Gerdab.IR | گرداب

ماجرای مسدود شدن حساب کاربری خبرنگاران در توییتر

ماجرای مسدود شدن حساب کاربری خبرنگاران در توییتر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱

جک سوئینی برنامه‌نویسی است که بات‌های مختلفی ساخته است. از جمله بات‌هایی که او ساخته بات ایلان‌جت (Elonjet) است که با هدف تعقیب جت شخصی ایلان ماسک با استفاده از اطلاعات عمومی فعالیت می‌کند.

به گزارش گرداب، ایلان ماسک بار‌ها اعلام کرده که از این بات رضایت ندارد. او قبل از این که مالک توییتر شود، درخواست حذف این بات را کرده بود که موفقیتی برایش نداشت.

اما پس از به قدرت رسیدن ایلان ماسک در توییتر، او اعلام کرد به خاطر این که به آزادی بیان معتقد است، این بات را نمی‌بندد؛ هرچند ماسک گفته بود این بات برای او خطر جانی دارد. چند روز پیش ایلان ماسک نهایتاً زیر حرف خود زد و بات ایلان‌جت را در توییتر مسدود کرد.

با مسدود شدن این بات، جک سوئینی در حساب شخصی خود در توییتر این بات را منتشر کرد. به خاطر انجام این کار اکانت شخصی او و همچنین بقیه بات‌های او (که برای تعقیب جت شخصی ثروتمندان جهان بودند) مسدود شدند.

پس از این اتفاق توییتر قوانین جدیدی منتشر کرد و انتشار اطلاعات مکانی زنده یک شخص و یا لینک دادن به سایت دیگر برای گرفتن این اطلاعات را ممنوع اعلام کرد. برطبق مقررات جدید کسانی که چنین کاری را انجام دهند، مسدود خواهند شد. ایلان ماسک همچنین گفته از آقای سوئینی در دادگاه نیز شکایت می‌کند.

اما قضیه فقط به مسدود شدن حساب این برنامه‌نویس ختم نشد. خبرنگارانی که خبر این مسدود شدن را به همراه لینک‌های ایلان‌جت منتشر کردند، به خاطر دور زدن قوانین توییتر مسدود شدند. توییتر همچنین درج لینک‌های ایلان‌جت و لینک به شبکه اجتماعی غیرمتمرکز mastodon را محدود کرد.

روز گذشته در فضای اسپیسی در توییتر (گفتگوی صوتی زنده) خبرنگاران مختلف به بحث درباره مسدود شدن این بات و حساب‌های خبرنگاران مشغول بودند. ایلان ماسک نیز در گفتگو حاضر شد و به توجیه اقدامات خود پرداخت. نکته جالب توجه این که اکانت خبرنگاران مسدودشده با وجود مسدودیت می‌توانستند در این اسپیس صحبت کنند. این گویا یکی از قابلیت‌های اسپیس بوده است.

ماسک که راهی برای ساکت کردن صدای مخالفان مسدودشده‌اش نداشت، مجبور شد کل قابلیت اسپیس در توییتر را به‌طور موقت غیرفعال کند. بیش از یک روز قابلیت اسپیس در توییتر با اختلال روبرو بود و حتی آیکون آن نیز حذف شده است.

امروز، اما توییتر حساب کاربری خبرنگاران معلق‌شده را بازگرداند. این خبرنگاران به اتهام اشتراک‌گذاری اطلاعات محل سکونت ایلان ماسک، مسدود شده بودند. اما هنوز اکانت ایلان‌جت تعلیق است..