Gerdab.IR | گرداب

۵ برابرشدن کلاهبرداری ارزدیجیتال در یوتیوب

۵ برابرشدن کلاهبرداری ارزدیجیتال در یوتیوب
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

یوتیوب به بستر مناسبی برای ارائه محتوای جعلی در حوزه ارز دیجیتال تبدیل شده است.

به گزارش گرداب، در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی (از دی ماه ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱) تعداد دامنه‌هایی که برای انجام کلاهبرداری ارز دیجیتال استفاده شده‌اند، چندین برابر شده است. موسسه Group-IB که در حوزه امنیت فضای مجازی فعالیت می‌کند و در سنگاپور مستقر است، در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، بیش از ۲ هزار مورد از دامنه‌هایی که برای کلاهبرداری ارز دیجیتال در یوتیوب استفاده می‌شود را شناسایی کرده است.

این دامنه‌ها که به عنوان صفحات خوشآمد‌گویی استفاده می‌شود، در نیمه اول امسال ۵ برابر شده است.
اکثر این صفحات کلاهبرداری از نام شخصیت‌های معروف مرتبط با ارز دیجیتال استفاده کرده‌اند مانند رئیس‌جمهور السالوادور نجیب بوکله و یا اشخاص معروفی مانند کریستیانو رونالدو. بیش از ۶۰ درصد این صفحات به دنبال کلاهبرداری از جوامع اسپانیایی و انگلیسی زبان هستند.

رشد این کلاهبرداری‌ها در پلتفرم یوتیوب به خاطر وجود یک بازار زیرزمینی است که به فروش تمام نرم‌افزار‌های مورد نیاز برای دریافت کلیک در یوتیوب و ایجاد کلیپ تقلبی ارز دییجتال در بستر یوتیوب می‌پردازد. این نوع نرم‌افزار‌ها سطح بالایی از توجه را دریافت می‌کنند و اکثر آن‌ها متوسط بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار بیننده دارند که با هشتگ‌هایی، چون eth، shiba و... جذب می‌شوند.