Gerdab.IR | گرداب

جنبه تاریک کریپتو: ۹۸ درصد پروژه‌ها در «یونی‌سواپ» کلاهبرداری‌اند

جنبه تاریک کریپتو: ۹۸ درصد پروژه‌ها در «یونی‌سواپ» کلاهبرداری‌اند
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱

در پژوهشی جدید تقریبا تمام پروژه‌های فهرست‌شده در صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال یونی‌سواپ مخرب و فریبنده معرفی شده است.

به گزارش گرداب، این مطالعه‌ای با عنوان «به من اعتماد نکن: شناسایی کلاهبرداری‌های صفر بعدی» توسط سه محقق ارز دیجیتال صورت گرفته است که در دانشگاه‌های پومپئو فابرا و دانشگاه بارسلونا فعالیت می‌کنند.
یونی‌سواپ صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۸ ساخته شد و این پروتکل خود را به عنوان شبکه در حال رشد برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (دی‌فای) معرفی کرده است.

برنامه‌های دی‌فای (DEX) شامل توکن‌های ۴۰ هزار قرارداد هوشمند اتریوم است که بر روی این پلتفرم عرضه می‌شود تا کاربران بتوانند گزینه‌های متعددی برای تجارت ارز‌های دیجیتال متفاوت داشته باشند. در طول سالها، یونی‌سواپ خود را به یکی از برجسته‌ترین پروتکل‌های دی‌فای در این حوزه تبدیل کرده است که بیش از ۱ تریلیارد دلار را از زمان آغاز به کار خود پردازش کرده است.

یونی‌سواپ بزرگترین پلتفرم حوزه امور مالی غیرمتمرکز است، اما یافته‌های محققان نشان می‌دهد که ۹۸ درصد پروژه‌های فهرست‌شده بر این پروتکل دارای نواقص مهمی از جمله راگ پول هستند. راگ پول به پامپ و دامپ مشابهت دارد و با اسامی دیگری همچون «کلاهبرداری خروج- exit scam» نیز شناخته می‌شود.

این کلاهبرداری اغلب بدین شکل رخ می‌دهد که پروژه بی‌ارزشی به کمک تبلیغات فراوان و به مدد حرص و آز بشری، باارزش جلوه داده می‌شود. سپس وقتی توجه و البته سرمایه کاربران به این پروژه جلب شد، توسعه‌دهندگان و بانیان پروژه با سرمایه کاربران فرار می‌کنند و سرمایه‌گذاران را با یک مشت توکن بی‌ارزش تنها می‌گذارند.

راگ پول شیوه‌ای است که کلاهبرداران برای اغوای سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. کلاهبرداران پروژه‌های جدیدی می‌سازند و در بازار حباب ایجاد می‌کنند و سپس با سرمایه‌های کاربران پروژه را رها می‌کنند.
این گزارش مدعی است که ساده بودن فرایند فهرست شدن در یونی‌سواپ و عدم قانون‌گذاری باعث می‌شود که تبدیل به یک هدف راحت برای هکر‌ها شود تا کلاهبرداری‌های عرضه ارز اولیه را از طریق فهرست کردن توکن‌های بی‌ارزش انجام دهند.

این محققان ۲۷,۵۸۸ توکن این پلتفرم را بررسی کردند که از میان آن‌ها ۶۳۱ توکن به عنوان بی‌خطر معرفی شده است و ۲۶,۹۵۷ مورد دیگر مخرب فهمیده شده است.

_____________________________

منبع: کریپتو پوتیتو