Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ متاورس و بلاکچین؛ متاورس‌های رمزنگاری‌شده چیست؟

پرونده/ متاورس و بلاکچین؛ متاورس‌های رمزنگاری‌شده چیست؟
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱

برای چندین دهه، جهان‌های مجازی فقط در صفحات داستان‌های علمی-تخیلی وجود داشتند. اما امروزه متاورس به یکی از جنجالی‌ترین و هیاهوبرانگیزترین کلمات در فناوری بدل شده است که اشتیاق بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی و نرم‌افزار در صنایع مختلف از رمزنگاری گرفته تا بازی و شبکه‌های اجتماعی مجازی را برانگیخته است و مورد استقبال قرار گرفته است. امروزه متاورس به پدیده‌ای واقعی بدل شده است که دارای تعدادی پلتفرم پر رونق است که به صورت گسترده با رمزنگاری ادغام شده‌اند.

به گزارش گرداب، متاورس یک دنیای مجازی مشترک و همه‌جانبه است که در آن کاربران، که معمولا توسط آواتار‌هایی شناخته می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر تعامل کنند، تجربیاتی بسازند و اشیاء و مناظری را خلق نمایند. متاورس‌ها معمولا اقتصاد و ارز ذاتی خود را دارند که کاربران می‌توانند با آن املاک دیجیتالی، اقلام، لوازم جانی آواتار و موارد دیگر را بخرند، بفروشند و معامله کنند. افراد می‌توانند متاورس را از طریق رایانه، هدست واقعیت مجازی یا گوشی موبایل هوشمند تجربه کنند.

ویژگی‌های یک متاورس

همزمان و زنده: در حالی که رویداد‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و مستقل رخ خواهند داد، متاورس یک تجربه زنده خواهد بود که به طور مداوم برای همه و در زمان واقعی وجود دارد، درست همانطور که در “زندگی واقعی” وجود دارد.

پایدار: هرگز «تنظیم مجدد نمی‌شود»، «مکث ندارد» یا «پایان نمی‌یابد»، فقط بی‌پایان ادامه می‌دهد.
در دسترس به صورت جداگانه و همزمان: هر کس می‌تواند بخشی از Metaverse باشد و در یک رویداد/مکان/فعالیت خاص به طور همزمان و با عاملیت خود در Metaverse شرکت کند.

اقتصاد کاملاً کارآمد: افراد و مشاغل باید بتوانند ایجاد کنند، مالکیت داشته باشند، در آن سرمایه‌گذاری کنند، بفروشند و در مقابل مجموعه وسیعی از تلاش‌ها که ارزشی را تولید می‌کنند که دیگران به رسمیت می‌شناسند، جبران شوند.

تجربه: باید هم دنیای دیجیتال و فیزیکی، هم شبکه‌ها/تجارب خصوصی و عمومی، و هم پلتفرم‌های باز و بسته را دربرگیرد.

طیف گسترده‌ای از مشارکت‌کنندگان: باید با محتوا و تجربیاتی که توسط بسیاری از مشارکت‌کنندگان ایجاد و اجرا می‌شود، پر شود، که برخی از آن‌ها خوداشتغال هستند، در حالی که برخی دیگر به‌طور غیررسمی سازمان‌یافته یا تجارت‌گرا هستند.

قابلیت همکاری بی‌سابقه‌ای را ارائه کند: باید داده‌های قابل‌توجهی، اقلام/دارایی‌های دیجیتال، محتوا و سایر قابلیت‌های تعاملی بین هر یک از تجربیات را ارائه دهد. دنیای دیجیتال امروزی به گونه‌ای عمل می‌کند که انگار یک مرکز خرید است و هر فروشگاه دارای پول مخصوص به خود، کارت‌های شناسایی منحصربه‌فرد، واحد‌های اندازه‌گیری اختصاصی برای اقلامی مانند کفش و قوانین مختلف لباس، از جمله موارد دیگر است.

متاورس و بلاکچین

هدف متاورس ارائه یک تجربه واقعیت افزوده به مردم است که از بسیاری جهات ممکن است از نظر تجربیات و فرصت‌ها از واقعیت فیزیکی پیشی بگیرد. به همین سبب به نظر می‌رسد متاورس برای ارائه‌ی بهترین عملکرد نیاز به بلاکچین و ادغام با رمزنگاری دارد.

غیرقابل هک بودن و تغییر ناپذیری بلاکچین، ویژگی‌های حیاتی برای هر فناوری واقعیت مجازی جهت به دست آوردن پذیرش گسترده است. هک‌ها و نقض داده‌ها رایج هستند، اما اگر قرار است افراد در یک محیط کاملاً آنلاین و مجازی فعالیت کنند، پلتفرم زیربنایی که در آن فعالیت خواهند کرد باید ایمن باشد. بلاکچین نه تنها امکان تایید سریع اطلاعات را فراهم می‌کند، بلکه امکان تراکنش‌های رمزنگاری امن و محافظت شده را نیز فراهم می‌کند. بلاکچین و دارایی‌های رمزنگاری یک جنبه اساسی و جدایی ناپذیر از نحوه استقرار واقعیت مجازی هستند.

