Gerdab.IR | گرداب

هشدار صندوق بین المللی پول به السالوادور درباره خطرات بیتکوین

هشدار صندوق بین المللی پول به السالوادور درباره خطرات بیتکوین
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰

صندوق بین المللی پول به السالوادور درباره خطرات پول رمزپایه بیتکوین که اخیرا در این کشور به طور رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد هشدار داد.

به گزارش گرداب، صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه در سندی درباره این کشور کوچک آمریکای مرکزی اعلام کرد که السالوادور نباید بیت کوین را به عنوان ارز رسمی با توجه به خطرات مرتبط با این ارز دیجیتال بپذیرد.

این گزارش صندوق بین‌المللی پول یک روز پس از آن منتشر می‌شود که نجیب ابوکیله، رئیس جمهور السالوادور تمایل خود را برای ساخت شهری موسوم به «بیت کوین سیتی» اعلام کرد. شهری انرژی آن از یک آتشفشان و منابع مالی آن از طریق انتشار اوراق قرضه مبتنی بر رمز ارز‌ها تامین می‌شود.

این نهاد مستقر در واشنگتن همچنین بر تلاش‌های دولت السالوادور برای توسعه شمول مالی، یعنی در دسترس بودن و برابری فرصت‌ها برای دستیابی به خدمات مالی که در آن افراد و مشاغل می‌توانند به محصولات و خدمات مالی مناسب، مقرون به صرفه و به موقع دسترسی داشته باشند و در واقع شامل محصولات بانکی، وام، حقوق صاحبان سهام و بیمه می‌شود و همچنین رشد اقتصادی مبتنی بر استفاده از فناور‌های های رمز ارز تاکید می‌کند.

در ادامه گزارش صندوق بین المللی پول تصریح شده است که با توجه به نوسانات بالای بیت کوین استفاده از آن به عنوان یک ارز رسمی خطرات قابل توجهی برای حمایت از مصرف کننده و همچنین برای یکپارچگی سیستم مالی و برای ثبات مالی ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، صندوق بین المللی پول هشدار داده است که استفاده از بیت کوین می‌تواند پیامد بودجه‌ای نیز داشته باشد.

این نهاد پولی، به عنوان یکی از ‏معتبرترین مراجع ارزیابی و ‏پیش بینی چشم انداز اوضاع مالی و اقتصادی ‏کشور‌های ‏جهان، در این گزارش برآورد کرده است که «بیت کوین نباید به عنوان ارز رسمی پذیرفته شود و در همین راستا، از مقامات السالوادور خواست که گسترده قانونی مصوب هفت سپتامبر را که این ارز دیجیتال را به عنوان ارز رسمی کشور تبدیل کرده است، محدود کنند.

این نهاد بین المللی همچنین خواستار آن است تا کیف پول دیجیتال Chivo Wallet - که توسط مقامات سالوادور کنترل می‌شود تا از همه سرمایه‌های کاربران، به دلار و بیت کوین، از طریق جداسازی و حفاظت از دارایی‌های ذخیره محافظت شود.

در یک کنفرانس درباره بیت کوین در آمریکای لاتین، رئیس جمهور السالوادور روز شنبه توضیح داد که بیت کوین سیتی همه چیز را شامل می‌شود: محله‌های مسکونی، محله‌های تجاری، خدمات، موزه ها، مکان‌های تفریحی. فرودگاه ها، بنادر، قطارها.

وی افزود آتشفشان کونچاگوا انرژی لازم را برای کل شهر فراهم می‌کند و همچنین انرژی مورد نیاز معدن را نیز تامین می‌کند. تامین انرژی از آنجا بسیار مهم است که استخراج رمز ارز‌ها به برق زیادی نیاز دارد.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد و در سال بعد ۳.۲ درصد رشد کند.

رئیس جمهوری السالوادور در صفحه کاربری خود ‏در ‏‏شبکه ‏اجتماعی توییتر نوشت: انتشار گزارش صندوق بین المللی پول تحلیلی «جالب» از کشورش است. او خاطرنشان کرد: بدیهی است که ما با عناصر خاصی مانند پذیرش (خطرناک) بیت کوین موافقیم.