Gerdab.IR | گرداب

ستاری: تحریم‌ها با استفاده از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها بی‌اثر می‌شود

ستاری: تحریم‌ها با استفاده از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها بی‌اثر می‌شود
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکیدبراینکه، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تولیدکننده محصول ایران‌ساخت با کیفیت برای ورود به بازار‌های صادراتی حمایت می‌شوند، گفت: تحریم‌ها با استفاده از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها بی‌اثر می‌شود.

به گزارش گرداب، سورنا ستاری در بازدید معاون اقتصادی رییس جمهور از نمایشگاه دستاورد‌های منتخب صادراتی ایران ساخت با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که محصول ایران‌ساخت با کیفیت تولید کنند برای ورود به بازار‌های صادراتی حمایت می‌شوند، ادامه داد:هرجایی که تعداد شرکت‌های دانش بنیان بیشتر بوده است، تحریم‌ها اثرگذاری کمتری داشته است.

وی افزود: بعنوان مثال در حوزه کشاورزی که هنوز تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حد قابل قبولی نیست، مشکلات بیشتری وجود دارد و صنعت کشاورزی هنوز با فناوری و نوآوری به شکل کامل عجین نشده که اقدامات بهسازی در این مسیر را آغاز کرده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهینه سازی انرژی گفت: علاوه بر توانمندی این شرکت‌ها در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی از جمله تامین نیاز به کاتالیست‌ها، تجهیزات سرچاهی و بسیاری از فناوری‌های دیگر، امروز شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند عرصه مصرف انرژی را در سطح مصارف تجاری و خانگی با فناوری‌های هوشمند و تجهیزات دانش‌بنیان و کم مصرف پیوند بزنند.

وی با تاکید براینکه، تحریم‌ها با استفاده از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها بی‌اثر می‌شود؛ توسعه عمومی فناوری‌ها و ابزار‌ها ایران ساخت را نیازمند فرهنگ‌سازی از یک سو و ایجاد فضای تسهیل تولید و بازارسازی برای این محصولات دانست.

تکمیل زنجیره ارزش حوزه غذا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه با اشاره به در اولویت قرار داشتن تامین زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری فناورانه در حوزه کشاورزی و تامین غذا افزود: البته در حوزه امنیت غذایی با ورود معاونت علمی و فناوری طرح‌هایی در حال اجرا است؛ اما برای توسعه این حوزه نیازمند مشارکت بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و خلاقیت‌های آن‌ها هستیم.

ستاری افزود: با ورود به حوزه تولید دانه‌های روغنی توانستیم بخشی از نیاز بازار داخلی را تامین کنیم.

وی همچنین با اشاره به در اولویت قرار داشتن تکمیل زنجیره ارزش مواد غذایی و امنیت غذایی گفت: به طور مثال در حوزه مرغ لاین که جای کار بسیاری وجود دارد، برنامه مفصلی داریم.

ستاری تاکید کرد:باید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این زنجیره در داخل کشور تامین شود؛ چراکه سالیانه ۵/۳ میلیارد دلار واردات داریم که شرکت‌های داخلی می‌توانند سدی بر مسیر این ارزبری باشند در حالی که توانمندی شرکت‌های دانش بنیان برای تولید این محصول و تامین بازار بالا است.

وی استفاده از محصولات تولید شده با فناوری‌های پیشرفته را یکی از ضروریات در کشور دانست و افزود: باید به سمتی پیش برویم که این محصولات بتوانند بخش بزرگی از نیاز کشور را تامین کنند. محصولاتی که با اتکا به توان داخلی و با بومی سازی فناوری‌ها تولید شده اند.

اقدامات اثرگذاری در پیوند نوآوری دانش و صنعت صورت گرفته است

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز در این بازدید با اشاره به اقدامات اثرگذار و توسعه‌بخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایجاد پل میان نوآوری، فناوری و صنعت، اقدامات انجام شده در این حوزه را قابل تقدیر دانست و افزود:استمرار این روند می‌تواند منجر به رشد متوازن و هم‌تراز نوآوری و اقتصاد شود.

محسن رضایی، با بیان این‌که در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق، تولید از یک پشتوانه و یک خط مقدم برخوردار است ادامه داد: پشتوانه تولید دانش‌بنیان، نوآوری و خط مقدم آن تجاری‌سازی و پیوند با صنعت و تجارت است.

وی تاکید کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا این نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان، به صنعت و تجارت پیوند بخورد.

رضایی با تاکید بر این‌که می‌باید بازار‌های صادراتی در اولویت تولیدات محصولات قرار داشته باشد، ادامه داد: محصولاتی که به خارج از کشور صادر شود در داخل نیز بازار خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین باید نگاه قبلی مبنی بر این که کالای ایرانی نمی‌تواند با بازار‌های رقابتی بین المللی حضور داشته باشد را کنار بگذاریم و بازار‌های بین‌المللی را در تولید محصولاتمان اولویت ببخشیم.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری، با بیان این‌که تکامل ارتباط میان ایده‌های نوآورانه و صنعت نیازمند وجود حلقه‌های پیوند دهنده و تکمیل زنجیره دانش تا بازار است ادامه داد: باید تحولی اساسی در فرآیند تولید محصول و تولید ثروت بگیرد و این فرآیند از ابتدا تا انتها بازسازی شود. از تبدیل ایده به محصول بخش‌های مختلفی مانند تولید نمونه اولیه، برندینگ، بازاریابی، اقدامات دیپلماتیک برای حمایت از تجّار و فناوران و رایزنی‌های اقصادی نقش آفرین هستند که همگی به مثابه حلقه‌های این زنجیره، باید مورد توجه قرار بگیرند.

