Gerdab.IR | گرداب

رگولاتور رقابت بریتانیا رسما اعلام کرد: متا باید Giphy را بفروشد

رگولاتور رقابت بریتانیا رسما اعلام کرد: متا باید Giphy را بفروشد
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰

رگولاتور رقابت بریتانیا به‌طور رسمی به متا (فیسبوک سابق) دستور داده تا شرکت Giphy را بفروشد.

به گزارش گرداب - این غول شبکه‌های اجتماعی یک سال و نیم پیش از خرید Giphy خبر داده بود اما به نظر می‌رسد که سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) باور دارد که این معامله می‌تواند به رقابت در بازار شبکه‌های اجتماعی آسیب بزند.

سازمان رقابت بریتانیا در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد که پس از انجام تحقیقات به این نتیجه رسیده که خرید Giphy توسط فیسبوک برای رقابت در بازار زیان‌بار است.

آن‌ها تنها راه حل این مشکل را فروش Giphy به یک خریدار مجاز اعلام کرده‌اند. CMA می‌گوید تملک Giphy توسط فیسبوک می‌تواند دسترسی سایر پلتفرم‌ها به تصاویر متحرک این سرویس را محدود کرده و برای فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام ترافیک بیشتری به ارمغان بیاورد.

همچنین گفته شده که متا با تبدیل Giphy به اهرم فشار می‌تواند اطلاعات بیشتری از پلتفرم‌های رقیب دریافت کند. سازمان رقابت و بازار بریتانیا مدعی است که سرویس‌های تبلیغاتی Giphy رقیبی برای متا محسوب می‌شدند که این معامله موجب شد آن‌ها هم از گردانه رقابت کنار بروند.

«استوارت مک‌اینتوش»، مشاور مستقل CMA می‌گوید: «اگر دست روی دست بگذاریم، فیسبوک می‌تواند با کنترل دسترسی رقبا به تصاویر متحرک Giphy قدرت بازار عظیم خود در دنیای شبکه‌های اجتماعی را حتی از این هم بیشتر کند.

ما با وادار کردن فیسبوک به فروش Giphy از میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی محافظت می‌کنیم و حامی رقابت و نوآوری در فضای تبلیغات آنلاین خواهیم بود.»

متا اکنون می‌تواند این حکم را به دادگاه تجدیدنظر ببرد، اما تصمیم سازمان رقابت و بازار بریتانیا رویه‌ای ایجاد می‌کند که ممکن است بر آینده معاملات شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری اثر بگذارد.

«رابین کوچ»، مدیر روابط سیاسی متا در اتحادیه اروپا در واکنش به این تصمیم گفت آن‌ها تمام گزینه‌های موجود از جمله تجدیدنظرخواهی را درنظر خواهند گرفت: «هم مصرف‌کنندگان و هم خود Giphy با حمایت زیرساخت‌ها، استعدادها و منابع ما شرایط بهتری دارند.

متا و Giphy با همکاری یکدیگر محصولات Giphy را برای میلیون‌ها کاربر، کسب و کار، توسعه‌دهنده و همکار API که هر روز در بریتانیا و سایر نقاط دنیا از Giphy استفاده می‌کنند، بهبود می‌دهند و انتخاب‌های بیشتری را برای همه فراهم می‌سازند.»