Gerdab.IR | گرداب

پذیرش و استفاده از بیت کوین در دنیای واقعی

پذیرش و استفاده از بیت کوین در دنیای واقعی
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

ارزش بازار بیت کوین در فوریه ۲۰۲۱ به بالای ۱ تریلیون دلار رسید، اگرچه در طول رکود ماه مه همان سال، برای مدت کوتاهی به زیر این رقم سقوط کرد.

به گزارش گرداب، آدرس‌های بیت کوین با محاسبه یک جفت کلید عمومی و خصوصی که با مشخصات پروتکل مطابقت دارند، ایجاد می‌شوند. سپس کلید خصوصی میتواند وجوه مرتبط با آدرس‌های مربوطه را که از نظر ریاضی از کلید خصوصی مشتق شده‌اند را رمزگشایی کند.

آدرس‌های منحصر به فرد بیت کوین
آدرس فقط زمانی برای عموم قابل مشاهده می‌شود که وجوه ارسال شده باشد در حالی که این امر قبلاً فقط به عنوان یک امکان وجود داشت. از نظر تئوری، کاربر دیگری می‌توانست همان کلید خصوصی را تولید کند، اما با شانسی بی نهایت کم. لازم به ذکر است که فرمت آدرس هش پرداخت به کلید عمومی بیت کوین می‌تواند در مجموع ۱.۴ * ۱۰^۴۸ آدرس ممکن داشته باشد.

بررسی میزان آدرس‌های فعال به کمک بهتر شدن این مقایسه می‌آیند. تا دسامبر ۲۰۲۱، حدود ۸۰۰۰۰۰ آدرس فعال بیت کوین وجود داشت. در شش ماه گذشته، این تعداد ۲۵ درصد رشد کرده است، اما هنوز به اوج ۱ میلیون آدرس فعال ثبت شده در ژانویه ۲۰۲۱ بازنگشته است.

جالب است بدانید که ۱۰۰ آدرس ثروتمند بیت کوین حدود ۱۵ درصد از کل بیت کوین‌های موجود را کنترل می‌کنند. برخی از آن‌ها سالهاست که سکه‌های خود را جابهجا نکردهاند. فرهنگ هودل (Hodl) یا سرمایه‌گذاری بلند مدت، نیرویی قوی پشت دارایی‌های دیجیتال است.

بازده پروتکل بیت کوین و نسبت قیمت به فروش
در شبکه بیت کوین، درآمد ماینر به شکل کارمزد تراکنش و پاداش بلاک است. از آنجایی که پروتکل بیت کوین تنها می‌نواند هفت تراکنش در ثانیه را پردازش کند، درآمد کارمزد کسری از پاداش بلاک است. به جز گاهی اوقات که سود زیاد کوتاه مدت فوران می‌کند، کارمزد تراکنش به ندرت از آستانه ۳ درصدی سود ماینر‌ها عبور می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، کارمزد تراکنش اندکی کمتر از ۴۵۰ میلیون دلار بود. ارزش بازار بیت کوین ۲۲۰۰ برابر بیشتر از کارمزد تراکنش است، اما فقط ۷۰ برابر بیشتر از مجموع پاداش‌های بلاک و کارمزد تراکنش‌ها با فرض قیمت میانگین ۴۳۰۰۰ دلار به ازای هر بیت کوین است. برای مقایسه، نسبت قیمت به فروش سولانا مضرب ۳۰۹۰۹x دارد.

نرخ استیکینگ و وام‌دهی برای بیت کوین:
به لطف شگفتی‌های مالی غیرمتمرکز، می‌توان بیت کوینی گرانبها را به کار انداخت. استیکینگ انعطاف پذیر می‌تواند تا ۶ درصد پاداش به همراه داشته باشد. قفل کردن برداشت‌ها به مدت ۹۰ روز نیز می‌تواند بازدهی را تا ۷.۵ درصد در Binance Earn افزایش دهد. از این گذشته، بیت کوین را می‌توان به شبکه اتریوم متصل کرد که توسط یک قرارداد هوشمند به نام بیت کوین پیچیده (Wrapped Bitcoin) (wBTC) کنترل می‌شود. این wBTC به نوبه خود می‌تواند به Aave قرض داده شود، اما در حال حاضر به دلیل نقدینگی زیاد و تقاضای کم، کمتر از ۰.۲۵ درصد سود دارد.

علاوه بر اینها، DeFiChain (۱)، یک برنامه DeFi ایمن شده بر روی بلاک چین بیت کوین هنگام ارائه نقدینگی به استخر‌های مبادلاتی خود تا ۱۰۶ درصد بازدهی ارائه می‌دهد. جوایز با DFI، سکه اصلی پروژه، پرداخت می‌شود.

شکست توزیع اولیه سکه بیت کوین
بیت کوین هرگز توزیع اولیه سکه نداشته است. برای اولین بار ساتوشی ناکاموتو یک گره بیت کوین را بر روی رایانه خود و حداقل یک رایانه دیگر راه اندازی کرد و استخراج بلاک‌ها را به عنوان یک فرآیند پس زمینه آغاز کرد.

در حالی که رقابت برای استخراج بلاک‌ها به سرعت افزایش یافت و به زودی منجر به استفاده از سخت‌افزار استخراج اختصاصی شد. تحقیقات BitMEX نشان می‌دهد که بین ۶۰۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰۰ بیت کوین متعلق به بنیانگذار مرموز بیت کوین است. هیچ یک از این بیت کوین‌ها هرگز از آدرس اصلی خود جابجا نشده‌اند. تنها ۲.۸ درصد تا ۳.۵ درصد از کل بیت کوین‌ها متعلق به بنیانگذار آنست و او هرگز یک سکه را نفروخته است که این از قدرت و خلوص آرمان‌های حکایت می‌کند.

این مقاله از گزارش مقیاس‌بندی: آیا آینده مالی غیرمتمرکز هنوز به اتریوم تعلق دارد، برگرفته شده که در وبگاه Crypto Research Report منتشر شده است.