Gerdab.IR | گرداب

راه‌اندازی استیبل‌کوین مبتنی بر روبل روسیه

راه‌اندازی استیبل‌کوین مبتنی بر روبل روسیه
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱

مدیر پلتفرم بانکداری غیرمتمرکز «ایندیفای‌بانک» از راه‌اندازی کریپتوروبل در شبکه اتریوم راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش گرداب، سرگئی مندلیف (Sergey Mendeleev) مدیر پلتفرم بانکداری غیرمتمرکز ایندیفای‌بانک (Indefibank) در کنفرانس زندگی بلاکچین ۲۰۲۲ از برنامه‌های این پلفترم برای راه‌اندازی استیبل‌کوینی مبتنی بر روبل روسیه پرده برداشت. این مدیر اجرایی گفت: «تلاش‌ها برای ایجاد استیبل‌کوین کریپتوروبل روسیه در بلاکچین اتریوم در حال انجام است».

پس از نبرد اوکراین کشور روسیه توجه بیشتری به ارز‌های دیجیتال داشته است و بانک مرکزی این کشور نیز در حال آماده‌سازی روبل دیجیتال است. روبل دیجیتال یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CDBC) است که تحت نظارت دولت این کشور توزیع خواهد شد. کریپتو روبل، اما یک استیبل‌کوین است؛ استیبل‌کوین‌ها یا کوین‌های ثابت، توکن‌هایی هستند که بر پشتوانه یک ارز فیات یا رسمی کشور‌ها بنا شده‌اند. تاکنون اکثر استیبل‌کوین‌ها برپایه دلار شکل گرفته بودند.

مندلیف درباره فرایند اجرایی این کار می‌گوید:
«روش کار ما چنین است که توکن را از طریق یک قرارداد هوشمند غیرمتمرکز با وثیقه مازاد یا براساس مدل به کار گرفته‌شده توسط استیبل‌کوین DAI صادر شود. نرخ برابری آن با روبل روسیه ۱:۱ خواهد بود.»

او همچنین اضافه کرده است:
«یک کاربر می‌تواند به‌طور مستقل با قراردادن وثیقه کافی یک کریپتو روبل را به شکل استیبل‌کوین یا رمزارز در یک قرارداد هوشمند صادر کند و آن را با استفاده از پول فیات از یک صرافی مجاز خریداری کند».

کل عرضه این استیبل‌کوین به مقدار وثیقه بستگی دارد. برآورد این بانک برای حجم بالقوه این بازار بین ۵ تا ۱۰ میلیارد روبل (معادل ۸۰ -۱۶۰ میلیون دلار) تخمین زده شده است.

توسعه دهندگان کریپتوروبل انتظار دارند سایر اعضای جامعه رمزارز‌ها به این ابتکار بپیوندند و شاهد تبدیل شدن این پروژه به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (دائو) در آینده باشند. کریپتوروبل یک ابزار پرداخت خواهد بود که البته ارتباطی با ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) که توسط بانک روسیه ایجاد شده است، ندارد.

روش‌‎هایی مانند اخذ وثیقه، اقداماتی است که برای شفافیت بیشتر در زمینه استیبل‌کوین‌ها صورت گرفته است. چندی پیش استیبل‌کوین لونا با ریزشی عجیب و بی‌سابقه باعث از دست رفتن سرمایه‌های زیادی از کاربران شد. این مسئله پروژه‌های بی‌پشتوانه و غیرشفاف در حوزه ارز دیجیتال را با هشدار‌هایی جدی روبرو کرد.
___________________________
منبع: Bitcoin.com