با تکیه بر نکته قبلی، متاورس می‌خواهد که تراکنش‌ها در صورت تقاضا انجام شوند، که دارایی‌های بلاکچین و کریپتو می‌توانند به فعال کردن آن کمک کنند. باید تراکنش‌هایی وجود داشته باشد تا یک محیط واقعیت مجازی واقعی کار کند و همانطور که گفته شد عمل کند. این تراکنش‌ها باید امن و تقریبا سریع باشند. افراد در این اکوسیستم، به ویژه، باید بتوانند: الف) معاملات و تعامل را به آسانی انجام دهند که گویی شخصاً هستند و ب) اعتماد داشته باشند که این تراکنش‌ها تکمیل خواهند شد.

افراد و موسسات می‌توانند تراکنش‌ها را به صورت مجازی، قابل ردیابی و بلادرنگ از طریق تراکنش‌های رمزنگاری انجام دهند که روش‌های عملی و اثبات‌شده هستند. با این حال، حتی بدون استفاده مداوم از فناوری بلاکچین و دارایی‌های رمزنگاری شده، گرایش به پرداخت‌های مجازی و آنلاین رو به رشد بوده است. تراکنش و مشارکت در معامله در یک محیط آنلاین به یک جریان اصلی تکامل تبدیل شده است که با پذیرش پرداخت‌های رمزنگاری شده توسط Visa، Mastercard و PayPal رایج‌تر شده است. پرداخت‌های مبتنی بر رمزنگاری در یک اکوسیستم مجازی، مانند متاورس، حتی رایج‌تر شدند، و منطقی است که چنین پرداخت‌هایی در آینده به روش اصلی تبدیل شوند.

متاورس هنوز یک میدان در حال توسعه و به سرعت در حال گسترش است. با این حال، نکته اصلی این است که برای پشتیبانی و به فعلیت رساندن یک متاورس کاربردی، بلاکچین و دارایی‌های رمزنگاری باید نقش مهمی در اجرای آتی آن داشته باشند.

به طور خاص متاورس رمزنگاری شده، متاورسی است که بلاک‌چین را در فناوری زیربنایی خود و دارایی‌های رمزنگاری مانند توکن‌های متاورس را در اقتصاد خود گنجانده است.

نمونه‌هایی از متاورس‌های و پروتکل‌های رمزنگاری که عناصر متاورس را در خود جای داده‌اند، عبارتند از:

Decentraland،
Cryptovoxels
Alien Worlds
Axie Infinity
The Sandbox

با اینکه مدتی است که محیط‌های متاورس‌مانند در بازی‌های آنلاین چندنفره عظیم وجود داشته است، ادغام بلاکچین، رمزنگاری و واقعیت مجازی در این بخش نه تنها به شدت افرادی را که می‌توانند شرکت کنند و درگیر کار‌هایی شوند را تغییر می‌دهد، بلکه نشان‌دهنده‌ی واقعی بودن آن است. ارزش بازار جهانی دارایی‌ها، تعاملات و تجربیات به دست آمده در حوزه دیجیتال بازی‌های بلاکچین، دارایی‌ها و اقلام رمزنگاری متاورس مانند زمین و اشیاء دیجیتال معمولا با انواع مختلفی از توکن‌های متاورس نشان داده می‌شوند. مالکیت آن‌ها در بلاکچین ثبت می‌شود و حتی می‌توان آن را با دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم در تعدادی صرافی غیرمتمرکز مبادله نمود.

دنیای واقعی به طور فزاینده‌ای به سمت متاورس در حرکت است. شرکت‌های مختلفی چه جریان اصلی و چه شرکت‌های بومی حوزه‌ی رمزنگاری، دفاتر مرکزی مجازی را در متاورس‌های رمزنگاری ایجاد کرده‌اند و به طور منظم رویداد‌ها و جشنواره‌های مجازی را با حضور هزاران نفر برگزار می‌کنند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، خانه حراج معروف سوثبی، نسخه دیجیتالی دفتر مجازی خود در لندن را بازی بلاکچین دیسنترالند افتتاح نمود. فضای این خانه حراج دارای یک گالری هنری مجازی چنداتاقه است که کاربران متاورس می‌توانند از آن استفاده کنند. به همین ترتیب، دیسنترالند به طور منظم میزبان رویداد‌های موسیقی زنده، کنفرانس‌های و جلسات است.

