Gerdab.IR | گرداب

اصلاح عوامل کندی شبکه ارتباطی کشور

اصلاح عوامل کندی شبکه ارتباطی کشور
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰

با تشکیل کمیته اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ملی اطلاعات، طراحی و بازمهندسی جریان ترافیک داده کشور انجام می‌شود.

به گزارش گرداب، با هدف اصلاح توزیع ترافیک شبکه و تحقق الزامات شبکه ملی اطلاعات، «کمیته اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ملی اطلاعات» برای طراحی و بازمهندسی جریان ترافیک داده کشور با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، سازمان فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و مشارکت فعال اپراتور‌ها و شرکت‌های تامین کننده محتوا تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش یکی از مشکلات موجود شبکه ارتباطی کشور در سطح اپراتور‌ها و تامین‌کنندگان محتوا، تمرکز شبکه و محتوای مورد نیاز کاربران در تهران است، به گونه‌ای که این موضوع تاثیر معناداری در کندی شبکه و تاخیر دسترسی کاربران به اطلاعات را ایجاد می‌کند.

به دلیل تمرکز تجهیزات مربوط به سیستم‌های مسیریابی، ترجمه آدرس IP و صورتحساب مشترکین در تهران، ارتباط بین دو کاربر در یک اپراتور و یا ارتباطات بین کاربران دو اپراتور حتی اگر هم فرستنده و هم گیرنده درون یک استان باشد، الزاماً باید به تهران منتقل شده و بازگردد و به این ترتیب تاخیر قابل توجهی در ارسال بسته‌های دیتا از مبدا تا مقصد ایجاد می‌شود و اگر این ارتباط بین دو اپراتور متفاوت باشد، پیچیدگی و تاخیر در این مسیر بیشتر هم می‌شود.

یکی از چالش‌های این نوع توزیع ترافیک در بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی مشهود است و تهران به عنوان نقطه تمرکز عبور دیتا، ضعف بزرگی برای ارتباطات کشور محسوب می‌شود.
هدف اصلی کمیته اصلاح مهندسی ترافیک در لایه شبکه، بازمهندسی شبکه برای توزیع ترافیک شبکه کشور از طریق مراکز تبادل ترافیک داخلی (IXP) و مراکز تبادل ترافیک بین‌الملل (IGW) و نقاط هسته شبکه ملی اطلاعات است. همچنین در لایه توزیع محتوا نیز شبکه توزیع محتوای داخلی در سطح کشور و متناسب با نقاط IXP در دستور کار قرار گرفته است.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به اقدامات بازمهندسی انجام شده، در فاز نخست سه شهر تبریز، شیراز و مشهد برای توزیع شبکه و توزیع محتوا در نظر گرفته شده و در فاز دوم، شبکه IXP تا ۱۰ نقطه توسعه می‌یابد.

بر اساس همین گزارش، تاکنون ۹ جلسه فنی در سطح کمیته مهندسی ترافیک، جلسات با اپراتور‌ها و شرکت‌های تامین‌کننده محتوا برگزار شده و ۲۰ درصد اقدامات اجرایی مورد نیاز برای پیاده‌سازی این طرح تا انتهای سال جاری انجام می‌شود.