌ها معامله می‌شوند. بر اساس یک مطالعه، ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاران کره جنوبی از سرمایه‌گذاری در رمزارز‌ها سود می‌برند.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۹، یک سوم از معاملات بیت کوین در این کشور انجام شده است. شهروندان کره جنوبی در صنعت ارز‌های دیجیتال فعالیت گسترده‌ای دارند و معامله‌گران این صنعت، افرادی با مشاغل مختلف و در رنج‌های سنی متفاوت هستند.

حضور معامله‌گران کره‌ای به حدی پررنگ است که طبق آمار‌ها در مارس ۲۰۲۰، حدود ۱۷درصد از معاملات رمزارز اتریوم (ETH) به آن‌ها اختصاص داشت.

اما به راستی دلیل محبوبیت معامله رمزارز‌ها در کره جنوبی چیست؟

نشریات و سازمان‌هایی که در زمینه ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، به بررسی پاسخ این سوال پرداخته‌اند. البته پیش از بررسی این دلایل باید بدانیم که کره جنوبی کشوری است که همیشه از فناوری‌های جدید استقبال کرده و از آن‌ها استفاده می‌کند. شهروندان این کشور همیشه پیشگام در استفاده از این تکنولوژی‌های جدید بوده‌اند.

احتمال می‌رود که کره جنوبی با استفاده گسترده از رمزارز‌ها باعث شود که آن‌ها به صورت گسترده‌تر در معاملات جهانی مورد استفاده قرار بگیرند. در این مقاله قصد داریم به بررسی علل محبوبیت رمزارز‌ها درکره جنوبی بپردازیم.

شرایط اقتصادی کره جنوبی چگونه است؟

چرا معامله رمزارزها در کشور کره جنوبی فراگیر شده است؟

علی‌رغم این که کره جنوبی یکی از اقتصاد‌های بزرگ دنیا به شمار می‌رود، اما همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. نرخ بیکاری جوانان در این کشور بسیار زیاد و حدود ۹.۸ درصد است. این موضوع باعث شده است که جوانان به سمت سرمایه‌گذاری و معامله ارز‌های دیجیتال سوق پیدا کنند.

دولت کره جنوبی تمهیداتی، چون ترغیب شهروندان به راه‌اندازی کسب و کار‌های کوچک و تشویق سازمان‌ها به استخدام کارمندان به ویژه جوانان را در پیش گرفته است. اما نرخ بالای بیکاری در این کشور، عدم موفقیت این طرح‌ها را نشان می‌دهد.

جالب است بدانید که نشریه آنلاین The Verge گزارشی در این رابطه منتشر کرده است که می‌گوید معامله رمزارز‌ها در کره جنوبی برای جوانان این کشور همانند تیری در تاریکی برای کسب موفقیت است.

این نشریه در ادامه بیان می‌کند که سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال یک شغل با جایگاه اجتماعی مناسب در این کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل جوانان سعی می‌کنند در این حوزه به موفقیت برسند تا از دیگران متمایز باشند.

تب و تاب معامله رمزارز‌ها در کره جنوبی از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است

چرا معامله رمزارزها در کشور کره جنوبی فراگیر شده است؟

روند رشد این تجارت در کره جنوبی بسیار سریع رخ داد. بسیاری از شهروندان این کشور که از تورم و کاهش ارزش پول خود نگران شده بودند، به صنعت ارز‌های دیجیتال روی آوردند.

ارز دیجیتال اتریوم (ETH)، رمزارزی بود که بیشتر از سایر رمزارز‌ها در این کشور مورد معامله قرار گرفت. نفوذ بالای کره‌ای‌ها باعث شد که تمام بازار تحت تأثیر قرار گیرد. به همین دلیل هر تغییری که در معاملات در کره جنوبی ایجاد می‌شد، بازار جهانی را تحت تأثیر قرار می‌داد.

این موضوع باعث شد که معامله‌گران سراسر جهان اخبار این کشور را دنبال کنند تا در صورت ایجاد تغییرات در این کشور بتوانند معاملات خود را مدیریت کنند.

