Gerdab.IR | گرداب

تلاش ادامه‌دار ایالات متحده برای قانون‌گذاری استیبل‌کوین‌ها

تلاش ادامه‌دار ایالات متحده برای قانون‌گذاری استیبل‌کوین‌ها
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

آمریکا به دنبال این است که در زمینه رگولاتوری و پذیرش ارز‌های دیجیتال در جهان پیشگام باشد؛ اما قانون استیبل‌کوین‌ها در این کشور موانعی برای پروژه‌های تازه‌کار وضع می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، در ماه‌های اخیر ایالات متحده در زمینه پذیرش ارز‌های دیجیتال در جهان پیشگام بوده است. با اقدامات سناتور پاتریک توومی و همکاری کاخ سفید آمریکا پیشتاز عرصه رگولاتوری ارز‌های دیجیتال است. سال گذشته رئیس‌جمهور این کشور جو بایدن لایحه زیرساخت به ارزش ۱.۲ تریلیارد دلار را اجرا کرد.

این قانون شامل مقرراتی است که می‌تواند بر حوزه ارز‌های دیجیتال تاثیرگذار باشد. به تازگی نیز رئیس‌جمهور آمریکا در یک فرمان اجرایی به آژانس‌های دولتی مختلف این کشور از رویکرد کل‌گرایانه این کشور نسبت به مسائل مشخصی در حوزه ارز‌های دیجیتال رونمایی کرد.

در طی سال اخیر آمریکا به‌وضوح به دنبال کمک به پایدار شدن صنعت ارز‌های دیجیتال کرده است که این اقدام اجرایی شدن پلتفرم‌های ارز دیجیتال را تسهیل می‌کند.

اما لایحه «شفافیت ذخایر استیبل‌کوین و تراکنش‌های ایمن یکپارچه» در سال ۲۰۲۲ که با عنوان مخفف لایحه تراست استیبل‌کوین (Stablecoin TRUST) شناخته می‌شود، آمریکا را به تنها کشور در میان کشور‌های غربی تبدیل می‌کند که استیبل‌کوین‌ها را قانونی می‌کند و به عنوان بخشی از سامانه مالی و بانکی به رسمیت می‌شناسد.

این لایحه که توسط سناتور توومی، از اعضای باسابقه کمیته بانکداری سنا ارائه شده است، ارائه‌دهندگان استیبل‌کوین‌ها را به اجرای مقررات مشخصی موظف می‌سازد. این مقررات بسیار جامع و اساسی هستند. در این لایحه به وضوح ذکر شده است که پرداخت از طریق استیبل‌کوین‌ها نوعی سهام و اوراق بهادار نیستند که این برای صنعت ارز‌های دیجیتال بسیار با اهمیت است و به استقلال آن کمک می‌کند.

این لایحه همچنین از استیبل‌کوین‌ها با عنوان پرداخت از طریق استیبل‌کوین‌ها یاد می‌کند و این به معنی آن است که استیبل کوین را به عنوان سرمایه دیجیتال تعریف کرده است که می‌تواند «مستقیما به ارز‌های ثابت تبدیل شود» و از این‌رو «نسبت به ارز‌های سنتی ارزش ثابتی دارد».

شرکت‌های ارائه‌دهنده استیبل‌کوین‌ها باید میان دریافت مجوز از دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OCC) که یک انتقال‌دهنده دولتی پول است و یا مجوز مشابه از یک بانک سنتی انتخاب کنند. ارائه‌دهندگان استیبل‌کوین که در آمریکا فعالیت می‌کنند مشمول سامانه‌های شفافیت مالی می‌شوند و موظف هستند که بازرسی مالی ارائه کنند و سیاست‌های مالی مشخصی را دنبال کنند که نشان دهد دقیقا استیبل‌کوین آن‌ها از چه پشتوانه‌ای برخوردار است.

حال مسئله‌ای که در جامعه آمریکا مطرح است این است که آیا دولت این کشور به‌طور رسمی اقدام به عرضه یک استیبل‌کوین و حمایت قانونی از آن خواهد کرد یا پروژه‌های فعلی که در بازار هستند را به رسمیت خواهد شناخت.

منبع: کوین‌تلگراف