پرونده/ متاورس و بلاکچین؛ متاورس‌های رمزنگاری‌شده چیست؟


ویژگی‌های کلیدی متاورس رمزنگاری شده

طراحان متاورس‌های رمزنگاری شده عموما به دنبال متمایز کردن جهان خودشان از متاورس‌های پیشین بوده‌اند. این تمایزجویی از چند روش کلیدی بهره برده است:

تمرکز زدایی

در حالی که دنیای مجازی اولیه تحت مالکیت و کنترل شرکت‌ها بود، متاورس‌های رمزنگاری شده معمولا غیرمتمرکز ساخته شده‌اند. این بدان معناست که متاورس‌های بلاکچینی تمایل دارند از ساختار‌های کسب و کار اصلی و مدل‌های استخراج ارزش صنعت بازی امروزی منحرف شوند. ساختار منحصر به فرد بازی‌های بلاکچین می‌تواند فرصت‌های تعامل عادلانه‌تری را برای شرکت‌کنندگان باز نماید. همچنین به این معنی است که مالکیت خود متاورس بین شرکت‌کنندگان آن مشترک است. حتی اگر سازندگان اصلی این متاورس‌های بلاکچینی کنار بروند، خود بازی می‌تواند برای همیشه به حیات خود ادامه دهد.

حاکمیت کاربران: متاورس‌های رمزنگاری شده‌ای مانند دیسنترالند از سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز و توکن‌های حاکمیتی برای کمک به کنترل آینده‌ی بازی توسط کابران خود استفاده می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا تغییرات و به زوررسانی‌ها را از طریق رأی‌گیری انجام دهند. به این ترتیب، متاورس‌ها می‌توانند چیزی بیش از بازی‌های رمزنگاری باشند. آن‌ها می‌توانند به جوامعی با اقتصادی پویا و حاکمیتی دموکراتیک بدل شوند.

 

پرونده/ متاورس و بلاکچین؛ متاورس‌های رمزنگاری‌شده چیست؟
منشأ قابل اثبات

اقلام درون دنیا در متاورس‌های رمزنگاری‌شده به شکل توکن‌های رمزارزی مانند توکن‌های غیرمثلی هستند. دستاورد‌ها و اکتساب‌ها در محیط‌های بازی می‌تواند ارزش زیادی برای گیمر‌ها داشته باشد. توکن‌های غیرمثلی استاندارد‌های مربوط به آیتم‌های درون بازی را با شفافیت کامل و در نسبت با دسترسی به بازار‌های دارایی به روز می‌کنند. از آنجایی که هر توکن غیر مثلی منحصر به فرد است، توکن‌ها و آیتم‌های متاورس را می‌توان برای کمک به اثبات منشأ محتوای تولید شده توسط کاربر در بازی و همچنین سایر دارایی‌های بازی به صورت توکن‌های غیرمثلی کدگذاری نمود.

 

پرونده/ متاورس و بلاکچین؛ متاورس‌های رمزنگاری‌شده چیست؟
ارزش اقتصادی در دنیای واقعی

از آنجایی که متاورس‌های رمزنگاری‌شده از توکن‌ها و زیرساخت‌های بلاکچین استفاده می‌کنند، اقتصاد آن‌ها مستقیما به اقتصاد کل صنعت رمزنگاری و رمزارزی متصل است. این مسئله به دارندگان توکن‌های متاورس، پوسته‌های آواتار و املاک دیجیتال اجازه می‌دهد تا آن‌ها را در بازار‌های دکس و سایر بازار‌های ان اف تی معامله کنند و ارزش واقعی سرمایه‌گذاری‌های خود را در جهان واقعی نیز به دست آورند.

نتیجه‌گیری

در حالی که متاورس‌های رمزنگاری شده و به طور کلی بازی‌های ان اف تی هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه هستند، این جهان‌های جدید فرصت‌های اجتماعی و مالی جذابی را برای آینده ارائه می‌دهند. متاورس‌های رمزنگاری شده می‌توانند راه‌های جدیدی برای بازی، سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری و تعامل و کسب درآمد از همه آن‌ها به کاربران ارائه دهند.

علاوه بر این، در حالی که توسعه بر روی بی‌شمار پلتفرم‌های متاورس منفرد بسیار قابل توجه است، این پتانسیل برای بازی‌های متاورس مختلف برای تعامل با یکدیگر است که می‌تواند اکوسیستم بازی‌های بلاکچین را به ستونی در اقتصاد دیجیتال سوق دهد. با ترکیب محیط‌های فراگیر واقعیت مجازی، قابلیت اعتیادآوری بازی‌های ویدئویی، تعامل رسانه‌های اجتماعی، و ارزش‌های پیشنهادی رمزنگاری، می‌تواند بازی‌های متاورس را به یک عنصر مرکزی در فاز بعدی اینترنت تبدیل نماید.