Gerdab.IR | گرداب

فضای مجازی چگونه باعث حباب در نرخ ارز شد؟

فضای مجازی چگونه باعث حباب در نرخ ارز شد؟
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱

به گفته کارشناس حوزه ارز، نرخ سازی در فضای مجازی حباب بازار ارز را نسبت به قبل بزرگتر می‌کند البته که نباید از برخی اقدامات ناکارآمد بخش‌های مختلف هم چشم‌پوشی کرد

به گزارش گرداب، افزایش تب نرخ دلار سبب شد شرایط وفق مراد سودجویان و دلال‌ها رقم بخورد؛ دلال‌هایی که فرصت به وجود آمده را غنیمت جنگی اقتصاد کشور دانسته و سعی داشتند حداکثر بهره را کسب کنند و به اصطلاح بار خود را یک شبه ببندند!

چند سالی است که این افراد به جای این که سرمایه خود را در کار‌های تولیدی و مولد صرف کنند، به بازار ارز تکیه کرده اند. یکی از اقداماتی که این افراد برای رسیدن به اهداف خود دنبال می‌کنند، نرخ سازی‌های جدید و انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی است.

به طور مثال ظهر ۴ دی در حالی که برخی کانال‌ها در فضای مجازی برای دلار قیمت‌سازی حتی تا ۴۱ هزار تومان را می‌کردند، فیلمی از سبزه‌میدان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌دهد دلار در همان روز با قیمت ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله می‌شود و البته که خریداری هم برای آن وجود ندارد.

نرخ سازی در کانال‌های تلگرامی لو رفت!
این نرخ سازی‌ها به حدی پیش رفت که دیگر صدای گردانندگان خود این کانال‌های تلگرامی هم درآمد و اشتباه یکی از این کانال‌ها پرده از چگونگی اعلام قیمت در این فضا برداشت!

کانال‌های تلگرامی اعلام کننده نرخ ارز

 

بزرگ‌نمایی وضعیت ارز با نرخ‌سازی در فضای مجازی

 


نرخ بازار آزاد ارز تحریف شده است


نرخ ارزی که به گفته آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی، اکنون واقعی نیست. او می‌گوید: به دلیل عوامل انتظاری نرخ بازار آزاد تحریف شده و شدیدا افزایش پیدا کرده و واقعی نیست.

آقای آرانی کارشناس حوزه ارز در خصوص اقدامات برخی از سودجویان در بستر فضای مجازی بیان کرد: تعیین و قیمت سازی ارز توسط افراد در شبکه‌های مجازی به ویژه کانال‌های معروف تلگرامی خلاف قانون بوده و باید مانع از اقدامات این افراد به شکل قاطع شد همان گونه که در دنیا نیز با چنین اقداماتی به شکل چکشی برخورد می‌شود.

نرخ سازی در شبکه‌های مجازی، بازار ارز را با تلاطم بیشتر مواجه می‌کند


او افرود: این که کانال‌های موجود در شبکه‌های مجازی اقدام به نرخ سازی می‌کنند قطعا بازار ارز را با تلاطم بیشتری مواجه می‌کند و زمانی که تلاطم ایجاد شود مردم دچار سرگردانی شده و نکته مهم‌تر این که این اقدامات حباب بازار ارز را نسبت به قبل بزرگتر و مردم بیشتری را درگیر می‌کند البته که نباید از برخی اقدامات ناکارآمد بخش‌های مختلف نیز چشم پوشی کرد و تمام تقصیر‌ها را بر دوش این کانال‌ها انداخت.

آرانی می‌گوید: باید تنها مرجع دریافت اطلاعات از نرخ‌های ارز، بخش‌های رسمی و تایید شده باشد. نباید اجازه داد این دلال‌ها به اهداف خود برسند هر چند که افزایش نرخ دلار در چند روز اخیر دلایل خاص خود را دارد و این دلایل قابل تحلیل است، ولی نباید به سادگی از اثر گذاری روانی این کانال‌ها هم عبور کرد.

با توجه به افزایش اقدامات این کانال‌ها و برهم خوردن تعادل بازار ارز و به دنبال آن افزایش نگرانی‌های مردم، سخنگوی فراجا از برخورد قاطعانه با متخلفان این حوزه خبر می‌دهد.

او می‌گوید: از اول آذر با اجرای تعداد ۲۴ طرح ۲۴۱ نفر از سوداگران اصلی بازار‌های متخلف از جمله ارز و سکه دستگیر شده اند و ۷۲ پرونده قضائی در این خصوص تشکیل شده است.

۹۲ کانال فضای مجازی فعال در زمینه ارز و سکه شناسایی شده است!


در ادامه نیز اشاره می‌شود که از متهمان دستگیر شده تعداد ۶ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد انواع ارز غیرمجاز کشف شده است و پلیس ضمن برخورد قاطع با عوامل معاملات فردایی سکه، طلا و ارز با شناسایی ۹۲ کانال فضای مجازی فعال در این زمینه و تشکیل ۱۶ پرونده قضائی، ۴۱ نفر از عوامل اصلی مخل امنیت بازار در این عرصه را بازداشت کرده است.

اما دلار آزاد دیروز جمعا با هزار و ۸۰۰ تومان کاهش قیمت، دو کانال ۴۱ و ۴۰ هزار تومان را از دست داد و به کانال ۳۹ هزار تومان سقوط کرد. آخرین قیمت دلار در بازار آزاد ۳۹،۵۵۰ تومان گزارش شد.

گزارشات از بازار ارز غیررسمی در روز گذشته نیز نشان می‌دهد که تعداد فروشندگان در بازار افزایش چشم گیر داشته است؛ دلال‌ها نیز به مردم می‌گویند اگر دلار دارید سریع بفروشید.

برخی از کانال‌های تلگرامی نیز ضمن سکوت در خصوص ریزش بازار ارز، وارد فاز هشدار دادن به افراد شده اند.

بزرگ‌نمایی وضعیت ارز با نرخ‌سازی در فضای مجازی

 

کانال‌های تلگرامی اعلام کننده نرخ ارز

در نهایت به گفته رئیس کل اسبق بانک مرکزی آقای سیف، نرخ ارز یک پارامتر مستقل نیست و متاثر از متغیر‌های واقعی اقتصاد مانند رشد نقدینگی و تورم است. عدم توجه به تاثیر تورم در نرخ ارز همواره سبب هدر رفت منابع می‌شود.

حالا که بنا به برخورد قاطعانه با این نوع فعالیت‌های جهت دهنده و نرخ ساز شده است، می‌طلبد که تیم جدید بانک مرکزی با همکاری دیگر بخش‌ها اقدامی قابل لمس در جهت تعادل بازار ارز کند چرا که نباید فراموش کرد که فعالیت‌های این کانال‌ها یک بخش از دلایل افزایش نرخ دلار در این روز‌ها است.