از زمان تغییر نام فیسبوک به متا، ارزش این شرکت ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.
به گزارش گرداب، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا واقعا همه چیز را در متاورس میبیند.او متقاعد شده است که دنیای مجازی و مشترک آیندهی فناوری خواهد بود؛ ازاینرو، سال گذشته شاهد تغییر نام فیسبوک به متا بودیم.
حال پس از این تغییر نام، چه اتفاقی برای این شرکت رخ داده است؟ گزارشی جدید حاکی از آن است که متا پس از این اقدام ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازارش را از دست داده است.
بهگزارش تکاسپات، همانطور که نیویورک مگ نیز اعلام کرده است، کاهش نیممیلیارد دلاری ارزش متا از زمان تغییر نام تجاری این شرکت، به سقوط موقعیت عالی این برند به عنوان ششمین شرکت بزرگ جهان ازنظر ارزش بازار به جایگاه یازدهم منجر شده است و شرکتهایی مثل انویدیا و تنسنت اکنون در جایگاه بالاتری از متا قرار گرفتهاند.
بسیاری از مشکلات متا از تغییر نام این شرکت نشئت نمیگیرد؛ بلکه بخشی از آن نتیجهی تغییرات سیاستهای حریم خصوصی اپل است که در iOS ۱۴ معرفی شد. این تغییرات به کاربران iOS اجازه میدهد از تبلیغات هدفمند خودداری و از ردیابی رفتار اپلیکیشنها جلوگیری کنند. متا اعلام کرد این تغییر در سال جاری باعث کاهش ۱۰ میلیارد دلاری در درآمد تبلیغاتی این شرکت خواهد شد؛ خبری که در یک روز ۲۳۲ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت را نیز کاهش داد.
در زیر نمودار تعداد کاربران فعال روزانهی فیسبوک را در بازههای زمانی مختلف مشاهده میکنید.
گوگل نیز با ارائهی سندباکس حریم خصوصی، اقدامی مشابه اپل را برای سیستمعامل اندروید در پیش گرفته است؛ اگرچه سیاستهای غول جستوجوی اینترنت بهاندازهی اپل سختگیرانه نیست و حداقل تا دو سال آینده اجرایی نخواهد شد.
افزونبر این، فیسبوک در جدیدترین گزارش درآمدش، منظرهای ناخوشایند را ارائه کرد؛ زیرا در سهماههی پایانی سال ۲۰۲۱، برای اولین بار شاهد کاهش تعداد کاربران روزانهی این شبکهی اجتماعی بودیم که باعث شد ارزش سهام آن به سرعت ۲۰ درصد کاهش یابد. علاوه بر این، بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (Reality Labs) که یکی از واحدهای مهم متاورس این شرکت است، در سال ۲۰۲۱ با خسارتی معادل ۱۰٫۲ میلیارد دلار مواجه شده است.
مشکل دیگر متا این است که در حالی که بسیاری از شرکتها به دنبال ورود به حوزهی متاورس هستند، بیشتر کاربران عادی دربرابر آن بیتفاوت هستند. شاید متاورس وب ۳.۰ و NFT شرکتهایی را هیجانزده کند که به دنبال سرمایهگذاری روی این فناوریها هستند. با این حال، بسیاری از مردم در بهترین حالت ممکن دربرابر این واژهها بیاهمیت و در بدترین حالت ممکن خشمگین باشند. حتی پتنت مربوط به فناوری تبلیغاتی ردیابی چشم در متاورس نیز کمکی به بهبود وضعیت متا نکرده است.
ارزش بازار متا همچنان ۵۶۱ میلیارد دلار است. درآمد این شرکت در سهماههی چهارم سال گذشته ۳۳٫۷۶ میلیارد دلار بوده است که درمقایسه با سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است و تعداد کلی کاربران فعال روزانه درمجموع اپلیکیشنهای این شرکت اندکی رشد کرده است؛ بنابراین، چهارچوب اصلی این برند مشکل خاصی ندارد؛ اما شاید متاورس آن طور که زاکربرگ فکر میکند، ایدهای انقلابی نباشد.