استفاده از رمزارز‌ها ساده‌ترین راه برای پرداخت‌های آنلاین در کره جنوبی است

کره جنوبی فناوری در ابعاد مختلف طرفداران بسیاری دارد و مدام در حال پیشرفت است. استفاده از ارز‌های دیجیتال برای پرداخت اینترنتی در خرید هر چیزی ساده‌ترین راه ممکن است.

شهروندان این کشور به راحتی می‌توانند از ارز‌های دیجیتال برای خرید اشتراک یک برنامه یا حتی خرید یک بازی ویدیویی استفاده کنند.

کره جنوبی بیشترین سرعت اینترنت در جهان را دارد و مردم آن بسیار از شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی استفاده می‌کنند؛ بنابراین کاملا طبیعی است که ارز‌های دیجیتال که به دنیای مجازی مرتبط هستند نیز در این کشور محبوب باشند.

بسیاری از صنایع در این کشور از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردارند. به عنوان مثال یکی از شرکت‌های تولید بازی‌های ویدیویی در کره جنوبی به نام Hangame با فروش بازی‌های خود توانسته است ۹۳ میلیون دلار سود کسب کند.

بسیاری از افراد این بازی‌ها را از طریق ارز‌های دیجیتال خریداری می‌کنند، که این امر به رونق بازار رمزارز‌ها و بهبود سطح معاملات کمک بسیاری می‌کند. به طور کلی تجارت از طریق ارز‌های دیجیتال به جای پول نقد مزیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران در این بازار در سراسر جهان دارد

عدم امنیت سیاسی در کره جنوبی موجب تشویق مردم به استفاده از رمزارز‌ها شده است

چرا معامله رمزارزها در کشور کره جنوبی فراگیر شده است؟

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که گسترش معامله رمزارز‌ها در کره جنوبی می‌تواند به این دلیل باشد که مردم این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی احساس امنیت ندارند. همسایه آن‌ها یعنی کره شمالی اعلام کرده که به تازگی به سلاح هسته‌ای جدیدی دست پیدا کرده است.

به همین دلیل شهروندان کره جنوبی در حال تبدیل سرمایه‌های خود به ارز‌های دیجیتال هستند تا بتوانند از آ‌ن‌ها در برابر تغییرات منفی اقتصادی و سیاسی محافظت کنند. این موضوع نیز از دلایل دیگری است که محبوبیت معاملات رمزارز‌ها در کره جنوبی را توجیه می‌کند.

البته این موضوع مشکلاتی را نیز در پی داشته است. بسیاری از افرادی که به معامله رمزارز‌ها در کره جنوبی می‌پردازند، شهروندانی هستند که اطلاعات چندانی در مورد این بازار ندارند و صرفا به دلیل حفظ سرمایه‌هایشان وارد این بازار شده‌اند.

از آن جایی که تعداد شهروندان کره‌ای که بدون دانش سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بسیار زیاد است، برخی از معامله‌گران حرفه‌ای در سراسر جهان را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

کره جنوبی به نام کشور دیوانه رمزارز‌ها مشهور است

علت این موضوع بسیار ساده است. کره جنوبی یک درصد از جمعیت جهان را در بر می‌گیرد، اما سی درصد از معاملات رمزارز‌های جهان در این کشور انجام می‌شود. بدیهی است که این موضوع باعث افزایش شهرت کره جنوبی در دنیای ارز‌های دیجیتال می‌شود.

یکی از صرافی‌های ارز‌های رمزنگاری شده در کره جنوبی می‌گوید که خانم‌ها و آقایان میانسال با سرمایه‌های بسیار هنگفت به دفتر آن‌ها مراجعه می‌کنند و تمایل دارند که به دنیای معاملات رمزارز‌ها ورود پیدا کنند. نکته قابل توجه این است که هیچ‌کدام از آن‌ها هیچ‌گونه آشنایی و شناختی نسبت به این فضا ندارند.

