Gerdab.IR | گرداب

ایران به دنبال بهره وری از ظرفیت ارز‌های دیجیتال در تجارت خارجی

ایران به دنبال بهره وری از ظرفیت ارز‌های دیجیتال در تجارت خارجی
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب بکارگیری رمزارزها در حوزه تجارت خارجی خبر داد و گفت: صادرکنندگانی که در تولید کالای صادراتی خود از مواد اولیه وارداتی استفاده نمی کنند، مجاز شدند تا در ازای صادرات خود هر نوع کالای مجاز وارداتی را وارد نمایند.

به گزارش گرداب، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: مساله دیگر، زمینه‌سازی برای استفاده از رمزارز‌ها در عرصه تجارت خارجی است که بر این اساس، سامانه‌های مبتنی بر بلاکچین مورد تائید وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته تا در فضای بین‌المللی و در جایی که بتوان از این ابزار برای مدیریت تجارت بین‌المللی و مدیریت تحریم‌ها استفاده کرد، آن‌ها را به کار برد.

پیمان‌پاک گفت: در این مورد هم به جمع‌بندی لازم رسیده‌ایم و به زودی ساز و کار‌های مرتبط با آن را در سامانه جامع تجارت پیاده خواهیم کرد؛ به نحوی که امیدواریم تا دو الی سه هفته آینده جمع‌بندی لازم در این موضوع صورت گرفته و ابلاغ شود.

وی افزود: در این رویکرد از ابزار رمزارز برای انتقال اعتبار از صادرکننده به واردکنندگان یا استفاده از این ابزار برای واردات کالا استفاده خواهد شد که تمامی ابعاد آن ظرف هفته‌های آتی ابلاغ خواهد شد.