رضایی ادامه داد: خوشبختانه در ابتدای مسیر که فناوری و نوآوری پایه است، جهش‌های خوبی می‌بینیم، اما لازم است این نوآوری با حلقه‌های به هم پیوسته با تولید صنعتی پیوند خورده و به بازار‌های بین المللی برسد، به طوری‌که جزیره‌های دانش و فناوری با جزیره صنعت به دنیای بازار‌های بین المللی وصل شوند.

وی یکی از موانع مهم فراروی این مسیر اتصال دانش و صنعت را وجود سازوکار‌های بروکراتیک و نوع مواجهه دولت با بخش‌های نوآورانه و دانش‌بنیان اقتصادی دانست و افزود: موانع، قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید اصلاح شود تا ارتباط صنایع، دانش و بخش خصوصی سهل‌تر شده و سرعت گیرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری یکی از ضرورت‌ها را ایجاد تعامل میان حلقه‌های زنجیره اقتصاد دانست و افزود: ایجاد بستر ارتباط میان بانک ها، محیط زیست، بخش‌های قانونی و نظارتی با بخش خصوصی باید تقویت شود. یکی دیگر از بخش‌هایی که به تقویت و توجه جدی نیاز دارد، کسب و کار‌های پارک‌های علم و فناوری، شتایدهنده‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های خلاق است که نیاز به حمایت، هدایت و تقویت دارند تا در محیطی مساعد به بلوغ رسیده و روی پای خودشان بایستند. این شرکت‌ها به محض آن که به بلوغ نسبی برسند خودشان می‌توانند راه خود را در بازار داخلی بین المللی پیدا کنند، یه تولید انبوه برسند و ارزش افزوده خلق کنند.

رضایی با اشاره به ضرورت شناخت روند ارتباط میان نوآوری و صنعت ادامه داد: خواهشم این است در قالب تحلیل‌ها و نمودارها، روند ارتباط میان نوآوری و صنعت در تمامی حوزه‌ها مورد بررسی و پایش قرار بگیرد. این که ارتباط دانش‌بنیان‌ها با صنعت و بازار، چه روندی از رشد را طی کرده است سرعت این ارتباط چه شیبی دارد می‌تواند به شناخت وضعیت موجود، اصاحات ساختاری و تحول اقتصادی کمک کند.

نقش دانش‌بنیان‌ها در کاهش هزینه‌های انرژی و حفظ منابع

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت و اهمیت پیوست انرژی در تمامی بخش‌ها از جمله اقتصاد دانش‌بنیان گفت: یکی از موضوعات مهم در فرآیند تولید ثروت، توجه به بازیافت است. باید فرهنگ بازیافت را به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تقویت و ترویج کنیم. شرکت‌های دانش بنیان این توانمندی را دارند و این فرهنگ از شرکت‌ها باید به ساحت شهر و کشور تسری پیدا کند.

رضایی ادامه داد: این حجم قابل توجه ضایعات، اگر مجدد به تولید بازگردد، ضمن آن‌که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت می‌تواند به حفظ و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی کمک کند. همچنین بازیافت به عنوان یک فرهنگ عمومی باید پیوست همه کسب و کار‌ها باشد.

وی از نقش مهم و کلیدی این کسب‌وکار‌ها در اصلاح روند اتلاف انرژی گفت: هدررفت انرژی ثروت ملی ما را به باد می‌دهد و توسعه اقتصادی را با کندی مواجه می‌کند. بخش قابل توجهی از یارانه، مربوط به انرژی است که با استفاده از نوآوری شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم این هزینه هنگفت را در توسعه و رفع نیاز‌های کشور صرف کنیم.

رضایی با بیان این‌که بخشی از معضل اتلاف انرژی و هدررفت یارانه‌های این حوزه به نظام توزیع و بازتوزیع یارانه مربوط است ادامه داد:در حوزه‌های مختلف یارانه انرژی، اصلاحات آغاز شده است تا یارانه در اهدافی، چون افزایش بهره وری، محرومیت زدایی و ... به صورت هدفمند صرف شود. البته ابزار‌ها نیز در این پیاده سازی نظام مهم است که محصولات دانش بنیانی که در حوزه بهینه سازی انرژی توسط شرکت‌ها تولید شده است بسیار ارزشمند بوده و مکمل فرآیند بزرگ اصلاحاتی به شمار می‌رود که خوشبختانه در حوزه بهینه سازی انرژی در حال تحقق است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به نوآوری منطقه‌ای هم‌پای توجه به نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در مورد بنگاه‌ها همان گونه که توسعه در اولویت قرار دارد باید هم ترازی در نوآوری منطقه‌ای هم مورد توجه قرار بگیرد. زیرا تراز و سطح این مناطق یکسان نیست و باید این هم ترازی در اولویت حمایت‌ها باشد.

منبع: ایرنا