آن‌ها صرفا به توصیه دوستان خود اقدام به انجام این کار می‌کنند و هیچ ایده‌ای برای چگونگی استفاده از اپلیکیشن تریدینگ یا حتی ایمیلی برای ثبت نام ندارند! برخی دیگر از آن‌ها حتی نمی‌دانند که رمزارز‌ها دقیقا چه کاربرد‌هایی دارند.

البته بسیاری از معامله‌گران کره‌ای جزو افراد حرفه‌ای در این زمینه به حساب می‌آیند، اما همان افراد غیرحرفه‌ای می‌توانند بازار را با مشکل مواجه کنند. احتمالا تا به حال متوجه شده‌اید که چرا به کره جنوبی، کشور دیوانه رمزارز‌ها گفته می‌شود.

کره جنوبی تجارت از طریق رمزارز‌ها را قانونی می‌کند

چرا معامله رمزارزها در کشور کره جنوبی فراگیر شده است؟

رگولاتور‌های مالی کره جنوبی اعلام کرده‌اند که با نظارت بر روی حساب‌های بانکی افرادی که قصد تجارت از طریق رمزارز‌ها را دارند، به‌کارگیری این نوع ارز‌ها در این کشور قانون‌مند می‌شود.

آن‌ها تحقیقاتی را بر روی بانک‌های داخلی این کشور به منظور تطبیق قوانین ضد پولشویی برای انجام عملیات بانکی با صرافی‌های ارز دیجیتال انجام خواهند داد.

البته در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، کمیسیون نظارتی مالی کره جنوبی اعلام کرده بود که هرگونه تجارت رمزارز‌ها را که به صورت ناشناس انجام شود، ممنوع خواهد کرد و برای تجارت از طریق رمزارز‌ها نیاز به یک حساب تجاری در صرافی‌های ارز‌های دیجیتال است که مرتبط با حساب‌های بانکی و اسامی واقعی اشخاص باشد. در عین حال کیم دانگ یئان، وزیر دارایی کره جنوبی، بار دیگر تایید کرد که دولت این کشور بازار ارز‌های رمزنگاری شده را ممنوع یا سرکوب نخواهد کرد.

از طرفی دیگر، کره جنوبی قوانین مربوط به رمزارز‌ها را تشدید کرده است

هیجاناتی که سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال در این کشور تحت تاثیر آن قرار دارند، توجه مجرمان را هم به خود جلب کرده است. از این رو، اخیرا کره جنوبی قوانین نظارتی سخت‌تری برای بهبود مبادلات و کاهش فعالیت‌های غیرقانونی مانند پول‌شویی درنظر گرفته است. این قوانین یک لایه امنیتی محافظتی برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال ایجاد می‌کند.

قوانین جدید در مورد ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی اعمال می‌شود. این شرکت‌ها برای فعالیت خود لازم است که از سازمان اینترنت و امنیت کره (KISA) و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) گواهی لازم را کسب کنند.

اجرای این مقررات از ماه مارس سال ۲۰۲۱ اجباری شده به‌طوری که عدم رعایت قوانین جدید مجازات حداکثر پنج سال زندان یا جریمه ۵۰ میلیون وون کره‌ای (حدود ۴۳۰۰۰ دلار یا ۳۲ میلیون پوند) را به همراه دارد. به همین دلیل، بسیاری از صرافی‌های کوچک‌تر و مشاغل مرتبط در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

هم‌چنین، در ماه ژانویه کره جنوبی مطابقت داشتن نام حساب بانکی سرمایه‌گذاران ارز‌های رمزپایه، با نام آن‌ها در صرافی‌ها را الزامی اعلام کرد. درنتیجه، کاربران باید در بانک‌های داخلی جهت ایجاد حساب‌های واقعی به نام خود اقدام کنند.

اما بانک‌های کره جنوبی درنتیجه اظهارنظر‌های منفی در مورد دارایی‌های مجازی و خطر جرایم مالی در مبادلات ارز‌های رمزنگاری شده، تمایلی به همکاری با صرافی‌های ارز‌های رمزپایه ندارند.

در عوض بانک‌ها به دنبال محدود کردن مسئولیت خود در قبال ارز‌های رمزنگاری شده هستند. این موضوع منجر می‌شود که به غیر از بزرگ‌ترین صرافی‌ها، تمام شرکت‌های دیگر کره جنوبی که در این زمینه فعالیت دارند، مجبور به ترک این بازار شوند.

صرافی‌های ارز دیجیتال در کره جنوبی در حال بررسی شکایت از دولت و تنظیم‌کنندگان این قوانین هستند، زیرا این قوانین جدید مغایر با قانون اساسی است.

به گفته آن‌ها، مقامات باید در مورد ارز‌های رمزپایه و تأیید صرافی پاسخگو باشند، اما تمام این مسئولیت‌ها را به عهده بانک‌ها واگذار کرده‌اند. از آن‌جایی که بانک‌ها از پذیرش هرگونه ریسکی خودداری می‌کنند، ترجیح می‌دهند که به‌طور کامل از رمزارز‌ها صرف نظر کنند تا این که وارد این حوزه‌ی پرخطر شوند.

اخیرا نیز کمیسیون خدمات مالی کره‌ی جنوبی اعلام کرده است که قصد دارد ده‌ها صرافی را به دلیل اتهامات مربوط به کلاهبرداری تعطیل کند. این صرافی‌های مشخص شده (که نام آن‌ها فعلاً فاش نشده است) دیگر نمی‌توانند مجوز فعالیت خود را از کمیسیون خدمات مالی این کشور کسب کنند.

خبر مربوط به تعطیلی صرافی‌ها در حالی منتشر می‌شود که چند صرافی رمزارز کوچک در کره جنوبی، اخیراً فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند؛ که البته هنوز مشخص نیست این اقدامات موجب تشویق سرمایه‌گذاران خواهد شد یا آن‌ها را از سرمایه‌گذاری دلسرد خواهد کرد!

در همین حال، کره جنوبی می‌خواهد ارز رمزنگاری شده متمرکز خود را راه‌اندازی کند

بانک مرکزی کره جنوبی به دنبال یک شریک فناوری برای راه‌اندازی یک برنامه آزمایشی برای وون دیجیتال است. این برنامه آزمایشی از ماه آگوست تا دسامبر در حال اجراست. مدل مورد آزمایش برخی از چالش‌ها مانند نقش بانک‌های خصوصی و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را برطرف می‌کند.

هم‌چنین، انتظار می‌رود که مرحله دوم آزمایشی، پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند را مورد بررسی قرار دهد. البته، اگر این طرح آزمایشی خوب پیش برود، بعید است که بانک مرکزی کره بلافاصله برای صدور ارز دیجیتال ملی اقدام کند.

طبق مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد، رمزارز ملی با دارایی‌های مجازی متفاوت است بنابراین، مشمول قانون بازار سرمایه نمی‌شود. درنتیجه قانون بانک مرکزی کره باید اصلاح شود تا اجازه انتشار دیجیتالی وون کره جنوبی صادر شود.

جمع‌بندی

به دلایلی که در این مقاله گفته شد، کره جنوبی یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های معامله رمزارز‌ها به شمار می‌رود. این موضوع مزیت‌ها و معایبی دارد. مهم‌ترین رمزارز‌هایی که در این کشور معامله می‌شوند، بیت کوین و اتریوم هستند.

این معاملات در کره جنوبی شامل قوانین جدیدی می‌شود که این قوانین برای مدیریت بهتر بازار سرمایه تنظیم شده‌اند. اما باید دید که این قوانین موجب فراگیری هر چه بیش‌تر معامله رمزارز‌ها در آینده نیز خواهد شد یا صرفا موجب سنگ‌اندازی جلوی پای سرمایه‌گذاران. با این حال، بازار جهانی هنوز هم از وقایع کره جنوبی و رفتار سرمایه‌گذاران این کشور تأثیر می‌پذیرد.